הטענות שמעלים המפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבועות האחרונים על שימוש בכוח מופרז מצד המשטרה, ובעיקר הפעלת פרשים ומכת"זיות, מגבירה את תחושת האפליה שחשים בציבור החרדי, שכבר התרגל לשיטות השנויות במחלוקת לפיזור המחאות נגד חוק הגיוס. לאורך כל השנים האחרונות התקבלו שיטות הפעולה הללו על פי רוב בהבנה ואף באדישות של הציבור, ואילו הפעם יש מי שרואה בכך עילה לדיון דחוף בכנסת.
אברהם מנקס, איש "הוועדה להצלת עולם התורה" של הפלג הליטאי הירושלמי ומהפעילים הבולטים נגד גיוס תלמידי ישיבה, חש הזדהות מסוימת עם המפגינים מבלפור בעקבות אירועי השבוע האחרון. "ברוכים הבאים למועדון", הוא אומר היום (א') ל-ynet, "סוף סוף גם החילונים מקבלים את השיעור הזה באזרחות, שהפגנה זה יסוד הדמוקרטיה ואין כזה דבר שמשטר פועל בדרכים אלימות ורצחניות כדי לדכא הפגנות. בעצם יש דבר כזה: בסין ובצפון קוריאה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד גיוס חרדים
הפגנה נגד גיוס חרדים
הפגנה נגד גיוס חרדים
(צילום: MCT)
4 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד מעצר תלמיד הישיבה שסרב להתגייס
הפגנת החרדים נגד מעצר תלמיד הישיבה שסרב להתגייס
(צילום: אוהד צויגנברג)
מנקס כאמור מאוכזב מההתייחסות השונה של הציבור והתקשורת לאותם נהלים לפיזור הפגנות כשהם מופעלים בהפגנות של מגזרים שונים: "אני מרגיש ששוב אנחנו ממלאים את התפקיד ההיסטורי הזה, שבמסגרתו רק לחרדי מותר להרביץ, בשעה שאצל אחרים כבר בהפגנה השנייה השיח הוא על האלימות המשטרתית ובכנסת צועקים 'נורא ואיום'. אני מתנחם בכך שאצלנו לפחות חוטפים את המכות למען בחורי ישיבה, בני התורה, ולא על שטויות.
"כך או אחרת המשטרה פועלת באופן שיטתי בניגוד לחוק. למשל, לפי הנהלים שלה עצמה אסור שיהיה שום מגע בין סוס למפגין, כי זה רק כלי הרתעתי, אבל לנו יש אין ספור סרטונים שבהם רואים פרשים שועטים לעבר אזרחים. מפגש בין פרסה של סוס לחזה של מפגין זה רצח, ואם לא מת לנו מישהו זה נס.
"בהפגנה האחרונה שלנו בבני ברק בחור אושפז למשך שבועיים עם נקבים בריאות בגלל הדבר הזה, אבל התקשורת לא עשתה עם זה כלום כי זה בסך הכול חרדי. יש לנו תמיד עשרות פצועים. אני עצמי הייתי מאושפז חודש במצטבר בגלל בעיות בכליות. עם מח"ש אין מה לדבר אז אני מגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה".

4 צפייה בגלריה
עימותים בין מפגינים לשוטרים בכיכר פריז בירושלים
עימותים בין מפגינים לשוטרים בכיכר פריז בירושלים
עימותים בין מפגינים לשוטרים בכיכר פריז בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
גם השימוש שעושים הכוחות במכת"זיות פסול בעיניו: "זה כלי קיצוני והנוהל של המשטרה קובע שמותר להפעיל אותן רק במה שנקרא 'אפקט ממטרה' ולא לכוון ישירות לעבר המפגינים. אי אפשר לתאר את העוצמה של סילון. בסרטונים שלנו רואים את זה מנפץ רמזורים ותמרורים. אנשים חטפו ונפגעו בריאות, בכליות, בעמוד השדרה, בכל חלקי הגוף. סילון באוזן זה חירשות לכמה ימים. זה מה שקרה גם לי. כל הגב שלי היה סגול ומנופח מהדבר הזה".
על השימוש בחומר המכונה "בואש", שבו עדיין לא נעשה שימוש מול המפגינים נגד נתניהו, הוא אומר: "אני לא מבין איזה מוח קודח המציא את הדבר הזה. הוא מסריח את הסביבה ברמה שאי אפשר לתאר. אני זוכר שכשהפגנו בירושלים עברו לידינו תיירים מסין ומהונג קונג ואמרו שזה מה שהם הריחו אחר כך במלון במשך כמה ימים. זה גם גורם לאנשים נזק לרכוש, חליפות, מגבעות ונעליים שעולים יחד אלפי שקלים פשוט נהרסו".
מנקס דוחה את הטענה כי האלימות במחאות לא משאירה לשוטרים ברירה אלא להשתמש בכלים הקיצוניים: "אם שוטר חש בסכנת חיים והוא חושב שיוכל להוכיח את זה בעזרת מצלמת הגוף שעליו - יש לו נשק או אקדח טייזר. אבל אלה מקרים נדירים ביותר. אנחנו מדברים על שיטה שבה השוטרים מרשים לעצמם תמיד לנהוג באלימות ולהפעיל אמצעים חריגים בלי הצדקה כבר מהרגע הראשון של ההפגנה – וכל זה כשהם גם מסירים את תגי הזיהוי שלהם.
"עבריינות של שוטר במדים, שזה התפקיד שלו והוא מקבל על כך משכורת ועבר הכשרה ואימונים והוא יודע שהוא לא מרביץ, היא דבר הרבה יותר חמור מאלימות של מפגין חמום מוח שלוקח בחשבון שהוא ישב על כך וכולם יודעים שהוא הפרחח".

