פחות משבוע לאחר האסון בביירות, שבו נהרגו למעלה מ-150 בני אדם בהתפוצצות אמוניום ניטראט, ביקרו בצהריים (יום א') חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת במפרץ חיפה - כדי לבדוק אם אסון דומה עלול להתרחש בישראל.
2 צפייה בגלריה
הח"כים בנמל חיפה
הח"כים בנמל חיפה
הח"כים בנמל חיפה
לאחר הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות - הביעו תושבים רבים, ראשי רשויות, מומחים וארגונים ירוקים חשש גדול מתרחיש של מקרה דומה באיזור מפרץ חיפה, בעקבות ריבוי מוקדי הסיכון ומאות סוגי החומרים המסוכנים השונים שנמצאים בקרבת אוכלוסייה. לאור זאת, יזמה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', סיור של הוועדה באזור מפרץ חיפה על מנת לסקור את ריכוזי החומרים המסוכנים באזור, להדק את הפיקוח על הטיפול, הבקרה, תנאי ההחזקה והאכיפה, ולבחון את המוכנות ודרכי המניעה של אסון חומרים מסוכנים בישראל.
במהלך הסיור, אמרה ח"כ מיקי חיימוביץ': "האסון בביירות עורר כמובן חשש גדול מצד ציבור התושבים וראשי הרשויות באזור המפרץ ואני יכולה להבין אותם. הסיור היום נועד להדק את הפיקוח על הטיפול, הבקרה, תנאי ההחזקה והאכיפה, ולבחון את המוכנות ודרכי המניעה של אסון חומרים מסוכנים בישראל".
יו"ר הוועדה הוסיפה כי "הסכנה באזור היא לא רק במפעלים עצמם, היא גם בצנרת, במיכלים, במשאיות שמכילות חומרים מסוכנים ועוברות בקרבת ריכוזי אוכלוסייה. לפני מספר שבועות מיכלית גז של 20 טונות על משאית עלתה באש לפנות בוקר בצומת חוצות המפרץ ורק בנס לא היו נפגעים. שריפה כבדה הייתה גם במפעל שמן ובמקומות נוספים באזור, כמו כן מפרץ חיפה סובל מדליפות וזיהום אוויר חריג כתוצאה משלל מוקדי החומרים המסוכנים. עלינו גם לוודא מוכנות למקרים של רעידת אדמה או התקפה עוינת, בנוסף לתקלות ותאונות. אנחנו כאן כדי לוודא שהציבור חשוף לנתונים באופן שקוף, ושנעשים מיטב המאמצים על מנת לשמור על בריאות וביטחון התושבים". היא גם קראה לפעול להוצאת התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
חברי הכנסת סיירו בין היתר בנמל חיפה, מפעל דשנים ובתש"ן קריית חיים. פרט לחיימוביץ' השתתפו בסיור חברי הכנסת איתן גינזבורג, קרן ברק, רם בן ברק, איימן עודה, סונדוס סלאח, ע'דיר כאמל מריח, אליהו ברוכי ואריאל קלנר.
במהלך הסיור התריעו ברשות נחל הקישון כי אסון כמו זה שהתרחש בביירות עלול לקרות גם בחיפה. ברשות אמרו כי "מדובר בפצצה מתקתקת, בעיקר נוכח פיתוח נמל המפרץ ושטחי העורף שלו, שיגבירו את רמת הסיכון לתושבי מפרץ חיפה ויוסיפו על כמות וריכוז החומרים המסוכנים הקיימים במפעלי תעשייה, הנמלים ושטחי העורף שלהם". ברשות ציינו שפנו בבקשה להגיש ערעור למועצה הארצית לתכנון ובנייה על החלטת הוועדה המחוזית לאישור תוכנית המתחם הלוגיסטי של חברת נמלי ישראל שעל פי התוכנית יוקם בגדות נחל קישון על חשבון שטחי טבע ונוף ייחודיים ונדירים ובכך יימנעו את הרחבת הפארק.