בשנים האחרונות עטלפי פירות בתל אביב יוצאים לאכול גם בשעות היום הגלויות והחמות. למעשה, מדובר בתופעה שנצפתה ב-15 השנים האחרונות, אבל מעולם לא נחקרה. עד עכשיו.

4 צפייה בגלריה
עטלף באור יום בתל אביב
עטלף באור יום בתל אביב
עטלף באור יום בתל אביב
(צילום: יובל ברקאי)
החברה להגנת הטבע וחוקרים מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, קוראים לאזרחי ישראל לדווח על תצפיות של עטלפים באור יום, על מנת לעמוד על היקף התופעה שכרגע נצפתה כמעט אך ורק בתל אביב. "אנחנו מסתכלים על ההתנהגות הזו בהשתאות כבר הרבה שנים", אומר פרופ' יוסי יובל מביה"ס לזאולוגיה במוזיאון שטיינהארט וביה"ס סגול למדעי המח. "זה נושא שקשה לחקור. אנחנו משערים שמדובר בחלק מתופעה של התנהגות בעלי חיים בעיר. לעיר יש תנאים חריגים מבחינת בעלי החיים. לעטלף פירות שגר בדיזינגוף סנטר ואוכל על עץ מרחק 50 מטר משם, אין את כל הבעיות של עטלף שחי במערה וצריך לעוף 10 ק"מ כדי לאכול".
חוקרים משערים שעטלפים פעילים בשעות הלילה מפני שביום הם חשופים לטורפים. כמו כן, תעופה לאור יום מעלה את חום הגוף של העטלפים, ולכן הם מעדיפים לפעול בלילה כשהטמפרטורות נמוכות יותר. לכן ההתנהגות של העטלפים בתל אביב, שמספרם מוערך בעשרות עד מאות אלפים, מרתקת כל כך את החוקרים. "עטלפים בעיר קרובים לאכול וזה לא המצב הטבעי. אנחנו רוצים להבין האם זו תופעה של ערים? האם זו תופעה שהולכת ומתגברת עם השנים? ואיזה פרטים עושים את זה? אנחנו יודעים שלכל פרט יש אישיות שונה, אז האם אלה העטלפים האמיצים ביותר במושבה"? 

4 צפייה בגלריה
עטלף על רקע בניין בתל אביב
עטלף על רקע בניין בתל אביב
עטלף על רקע בניין בתל אביב
(צילום: יובל ברקאי)

4 צפייה בגלריה
לא צריכים לעוף מרחק רב כדי לאכול
לא צריכים לעוף מרחק רב כדי לאכול
לא צריכים לעוף מרחק רב כדי לאכול
(צילום: יובל ברקאי)
עטלפים הם היונק היחיד המסוגל לעוף תעופה ממשית, הם ישנים עם הראש כלפי מטה, ולרובם יש היכולת להתמצא במרחב לפי הד. העטלפים ישנים במערות טבעיות, במבני אבן נטושים וגם בחניונים (במרתפי דיזינגוף סנטר יש קהילה גדולה של מאות עטלפים המתגוררת שם מזה עשרות שנים), הם חיים במושבות צפופות המונות עשרות ולפעמים מאות ואלפים של פרטים, ויש להם תכונות ייחודיות רבות ונוספות. "מדינת ישראל התברכה ב-33 מיני עטלפים, יותר מאשר בכל מערב אירופה", אומרת ד"ר נירית לביא אלון, רכזת תחום מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע. "אנחנו חיים בכפיפה אחת עם חיות בר רבות, כולל עטלפים, חלקם - כדוגמת עטלפי הפירות - מצטיינים במגורים בקרבת האדם. לכן, נשמח לקבל דיווחים רבים ככל האפשר על עטלפי פירות שמעזים ויוצאים לאכול בשעות היום על מנת להבין את היקף וגורמי התופעה".
פרופ' יובל מקווה כי רתימת הציבור למחקר המדעי תיתן להם מידע נוסף וחשוב בכל הנוגע להתנהגות עטלפי הפירות. "כדי לענות על שאלות המחקר שלנו נדרש סקר. המדע האזרחי הוא כלי שמתפתח והחברה להגנת הטבע מובילה בזה. אני וחוקרים נוספים מסתכלים על התופעה הזו ולא יודעים איך לתקוף אותה. אין לנו צבא של חוקרים שיתעד את התנהגות העטלפים. וזה אחד היתרונות של מדע אזרחי".
4 צפייה בגלריה
ככל הנראה יש מאות אלפי עטלפים בתל אביב
ככל הנראה יש מאות אלפי עטלפים בתל אביב
ככל הנראה יש מאות אלפי עטלפים בתל אביב
(צילום: יובל ברקאי)
עטלפי הפירות נפוצים מאוד כמעט בכל רחבי הארץ ומכיוון שהם העטלפים הגדולים ביותר בישראל, קל יותר לראותם בשעת מעוף. המחקר הנוכחי, שמבוצע ע"י ד"ר מאיה ויינברג ועופרי איתן, בהנחיית פרופ' יובל, מקווה לפתור את התעלומה ולענות על שאלות נוספות ואולי לגלות מושבות נוספות של עטלפים שלא היו ידועים עד כה. יש לציין כי מיני העטלפים בארץ הם חיות בר מוגנות ואסור ללכוד או לפגוע בהם. ד"ר לביא-אלון מוסיפה כי "אם ראיתם עטלף פירות מעופף סביב עצים בשעות היום אתם יכולים לעזור למחקר. שימו לב - במידה וראיתם עטלף על האדמה בשעות היום מדובר בעטלף במצוקה. אנא צרו קשר עם עמותת ע.ט.ל.ף ויבואו לאסוף אותו מהמקום".