"כולם בורחים ממך באוטובוס"

מנדל שאהר, שהשתתף גם הוא בהפגנות הפלגים הקיצוניים בשנים האחרונות, מחה גם הוא על מה שהוא מגדיר כצביעות: "על המפגינים בבלפור אפילו לא התיזו בואש, ובכל זאת כולם מזדעזעים. שמעתי ברדיו מישהו מתבכיין שקיבל זעזוע מוח בגלל הסילון מהמכת"זית. מה זה זעזוע מוח? 10 דקות של סחרחורת. אתה יודע כמה אצלנו חטפו את זה?".
לדבריו, לא מדובר דווקא בשנאת חרדים, אבל המשטרה מרשה לעצמה להפעיל כוח מופרז נגד חרדים בידיעה שחברי הכנסת והתקשורת לא יעשו מזה עניין, בעוד שמול אוכלוסיות אחרות היא נוהגת בכפפות של משי.
4 צפייה בגלריה
ארכיון. בואש
ארכיון. בואש
ארכיון. בואש
(צילום: גיל יוחנן)
"אני נמצא כבר שש שנים בכל ההפגנות, ואני לא זוכר אפילו פעם אחת בלי מכת"זית ופרשים שדוהרים על אנשים", הוא אומר. "המים עצמם זה שטויות, זה שום דבר, זו רטיבות שחולפת אחרי שעה. גם אם הם כחולים – זה יורד בכביסה. הבעיה היא עוצמת הזרם. אני מכיר בן 70 שעף על הארץ, שבר צלעות והיה מאושפז שבוע בבית חולים. יש המון אנשים שנשבר להם הגב ויש לי חבר ששבר את היד.
"הבואש עוד יותר חמור, וזה גורם הפסדים כספיים באלפי שקלים. הריח שלו לא יורד בכביסה ורוב המכבסות גם לא מוכנות בשום פנים ואופן לקחת את הבגדים שניזוקו כי זה עושה להם סירחון כמה ימים. אני עצמי זרקתי לפח שני זוגות נעליים שנהרסו בגלל החומר הזה.
"אדם אחר שאני מכיר היה צריך לקנות את כל הבגדים שלו מחדש – כובע, חליפה, חולצה, מכנסיים, ציצית ונעליים ביותר מ-3,000 שקל. יש עוד אחד שארבעה ילדים שלו הלכו להפגנה וחזרו עם בגדים שנהרסו ומשקפיים שבורים. זה עלה לו כמעט 8,000 שקל".
לדברי מנדל, החומר הדוחה גורם לעתים גם לנזקים נפשיים: "אנשים היו מתרחקים ממני שני מטר ברחוב הרבה לפני שהייתה קורונה. אתה עולה לאוטובוס וכולם מביישים אותך, בורחים ממך, מתיזים ספריי ריח, פותחים את החלונות, אומרים לך שבגללך הכל מסריח. אין מה להשוות את זה למה שעוברים עכשיו המפגינים החילונים בבלפור".
במשטרה ציינו כי "המשטרה פועלת לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אזרח באשר הוא, בשוויוניות מלאה וללא משוא פנים, וללא כל קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם.
"שימוש בכוח או באמצעים לפיזור הפרות סדר, מבוצע בהתאם למדרג ובאופן מידתי, בפרט בעקבות הפרות סדר, אלימות מפגינים, ונדליזם, חסימות צירים וכיו״ב.
"צר לנו על אייטם מעוות שנועד להשחיר את המשטרה והשוטרים המאפשרים את חופש המחאה לכל אדם ופועלים למען שלום הציבור והסדר הציבורי, וסופגים קללות ואלימות על כל גווניה. נמשיך לפעול נגד מפרי סדר, התפרעויות אלימות, ונדליזם וכל מעשה המנוגד לחוק באמצעים ובסמכויות שהוקנו לנו מכוח החוק לצורך משימה זו, ושבלעדיהם היינו במקום אחר לגמרי כמדינה וכחברה".