מסתמן שלא כל אזרח יקבל מענק זהה בימים הקרובים כפי שהכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר. ההצעות שיסוכמו מחר (שני) בבוקר ב"ועדת הארבעה" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ, המענקים במסגרת תוכנית "צ'ק לכל אזרח" יחולקו באופן שונה. נתניהו וגנץ ידונו גם במתווה פעילות מערכת החינוך.
דיון הוועדה הערב הסתיים במבוי סתום, אך בהוראת ראש הממשלה הנושא יסוכם מחר סופית. אחת ההצעות שתישקל היא לתת לכל האזרחים מענק מוקטן, ולמשפחות מהשכבות החלשות לתת סכום כפול. הצעה נוספת היא להעביר את המענקים לכל האזרחים, אך להטיל מס הכנסה לפי המס השולי של כל אזרח. המשמעות היא שהמשתכרים יותר יקבלו מענק נמוך יותר, ומי שלא משלם מס בכלל - המענק יישאר בשלמותו.
עוד הצעה שנבחנת היא העברת מענק למי שמקבל קצבאות מהביטוח הלאומי, שגם ישלם אותן: קצבת ילדים, זקנה, נכות וכדומה. כמו כן יוצע להעביר את המענק גם לכל העצמאיים שהיו זכאים למענקים בתשלום שבוצע בשבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
עמיר פרץ ,בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
עמיר פרץ ,בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
עמיר פרץ ,בנימין גנץ, בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: אבי מועלם, קובי גדעון לע"מ)
הצעה נוספת שעלתה היא של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, שדרש שעבור כל ילד מעל לשלושה ילדים יינתן מענק של 500 שקל. לפי התכנית המקורית יקבל כל אזרח 750 שקל, הורים לילד אחד יקבלו 2,000 שקל, הורים לשני ילדים יקבלו 2,500 שקל והורים לשלושה ילדים ומעלה יקבלו 3,000 שקל. לפי הצעתו של גפני, משפחה עם 6 ילדים תקבל 4,500 שקל.
שר האוצר ישראל כץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".
האוכלוסייה שתקבל מענקים, אם יוחלט על נתמכי קצבאות הביטוח הלאומי ומקבלי המענקים מבין העצמאים, תהיה קטנה בהרבה ממתן המענקים לכלל אזרחי המדינה. ייתכן שגם במקרה כזה יינתן מענק של 500 שקל עבור כל ילד.
אמנם הממשלה אישרה את תוכנית המענקים הממשלתית, אך הוחלט שקבינט כלכלי מיוחד יכריע באופן העברת הכסף. בכל מקרה מתכוונת הממשלה להביא את ההצעה באופן מיידי לאישור בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר מכן להביא את התוכנית תוך ימים ספורים לאישור הכנסת בשלוש קריאות - ולחלק את המענקים בסוף החודש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בישיבת הממשלה כי "הדגש החשוב ביותר בתכנית יהיה על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות. לכן הדיון צריך להתבצע ביממה הקרובה ולא יאוחר מזה, כדי שנוכל להביא למימוש הדבר במהירות האפשרית".
השרה אורית פרקש-הכהן הייתה היחידה שנמנעה בהצבעה. פרקש-הכהן סברה כי התוכנית לא נכונה, אך לא רצתה להתנגד מתוך כבוד לסיעת כחול לבן. השרה אמרה בישיבת הממשלה כי "זו תכנית רעה. לא צריך לפעול טלאי על טלאי. הכסף הוא מוגבל ואמון הציבור הוא מוגבל. צריך לנתב את הכסף למי שצריך בעזרת תכנית סדורה שתפיק מנועי צמיחה למשק".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה