1 צפייה בגלריה
אורן הלמן
אורן הלמן
אורן הלמן
במשבר הקורונה היו עובדים עם מוגבלות הראשונים שפוטרו מעבודה או הוצאו לחל"ת. הם גם צפויים להיות האחרונים שיחזרו למעגל העבודה. גם בגלל שחלקם משתייכים לקבוצות סיכון וגם בגלל שמפלים אותם, גם בשגרה, בקבלה לעבודה.

ל-15% מאזרחי ישראל בני 20 ומעלה, כ-815 אלף איש, יש מוגבלות תפקודית חמורה, ובסך הכל חיים בישראל יותר ממיליון בני אדם עם מוגבלות. שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות חמורה עומד על 47%, כלומר – לפני משבר הקורונה 53% מהאנשים שיש להם מוגבלות לא עבדו. רק 35% מהם עבדו במשרה מלאה.
הסיבות לאבטלה הגבוהה של אנשים עם מוגבלות הן סטיגמות ודעות קדומות, אפליה, הדרה וחוסר אמון של מעסיקים בכך שמדובר בעובדים מצוינים. אבל כמו בשגרה, הסיבה המרכזית לאבטלה הזו היא "חוק לרון", שקובע "דיסריגארד" - סכום גג שבעלי מוגבלויות יכולים להרוויח לפני שתיפגע הקיצבה שלהם – בסך 3,800 שקל. בשכר נמוך יחסית של כ- 8,000 שקל הם מאבדים את כל הקיצבה.
זה אבסורד. חלם. לא הגיוני. כשאנחנו מתחילים לעבוד, אנחנו שואלים: "כמה נרוויח?". לעומת זאת, אדם עם מוגבלות שואל: "כמה אני מפסיד כשאני מתחיל לעבוד?".
החוק הזה הוא חסם בפני אנשים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בחברה, לחיות חיים רגילים, לתרום לכלכלה, להתפרנס. הוא פוגע במוטיבציה של אנשים עם מוגבלות ובעצם אומר להם: שבו בבית, אחרת תפסידו כסף.
לאחרונה העלו השרים איציק שמולי וישראל כץ יוזמה להעלאת הסכום שממנו המדינה מתחילה לקצץ את קיצבת הנכות ל-5,300 שקל. גם זה סכום נמוך ואנחנו דורשים העלאה של הדיסריגארד ל-15 אלף שקל (פי 1.5 מהשכר הממוצע במשק) - אבל גם הפשרה הזו היא התחלה טובה, מכיוון שהסכום הזה זהה לשכר המינימום ולמעשה יאפשר לבעלי מוגבלות לעבוד במשרות מלאות בשכר מינימום ללא חשש לפגיעה בהכנסה שלהם.
הבעיה העיקרית היא שבישראל בוחנים אנשים עם מוגבלות לפי כושר ההשתכרות שלהם, במקום להתייחס למוגבלות שלהם. וזה מעוות: הרי הקצבאות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם מוגבלות בגלל מצבם הבריאותי: טיפולים, מיכשור, תרופות ועוד. לא נכון לקשור בין הגובה של הקיצבה לכושר ההשתכרות של אנשים עם מוגבלות, לפחות עד לשכר הגיוני של 15 אלף שקל.
זו פעולה שתתרום לצמיחה כלכלית שישראל זקוקה לה. לפי משרד הכלכלה ומבקר המדינה, הכלכלה הישראלית מפסידה כתוצאה מכך שאנשים עם מוגבלות לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה 5 מיליארד שקלים כל שנה.
  • אורן הלמן הוא מייסד דף הפייסבוק והלינקדין - "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, ואבא לילדה בחינוך המיוחד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com