שבוע עבר מאז החלו להיפלט כמויות גדולות מאוד של זפת לחופי ישראל ובמשרד להגנת הסביבה מנסים עדיין לזהות את הגורם שאחראי לזיהום, שפגע ברוב חופי ישראל. בתדרוך לעיתונאים, שנערך אחר הצהריים (יום ד') אמר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, "יש לא מעט אוניות חשודות, חלק מהן נבדקו, גם בחופי הארץ וגם בחופים זרים". הוא אמר שנבדקו חמש ספינות והתברר כי הן אינן קשורות לזיהום. הוא הוסיף שמאז התקבל עוד מידע על ספינות שהיו באזור. עמיר הוסיף כי הסיבה להוצאת צו איסור הפרסום, שהוסר בינתיים, הייתה אך ורק מחשש לשיבוש חקירה ולא בשל סיבות אחרות. הם סירבו לפרט על זהות הספינות החשודות. עמיר אמר שהחומר המזהם הוא כנראה מזוט או נפט גולמי, אך יכול להיות גם חומר משטיפה של ספינה.
עמיר אמר כי לא הייתה התרעה, בין היתר מלוויינים, ולכן הזיהום זוהה רק לאחר שהגיע לחוף. "עד ה-17 בפברואר לא קיבלנו אף מידע מאף גורם. בדקנו אם מישהו ידע על זיהום כזה - והתשובה הייתה שלילית. לא הייתה אפשרות לזיהוי מוקדם של הזיהום. לא הייתה אפשרות לתפוס את הכתם הזה בים", אמר עמיר. הוא הזכיר כי הספינה המזהמת חייבת לפי אמנות בינלאומיות לדווח על כך. לגבי החקירה, הוא סירב לענות לשאלה אם חוקרים ישראלים יצאו לחו"ל על מנת להשתתף בחקירה. עם זאת, במשרד הודו כי הם נמצאים בשלב איסוף הראיות, שנמצא לפני שלב החקירה.
3 צפייה בגלריה
זפת בחוף השרון
זפת בחוף השרון
זפת בחוף השרון
(צילום: דפנה בן נון)
על פי ההערכות מקורם של גושי הזפת הם בספינה שהייתה כ-50 ק"מ מחופי אשקלון. עד כה אספו הרשויות, בסיוע מתנדבים רבים - בהם חיילים ושוטרים - כ-55 טונות של זפת מהחופים שבאחריות רשות הטבע והגנים. בנוסף נאספו גם כמויות גדולות של זפת מהחופים, שבתחומי רשויות מקומיות. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי במהלך המבצע ינוקו 1,200 טונות של זפת ופסולת מהחופים.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, התייחסה בתדרוך לעיתונאים לזיהום: "יש גורם אחראי. נתתי הנחיה לתפוס את הגורם העבריין המזהם ולמצות איתו את הדין. חשוב לדעת שהזיהום הזה וזיהומים פוטנציאלים נוספים נגרמים בשל אוניות עברייניות. מקרים כאלה נגרמים מדי פעם ברחבי העולם וחלקם גורמים נזקים עצומים". היא פירטה על אודות מקרים קודמים של זיהום נפט ועל הקנסות הכבדים שהוטלו על המזהמים. "צריך להבין שזו חקירה מורכבת. אין לנו סמכות חוקית לעצור אוניות בלב ים ולפיכך אנחנו משתפים פעולה עם גורמים בינלאומיים", היא אמרה. "מדובר בסדר גודל שלא רואים מזה שנים. לא ניתן להעריך את הנזק האקולוגי והביולוגי. האירוע שעברנו הוא רק קדימון למה שעלול לקרות משימוש בדלקים מזהמים".
השרה גמליאל נשאלה גם מדוע הגיעה לחוף בחיפה במוצאי שבת, למרות שהזיהום התגלה ברביעי. "הוריתי להקים את החמ"ל ועשינו מפגשים מרביעי עד כניסת שבת עם ראשי הרשויות", היא אמרה. "היו עדכונים שוטפים, גם מהשטח. הגעתי לחמ"ל בחוף בחיפה אחרי כמה תדרוכים. היו שלוש ישיבות מדי יום".
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי, אמר בתדרוך כי פעולות הניקיון בחופים יימשכו ועונת הרחצה צפויה להיפתח כסדרה.

המתנדבים ממשיכים לנקות את החופים

הפסולת בחופים נאספה באמצעות מתנדבים רבים שפעלו דרך הרשויות המקומיות, עמותת אקואושן ורשות הטבע והגנים. זיהום הזפת הוא לאורך כ-160 ק"מ של רצועת חופי ישראל (מתוך 195 ק"מ), מחוף בצת בצפון ועד לחופי ניצנים בדרום, והוא כולל נחיתות רבות של גושי זפת בכלל הרשויות המקומיות החופיות - ממטה אשר בצפון ועד חוף אשקלון בדרום.
במקביל, המשרד להגנת הסביבה החל הבוקר את פינוי הזפת והפסולת שנפלטה לחופים כתוצאה מהאירוע הסביבתי החמור. הפינוי נעשה באמצעות זרוע הביצוע של המשרד להגנת הסביבה, החברה לשירותי איכות סביבה.
3 צפייה בגלריה
אוספים את הזפת בחוף השרון
אוספים את הזפת בחוף השרון
אוספים את הזפת בחוף השרון
(צילום: דפנה בן נון)

בהתאם להערכת כמויות, אמרו במשרד להגנת הסביבה, יידרש טיפול בכ-1,200 טונות של חומר שזוהם בזפת (זפת, חול ופסולת מוצקה כדוגמת פלסטיק, עץ, אצות, צדפים). הטיפול כולל: פינוי ומיון הקרקע והפסולת, דיגום ואנליזה של הקרקע והפסולת, ופינוי של הקרקע והפסולת המתאימה לטיפול ביולוגי ולהטמנה כפסולת מעורבת ליעדי קצה מורשים לטיפול ביולוגי ומטמנות לפסולת מעורבת.
במקביל, החברה שמפעילה את מכלית הנפט MINERVA HELEN, אחת מבין הספינות שהיו באזור מוקד הזיהום, הכחישה בתוקף שהיא קשורה בכל אופן לזיהום הגדול בחופי ישראל.
3 צפייה בגלריה
המקומות שבהם הייתה הספינה היוונית
המקומות שבהם הייתה הספינה היוונית
המקומות שבהם הייתה הספינה היוונית
(צילום: vesselfinder)

בהודעת החברה נכתב כי המכלית הגיעה לנמל פורט סעיד במצרים ב-4 בפברואר ללא מטען. ב-11 בפברואר, ביום שבו נשפך החומר המזהם לים, נכנסה לנמל המצרי ללא מטען. ב-13 בפברואר יצאה הספינה מזרחה לאלכסנדריה – שם היא קיבלה מטען – והמשיכה לספרד.
בהודעת החברה נכתב עוד: "במשך הזמן שבו המתינה הספינה מחוץ לנמל פורט סעיד, למשלוח הבא שלה, היא לא הייתה מעורב באף פעילות של הזרמת נפט לים. עוד נמסר כי ביום שני נבדקה הספינה והתברר כי היא לא קשורה לזיהום. בחברה הוסיפו כי הם ישתפו פעולה עם כל חקירה שתתקיים.