משרד הבריאות עדכן הערב (חמישי) כי אתמול אובחנו 9,015 נדבקים חדשים. עוד עולה מהנתונים כי 821 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה, 193 מהם מחוברים למכונות הנשמה. מניין הנפטרים עלה ב-51 מאז העדכון בבוקר ועומד נכון להערב על 1,622. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר: "אם הסגר לא עובד - נהדק אותו".
היום אובחנו עוד 6,012 נדבקים, ואחוז החיוביים עומד על 11.4% - אחוז נמוך יחסית לעומת הימים האחרונים.
נכון להערב, מפרוץ המגפה עומד מניין הנדבקים על 253,490. מספר החולים הפעילים הגיע לשיא חדש ועומד על 72,399.
מאז העדכון הבוקר אובחנו עוד 711 תושבים בירושלים עם קורונה, 350 בבני ברק ו-297 באשדוד - שהופכת לעיר השלישית שבה יותר מ-10,000 תושבים נדבקו בקורונה מאז פברואר.

נתניהו: "צפויה עלייה בתחלואה עד שהסגר יעבוד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי "אם נראה שהסגר לא עובד מספיק טוב - נהדק אותו. ביום שני נקבל החלטה". לדבריו, "זה ייקבע על פי נתונים ולא באופן שרירותי או לפי גחמות. אנחנו במלחמה, במלחמה קשה נגד הנגיף".
נתניהו הוסיף: "אנו יודעים שצפויה עלייה בתחלואה עד שהסגר יעבוד. אבל אם לא תהיה מספיק היענות, אולי המגבלות לא מספיקות, נצטרך אולי להדק אותו. אני עוד לא יודע להגיד לכם. הדרך היחידה לצמצם את התחלואה היא על ידי סגר הדוק".
בתשובה לשאלת ynet שנגעה למועד שבו צפויה ירידה בתחלואה השיב ראש הממשלה: "אם הסגר הראשון לא היה אפקטיבי - זה אומר שצריך לחכות עוד כמה ימים כדי שהוא יהיה אפקטיבי. בדרך כלל לא נראה את אותותיו לפני 12-10 ימים".
בנוגע לסגירת נתב"ג אמר נתניהו: "מי שקנה כרטיס מראש יכול לטוס לחו"ל. אנחנו לא רוצים התקהלויות בשדה התעופה ורוצים גם מידה של סולידריות".
על התחלואה הגבוהה במגזר החרדי אמר נתניהו: "הציבור החרדי גר בתנאים יותר צפופים. והתחלואה בו יותר גדולה. אנו מנסים לפתור זאת בדרכים שונות, כולל בהידברות עם מנהיגיו. דיברתי עם מנהיגים בציבור החרדי ואנחנו מנסים לגרום לציבור שלהם להבין שהנגיף לא פוסח על אף אחד. הבעיה המרכזית היא צפיפות והתקהלות".

גמזו: 40% מהמאומתים בימים האחרונים - מהמגזר החרדי

מוקדם יותר התייחס ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לעלייה בתחלואה, ואמר כי 40% מהמאומתים החדשים בימים האחרונים הם חרדים - וכי קיימת עלייה מטרידה במספר החולים החרדים שחצו את גיל 60.
בתדרוך בנושא מצב התחלואה בנגיף הקורונה אמר גמזו כי הוא מאמין שהסגר היה הכרחי,והביע תקווה שבימים הקרובים יהיה ניתן לראות את השלכות הסגר שהחל כבר בראש השנה.
"קמנו הבוקר עם 9,000 מקרים מאומתים", אמר גמזו בפתח דבריו, שנאמרו ברקע הזינוק ל-32 נפטרים ביום: "אותי זה לא הפתיע. הכנתי את כולם לזה שלאחר יום הכיפורים המספר יהיה מסכם. צריכים להסתכל על המספר בראייה של ארבעה ימים אחורה. אני מניח שנראה גם היום רמת מאומתים שכזו, ונצטרך לקחת את כל כמות הבדיקות ולראות אם המגמה שאנחנו מצפה לה מתחילה, כי אנחנו נמצאים קרוב לשבועיים מהשלב הראשון".
לדברי גמזו, "זה השלב שבו הפחתת התחלואה מתחילה, אחרי שיאו של הסגר. היום אבקר באחד היישובים החרדים כדי לראות מקרוב את המורכבות הקיימת ולעשות כל שניתן כדי לחזק אותם. צריך לזכור שבסופו של דבר גם באוכלוסייה הכללית והערבית יש מורכבויות, אבל בכל אחת מהן נמצאים עם אצבע על הדופק".
1 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
גמזו מתעקש: "הסגר אפקטיבי"
(צילום: AFP)
גמזו התעקש שההחלטה להטיל סגר הייתה הכרחית בשל מצב התחלואה. "ברור שהסגר היה נדרש. המספרים עלו בצורה מאוד משמעותית. ב-1 בספטמבר היינו עדיין ב-1,700-1,500 נדבקים ביום", אמר הפרופ'. "זה עלה לנו מאוד מאוד מהר. ההחלטה הייתה נכונה, זה אמצעי שכולכם יודעים שאני לא רציתי, אבל אמרתי שברגע שנחצה את ההר ובתי החולים ירימו דגל - וזה דברים שקרו בבת אחת - לא עצרתי לרגע ואכן ביקשתי ריסון הדוק.
"הסגר אפקטיבי. אנו רואים בצורה ברורה פחות תנועה ופחות מגעים בחתונות ובהתקהלויות במגזר כזה או אחר. ככל שנשמור על ההנחיות עם הענפים שפתחנו, נוכל לשחרר", הוסיף.
ממונה הקורונה מתמיד בסירובו להתיר פתיחה של מערכת החינוך על כל סוגיה. "לימודים הם לימודים הם לימודים. כולם מתקהלים באזור סגור, בין אם בישיבה ובין אם בכיתה י"א. הההחלטה תצטרך להתקבל יחד עם כל הגורמים המעורבים תוך הסבר ורגישות. לכולם חשובים בתי הספר וישיבות, אך הדברים צריכים להתקבל בצורה אחידה", אמר.
בעניין הטיסות הוא ציין כי "חלק מהצעדים שאתה מקבל בתנאי סגר זה הקטנת התנועה והקטנת האפשרות להתקהלות בהיבטים רחבים. לא תמיד יש הצדקה אפידמיולוגית, צריך לומר את האמת. בחלק מהמצבים לא רק האפידמיולוגיה קובעת אלא הסתכלות רחבה יותר על הגדרה ציבורית רחבה לרבות אכיפה שתהיה אפשרית".
פורסם לראשונה: 19:54, 01.10.20