בניגוד לתדמית הגברית, בהנהלת חברת פיליפ מוריס בע"מ יש שוויון כמעט מוחלט בין מספר הנשים לגברים. כך למשל בתפקיד סמנכ"לית IT מכהנת אישה, כך גם לגבי סמנכ"לית קשרי החוץ וסמנכ"לית התקשורת, וזה לגמרי לא במקרה. חברת פיליפ מוריס בע"מ מובילה שינוי משמעותי בחזונה, וכדי לממשו הציבה לעצמה יעדים תוך־ארגוניים שאפתניים, כשהבולט הוא קידום ערך הגיוון וההכללה והשוויון המגדרי. בריאיון עם שלוש הנשים הבכירות בהנהלת החברה הן מספרות על העבודה בחברה הבינלאומית הראשונה שהצליחה לצמצם את פערי השכר ולקבל על כך אות הוקרה מהקרן לשכר שווה; על השוויון המגדרי בעמדות מפתח ועל החזון של החברה.
"החברה העולמית הבינה, שהמפתח להצלחת החזון המהפכני שלה טמון בגיוון ובהכללה מגדרית", מסבירה אריאלה יערי, סמנכ"לית התקשורת. כיום נשים מהוות כ־42% מעובדי פיליפ מוריס בעולם, ובהנהלה העולמית ישנן כ־37% נשים. בישראל מתגאה החברה בייצוג יוצא דופן של נשים בעמדות מפתח, שעומד על כ־46%. נתון בהחלט משמעותי ושינוי דרמטי בהשוואה למצב ששרר לפני עשור. יערי מדגישה, כי "אין לנו ספק, שהחזון המהפכני שהחברה מובילה לא היה יכול להתקיים לולא היו נשים מובילות בעמדות מפתח בארגון. ערך הגיוון, מתן ביטוי למגוון הדעות השונות וראיית התמונה הרחבה הינם קריטיים עבור חברה שעושה מהלך כל כך דרמטי בליבת העשייה שלה".
איך השינוי המהפכני שאתם עושים משפיע על העשייה הפנים ארגונית?
יערי: "אכן החברה עוברת שינוי שאינו טריוויאלי. השינוי הזה מחייב גם שינוי מבפנים – החשיבות באיזון ובשוויון מגדרי נעוצה במטרה שלנו להעצים את הפסיפס האנושי של העובדים כדי לייצג נאמנה את הסביבה שבה אנו פועלים. היסטורית, החברה שלנו הייתה פחות מאוזנת מבחינת מגדר או ייצוג למיעוטים, והיום השוויון המגדרי נמצא בראש סדר העדיפויות".
האם אתם מקדמים גם שוויון בתנאים ובשכר בין גברים לנשים?
פליישר: "בהחלט. מעבר לשוויון הזדמנויות, אנחנו שואפים לשוויון מלא בשכר ובתנאים בין גברים לנשים. כך לדוגמה, לא חיכינו לגורמים חיצוניים ולחקיקה, אלא הקדמנו וחשפנו את עצמנו לביקורת חיצונית, ולשמחתנו, זכינו להיות החברה הבינלאומית הראשונה שקיבלה אות הוקרה מהקרן לשכר שווה בישראל. הקרן מצאה שהפער בשכר בין גברים לנשים בחברה עומד על כ־1%, פער מזערי, זאת בניגוד לנתוני הלמ"ס המצביעים על פער של 30% בפערי השכר בין גברים לנשים במשק הישראלי. זו בהחלט גאווה, ואין לנו ספק שנמשיך הן בעלייה משמעותית בייצוג נשים בעמדות מפתח והן בשמירה על שוויון בשכר בין המינים".
איך הגיוון וההכללה נראים מבפנים?
מרון דותן: "את הגיוון רואים קודם כל בנתונים ובמספרים. ייצוג של 46.2% נשים בהנהלה של החברה בישראל הוא נתון מדהים והוא ממשיך לעלות במטרה להגיע לאיזון מלא. השגת איזון בין המגדרים בכל רמות החברה היא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו נחושים למנף את מלוא הכישרונות של נשים וגברים כאחד".
יערי: "פיליפ מוריס רואה בגיוון ובהכללה את העוצמה הגדולה ביותר שלה, התורמת לעשייה העסקית, ובתוך כך התחייבה לבנות תרבות ארגונית שכוללת רקעים שונים ומקום עבודה המשקף את המגוון האנושי. ההתמקדות שלנו היא ביצירת סביבת עבודה שבה כל העובדים שלנו יכולים לתרום כמיטב יכולתם, לתמוך זה בזה ולהניע את החדשנות הדרושה כדי לעזור לנו להשיג את חזוננו".
במה זה בא לידי ביטוי בפועל?
מרון דותן: "סביבת העבודה מכילה מצבים אישיים מגוונים, אנחנו מעריכים הבדלים ומתייחסים אליהם בהגינות ובכבוד. אנו רוצים שהאנשים בחברה ירגישו שהם יכולים לבוא לידי ביטוי, לקבל תמיכה, ושתהיה להם אפשרות למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם, ללא קשר לזהות המגדרית, לגיל, למוצא, ללאום ומוצא אתני, נטייה מינית, דת, מוגבלות או כל מאפיין אחר. לדוגמה, כחלק מהמחוייבות שלנו לטפח גיוון והכלה, החברה שינתה לאחרונה את עקרונות חופשת הלידה המיושנים והתרחקה מהסטריאוטיפ של "חופשת לידה עבור נשים בלבד" ל-"אנשים מביאים ילדים" במטרה לאפשר לשני ההורים זמן לבלות עם הרך הנולד. עבור מטפל משני החברה מעניקה חופשת לידה בת 8 שבועות בתשלום, במקום רק שבוע אחד, ועבור מטפל עיקרי החברה מעניקה חופשת לידה בתשלום בת 18 שבועות, כאשר החוק מחייב 15 שבועות בלבד. בנוסף לזה החברה מעודדת חופשת לידה בת חצי שנה, ומתמרצת את מי שעשה זאת בבונוס של משכורת חודשית. 

