צה"ל תקף הלילה (בין ראשון לשני) חוליית מחבלים שהניחו מטעני חבלה על קו הגבול עם סוריה. החוליה מנתה ארבעה מחבלים, לפחות חמוש אחד והם חוסלו בעת שניסו להניח את אחד המטענים. בצה"ל ציינו כי לא היו נפגעים לכוחותינו. התקרית אירעה על קו הגבול מקביל למושב אליעד, באזור ש"מוכר לאויב", מאחר שבעבר פעל באזור בית חולים שדה בתקופת "שכנות טובה". צפו בתיעוד הפעולה בסרטון בפתח הכתבה.
7 צפייה בגלריה
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
תיעוד סיכול הפיגוע הלילה בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בשעה 00:46 מסר דובר צה"ל כי "כוח מיוחד שביצע מארב באזור דרום רמת הגולן, סמוך למוצב צבאי, זיהה חוליה של מספר מחבלים מניחים מטענים בקרבת גדר הגבול. הכוח וכלי טיס של צה"ל ביצעו ירי במקביל על החוליה שמנתה ארבעה מחבלים ופגעו בהם".
7 צפייה בגלריה
צה"ל סוריה מחבלים חוליה חוליית מטען
צה"ל סוריה מחבלים חוליה חוליית מטען
תקרית בגולן. גדר הגבול מול אליעד
(צילום: אביהו שפירא)
הבוקר מסרו בצה"ל פרטים נוספים על האירוע: "הלילה פעלנו ליד תל פארס, במוצב 116 שבדרום הגולן, מוצב לא מאוייש במובלעת ישראלית מזרחית לגדר, שבו פעל בית חולים לפצועים סורים. אחרי מספר התקרבויות חשודות לגדר בימים האחרונים בהסוואה של "רועי צאן תמימים", הגעה וחציית קו הגבול, הפעלנו במרחב זה מארב ואמש ב-20:00 זיהינו לראשונה התקרבות חשודה. הזיהוי השני ע"י התצפיתניות מגדוד עיט 595 של אוגדת הגולן קרה בשעה 23:00, אז זיהינו בוודאות ארבעה חשודים וחלקם חמושים.
"זיהינו אותם מניחים את המטען ליד הגדר אחרי שחצו את קו הגבול אך טרם חצו את הגדר. הכוח פעל בטווח של 300-100 מטרים מהמחבלים. נערכנו לפתיחת אש משולבת מהאוויר ומהיבשה ע"י כוח של מגלן שירה רימונים נפיצים ממטול, מנשק קל וממקלעים".
התקרית אירעה ליד נחל רוקאד, אזור שבו יש שטחים מתים רבים שמנוצלים כנתיבי חדירה לצד הישראלי. באזור הוקמה בשנתיים האחרונות תשתית של חיזבאללה.
עוד הוסיפו בצה"ל: "אנו לא יודעים להצביע עדיין על שיוך ארגוני של החוליה אך באזור ישנם פעילים שפועלים מאינטרס איראני. בתוך ימים נדע לשייך אותם ארגונית. אנו לא יודעים עדיין לקשר בין איומי חיזבאללה לאירוע הזה, אך גם לא יודעים להפריך הקשר זה. האירוע בעיצומו וברגעים אלה אנו מנטרלים את הזירה ואז ניגש אליה פיזית ונדע יותר גם על המטענים. יש לנו סבלנות לימים ארוכים של הגנה בגבול. אנו לא מתכננים להוריד כוחות ונמשיך להגן בהרבה תחבולה ויצירתיות בגבול הצפון".
7 צפייה בגלריה
הבסיס שסמוך לאליעד בגבול סוריה
הבסיס שסמוך לאליעד בגבול סוריה
בסיס צה"ל באזור התקרית
(צילום: אביהו שפירא)

בצה"ל הדגישו: "אין שינוי בשגרה האזרחית ברמת הגולן ובגליל. אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה וקצינים בכירים נוספים היו בקשר בשעות האחרונות עם ראשי היישובים ועידכנו אותם על האירועים. צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו ולא יאפשר כל פגיעה בריבונות של מדינת ישראל".

7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רמת הגולן ליד גבול סוריה
כוחות צה"ל ב רמת הגולן ליד גבול סוריה
כוננות כוחות צה"ל ליד גבול סוריה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
תקיפה בדמשק סוריה
תקיפה בדמשק סוריה
התקיפה בדמשק לפני כשבועיים
(צילום: AFP)

7 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית בשבוע שעבר סמוך להר דב בגבול לבנון
המתיחות בגבול הצפון החלה לאחר התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק לפני כשבועיים, שבמהלכה נהרג פעיל חיזבאללה. בארגון הבטיחו לנקום ומאז העלה צה"ל את רמת הכוננות בגבול לבנון. כמה ימים לאחר התקיפה בדמשק, חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל במרחב הר דב שבגבול לבנון, ונמלטה מהמקום לאחר שצה"ל פתח בירי לעבר הכוח. חיזבאללה הכחיש שהיה מעורב בתקרית וטען כי "ישראל מנסה לייצר לעצמה הישגים".
דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן הבהיר לאחר התקרית כי "ימים מתוחים לפנינו" ואמר: "כוחות צה"ל במוכנות וערוכים להמשך ככל שיידרש. לא נאפשר פגיעה בביטחון תושבי מדינת ישראל ובריבונותה".
יממה לאחר מכן קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב ביטחונית בפיקוד הצפון בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד הצפון, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ ובכירים נוספים ושמע סקירות ביטחוניות בעקבות סיכול הפיגוע. נתניהו אמר: "אני לא מציע למישהו לנסות את צה"ל או את מדינת ישראל. אנחנו נחושים להגן על עצמנו".
אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 00:49, 03.08.20