אי אישור תקציב המדינה גורם לפגיעה נוספת בקרב ההורים בישראל – סבסוד הצהרונים ביישובים רבים בפריפריה יופסק בשנת הלימודים הבאה וההורים יצטרכו לשלם מאות שקלים נוספים בחודש, או לצאת מוקדם מהעבודה כדי לאסוף את ילדיהם.
5 צפייה בגלריה
פעילות בגן ילדים באשקלון
פעילות בגן ילדים באשקלון
צהרון, ארכיון
(צילום: סיון מטודי, דוברות עיריית אשקלון)
תוכנית צהרוני "ניצנים" פועלת במוסדות החינוך עבור ילדים בגילאי 8-3 בגני הילדים, בכיתות א'-ב' ובחינוך המיוחד, ומתוקצבת על ידי משרד החינוך. הצהרונים פועלים במסגרות הלימודיות בכל יום עד השעה 16:00 לאורך כל שנת הלימודים ומספקים תכנים חינוכיים, סיוע בשיעורי בית וארוחה חמה.
בעקבות המחאה החברתית בשנת 2011 החליטה הממשלה לסבסד את הצהרונים לפי סיווג אשכול חברתי בסכומים שנעים בין סבסוד מלא ל-350 שקלים. כדי שהתקציב לסבסוד הצהרונים יועבר, הממשלה מתכנסת בחודשי הקיץ ומאשרת אותו באופן מיוחד. אלא שהפעם הממשלה לא התכנסה, הסבסוד לא אושר, והצהרונים כלל לא נמצאים במתווה החזרה ללימודים.
העלות הבסיסית של צהרון לילד, לפי משרד החינוך, עומדת על 650 שקלים בחודש. המשרד מסבסד את התוכנית בהתאם למדד החברתי-כלכלי של הרשות המקומית. ביטול הצהרונים באשכולות 5-4 משמעותן תוספת של לפחות 300 שקלים בחודש.
הפגיעה המרכזית הצפויה היא בעיקר בערים בפריפריה הארצית והחברתית כמו: אשדוד, אופקים, חצור הגלילית, טבריה, שדרות, לוד, עכו, רמלה, עפולה, קריית שמונה ורשויות נוספות.
ארתור גורביץ, אב לארבעה ילדים מחצור הגלילית, סיפר כי הוא לא יודע מאיפה יביא את מאות השקלים הנוספים לתשלום הצהרונים. "שני התאומים שלי עולים לכיתה א', אני ואשתי חייבים שהם יהיו בצהרון כי אנחנו עובדים מחוץ לעיר ולא יכולים להיות איתם כבר ב-13:00. מה אנחנו אמורים לעשות? זו הוצאה כספית שבסופו של דבר תבוא על חשבון דברים אחרים כמו חוג העשרה או פעילות לילדים".
5 צפייה בגלריה
ארתור גורביץ אב לארבעה מחצור הגלילית
ארתור גורביץ אב לארבעה מחצור הגלילית
גורביץ והמשפחה. "זה יבוא על חשבון דברים אחרים"
"איך אנחנו אמורים להיות עם הילדים כל כך הרבה זמן ובו זמנית לחזק את המשק?", שאל גורביץ. "כל הריבים האלה בממשלה צריכים להיגמר והם חייבים להגיע לתובנות – איך נותנים להורים לעבוד בשקט ולעזור לאוכלוסיות החלשות".
"או שההורים האלה יצאו משוק העבודה, ואנחנו יודעים כמה זה קשה בתקופה הזו, או שהילדים יהיו לבד", אמר ד"ר אדם הישראלי, חבר בסגל הפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. "זה אומר שהם יישארו בלי מסגרת חינוכית בזמן שילדים אחרים ימשיכו להתקדם וללמוד אנגלית, מתמטיקה ושפה".
5 צפייה בגלריה
ד"ר אדם הישראלי מומחה לאי שוויון בחינוך
ד"ר אדם הישראלי מומחה לאי שוויון בחינוך
ד"ר הישראלי. "זו תהיה שנת הפערים"
לדברי ד"ר הישראלי, כל זמן שהתלמידים לא נמצאים במסגרת החינוכית, הפערים ביניהם גדלים. "הרבה פעמים יש פעילות של תרגול ועבודה בקבוצות קטנות שהיא מאוד משמעותית, זו תהיה שנת הפערים החברתיים. יהיו ילדים שההורים יספקו להם מערכת לימודים משלימה, ויש ילדים שיהיו בחוץ במקום להתפתח".

"יש באוצר אנשים מנותקים"

העלות השנתית של התוכנית היא 1.3 מיליארד שקלים, שיוצאים מתוך תקציב משרד החינוך. למרות שבשנה שעברה התקציב אושר בנפרד מתקציב המדינה, במשרד האוצר טוענים שהסיבה לאי תקצוב התוכנית לשנת הלימודים הקרובה היא היעדר תקציב מדינה.
"יש באוצר אנשים מנותקים. לא לסבסד את התוכנית לאשכולות 10-4 זו שערורייה! אנחנו לא נוותר על החינוך המשלים", אמר יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין, חיים ביבס. "מנסים להפיל את מלוא ההוצאות על ההורים, נותנים מענק של 750 שקלים לילד, אבל מה זה לעומת אלפי שקלים שהם יצטרכו להוציא בחודש? זה ניתוק מוחלט".
5 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
ביבס. "יש באוצר אנשים מנותקים"
(צילום: מוטי קמחי)
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "סבסוד מסגרות הצהריים עבור ילדים מיישובים באשכולות חברתיים-כלכליים 3-1 נמשך גם בשנת הלימודים התשפ"א, בהתאם להחלטות הממשלה הקודמות בנושא. החלטת הממשלה ביחס לסבסוד לאשכולות 10-4 אינה בתוקף בשנת הלימודים התשפ"א. בהיעדר אישור תקציב המדינה לשנת 2020, והתנהלות במגבלות התקציב ההמשכי, לא ניתן לתקצב את הנושא".
ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.