סמנכ"לית IT - טלי מרון דותן

מצב משפחתי: נשואה + 3
רקע: ניהול מערכות מידע ודיגיטל בחברות גלובליות ומקומיות
טיפים להצלחה/עצה טובה שקיבלת: "הכירי את עצמך ואת יכולותייך. הציבי יעדים שאפתניים והיי בטוחה בעצמך וביכולות שלך להשיג אותם. בדרך, תחווי הצלחות מתוקות וגם כשלונות שיהוו שכר לימוד לפיתוח והעצמה, ויגדילו את הסיכוי להצלחה בפעם הבאה".
3 צפייה בגלריה
טלי מרון דותן, סמנכ"לית IT
טלי מרון דותן, סמנכ"לית IT
טלי מרון דותן, סמנכ"לית IT
(צילום: יח"צ)

סמנכ"לית תקשורת

מצב משפחתי: נשואה + 3
רקע: תפקידי ניהול תקשורת וקשרי חוץ גלובליים בחברות מובילות בתחומי הפארמה, מוצרי הצריכה וההיי־טק
טיפים להצלחה/עצה טובה שקיבלת: "לכל אחת מאיתנו היכולת לקחת הובלה על חייה, לשנות, להשתנות, להוביל ולהשפיע. תאמיני בעצמך, תחלמי, תעזי ותשאפי להפוך כל הזדמנות להישג משמעותי".
3 צפייה בגלריה
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת
אריאלה יערי, סמנכ"לית תקשורת
(צילום: יח"צ)

סמנכ"לית קשרי חוץ

מצב משפחתי: נשואה + 3
רקע: תפקידי ניהול בחברות ציבוריות ישראליות ובינלאומיות ברגולציה וקשרי חוץ
טיפים להצלחה/עצה טובה שקיבלת: "אל תוותרי. כמו בווייז, לפעמים צריך לחשב מסלול מחדש, אבל בסוף מגיעים לאותו יעד שכיוונתם אליו".
3 צפייה בגלריה
שרון פליישר בן יהודה, סמנכ"לית קשרי חוץ
שרון פליישר בן יהודה, סמנכ"לית קשרי חוץ
שרון פליישר בן יהודה, סמנכ"לית קשרי חוץ
(צילום: יח"צ)