ברקע החשד לאונס הקבוצתי של הנערה בת ה-16 על ידי כ-30 גברים בבית מלון באילת, ושנה לאחר ההבטחה לתקצב ולהקים חדר אקוטי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בבית החולים יוספטל בעיר, עד היום הוא טרם נפתח.
2 צפייה בגלריה
נפגעות שזקוקות לטיפול מיידי נאלצות לנסוע לבאר שבע. בית החולים יוספטל באילת
נפגעות שזקוקות לטיפול מיידי נאלצות לנסוע לבאר שבע. בית החולים יוספטל באילת
נפגעות שזקוקות לטיפול מיידי נאלצות לנסוע לבאר שבע. בית החולים יוספטל באילת
(צילום: אליעד לוי)
בתוך כך, ל-ynet נודע כי פגישה שתוכננה להתקיים ביום ראשון האחרון בלשכת שר הבריאות יולי אדלשטיין בנושא החדרים האקוטיים בכלל והחדר האקוטי באילת בפרט – נדחתה. לפגישה הוזמנו נציגות הלובי למלחמה באלימות מינית, ולמרות הבטחת הלשכה לקבוע מועד חדש לפגישה בתוך יממה, הוא טרם נקבע.
בישראל פועלים כיום חמישה חדרים אקוטיים בלבד: בהדסה עין כרם בירושלים, בבני ציון בחיפה, בפוריה בטבריה, בוולפסון בחולון ובסורוקה בבאר שבע. החדרים נועדו לספק ליווי רפואי, נפשי ומשפטי ראשוני לנפגעות ולנפגעים באמצעות עובדים סוציאליים, רופאים ואחיות. שם הן עוברות גם בדיקות לגילוי מחלות מין ומקבלות חיסונים במידת הצורך, זאת לצד ליווי סוציאלי ומשפטי.

בישיבת הממשלה שהתקיימה באוגוסט בשנה שעברה הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על תוכנית סיוע לאילת. פיתוח בית החולים יוספטל היה אחד מסעיפי התוכנית: "יוקמו וישודרגו תשתיות רפואה כגון חדרי ניתוח, מכון דיאליזה, מכון גסטרו, חדר אקוטי לנפגעי תקיפה מינית, מכשיר CT וחדרי לידה בבית החולים יוספטל". ואולם, עד היום, שנה לאחר אותה הכרזה – החדר האקוטי לא נפתח ונפגעות ונפגעי תקיפה מינית שזקוקים לטיפול מיידי נאלצים לנסוע במשך קרוב לשלוש שעות לחדר הקרוב ביותר בבאר שבע.
"מאז ההכרזה אנו עומדות בקשר גם עם משרד הבריאות, עם הנהלת בית החולים יוספטל ועם מרכז הסיוע באילת על מנת לוודא שתושבי ותושבות אילת והמבקרים בעיר יוכלו לקבל טיפול מקצועי, מלא ושוויוני, בדיוק כמו שמקבלים תושבי המדינה החיים במרכז הארץ", אמרה יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית.
2 צפייה בגלריה
מלון הים האדום באילת
מלון הים האדום באילת
מלון הים האדום באילת שבו נאנסה הנערה
"פנינו היום שוב אל שר הבריאות בדרישה לבצע את החלטת ראש הממשלה. לא ייתכן שיימשך מצב בו לא ניתן לקבל באילת טיפול חירום לאחר פגיעה מינית, רפואה משפטית ואיסוף ראיות שיאפשר גיבוש תיקים ובפרט בנפגעים ונפגעות קטינים", הוסיפה שרר. "אנו קוראות מכאן לשר הבריאות יולי אדלשטיין לפתוח את החדר האקוטי בבית החולים יוספטל לאלתר".
מהמרכז הרפואי יוספטל ומרחב אילת מקבוצת כללית נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים, וללא קשר למקרה האחרון, אנו פועלים במרץ לקידום הקמת חדר אקוטי בבית החולים. מנהלת בית החולים ד"ר רויטל בר אושר נפגשה השבוע עם הצוותים הרלוונטיים במשרד הבריאות ואנו מאמינים שהחדר יוקם בקרוב מאוד. יחד עם זאת, גם היום ללא הגדרה רשמית וללא מבנה פיזי של חדר אקוטי, יש לנו צוותים רפואיים ועו"סיות עם הכשרה והם מלווים ונותנים מענה מקיף לכל פונה שהוטרד או הוטרדה מינית".
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "הדברים שפורסמו על מה שקרה באילת הם ההפך של ערבות הדדית. 'כסדום היינו, לעמורה דמינו', נכתב בהפטרה שקוראים לפני תשעה באב. מדובר בערעור טוטאלי של כל הערכים עליהם בנויה החברה שלנו. עלינו להוקיע את כל המשתתפים במעשה הנורא הזה. המקביל עלינו לתת מענה ראוי לקורבנות של מקרים דומים בתקווה שלא יקרו. במסגרת העבודה סיכמנו על פתיחת 'חדר אקוטי' לנפגעות תקיפה מינית ביוספטל".
ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.