"אני חושב שיכולים להיות פה אירועים שלא תהיה שליטה עליהם", כך אמר הבוקר (רביעי) שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן), בהתייחסו לתקיפת המוחים בהפגנות האחרונות – ואחרי ההפגנה אמש בה הותקפו מפגינים על ידי פעילי ימין. "אתה אף פעם לא יודע מה יעשה אדם חסר אחריות", השיב השר באולפן ynet על השאלה אם הוא חושש כי האלימות תיגמר ברצח.
דבריו מגיעים אחרי הצעדה מביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, בה השתתפו כאלף איש, שכמה מהם הוכו.
"אני חושב שהאנרכיסטים האמיתיים הם אלה שמכים את המפגינים, וכל שר וכל חבר כנסת חייבים לגנות את זה, וצריך לעצור את התופעה", הוסיף בצל שתיקתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על האלימות. שבעקבותיה, לפי דיווחי המפגינים, חמישה בני אדם נזקקו לטיפול בבית החולים. "המשטרה צריכה לבדוק את זה לעומק, וגם לבדוק את ההתנהלות שלה אתמול".
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"זכות ההפגנה צריכה להישמר". ניסנקורן
(צילום: יריב כץ)
"זכות ההפגנה צריכה להישמר במדינת ישראל", הבהיר ניסנקורן, "אף אחד לא יכול לפגוע בה. וגילויי אלימות כאלה של אנרכיסטים צריכים להיפסק. אנחנו שומעים מהמפגינים שלמשטרה לקח יותר מרבע שעה להגיע, וזה קורה יום אחרי שמתפרסמות הקלטות השר אמיר אוחנה, שמתדרך את מפקד מחוז ירושלים".
"אני לא יודע אם יש קשר בין הדברים, אבל יש זילות בזכות ההפגנה. אומרים שהמפגינים שמאלנים, שהמפגינים אנרכיסטים. האנרכיסטים האמיתיים הם מי שפועלים נגדם", הוסיף. "בישראל מותר להפגין, זו אחת מהזכויות בדמוקרטיה, מותר להפגין ולא לחזור עם פגיעה כתוצאה מזה. מי שהיו בהפגנות אומרים שאי אפשר להתעלם מזה שרוחו של השר לביטחון פנים נמצאת בכל מקום ושהשוטרים מתנהגים כאילו יש מי שמכתיב מדיניות כזאת".

"צריך לאפשר את הזכות להפגין בכל מקום במדינת ישראל"

"כשאנשים הולכים להפגין – זו זכותם הדמוקרטיה והמשטרה צריכה לפקח על הסדר", הוסיף. "צריכים לאפשר את הזכות להפגין בכל מקום במדינת ישראל. גם מול הבית שלי, גם מול הבית של השר לביטחון פנים, וגם מול הבית של ראש הממשלה"
כשאתה שומע את אוחנה מדבר על יד קשה נגד המפגינים – זה לא עניין שנשמע לך מוזר שצריך לגנות אותו? "אני שומע דברים קשים נגד בתי משפט, נגד פרקליטות, נגד משטרה ונגד התקשורת. אני שומע הרבה דברים קשים. אנחנו, כחול לבן, באנו ואמרנו – נהיה חומה בצורה".
בתחושה שלך – מופעל לחץ על המשטרה? "בתחושה שלי, במדינת ישראל היום יש תופעה של הסתה נגד בתי משפט. יש תופעה חמורה של ניסיון לפגוע בזכות להפגין, והדברים האלה צריכים להיפסק. יש ניסיון לקחת את המפגינים ולצייר אותם כאוכלוסייה מסוימת".
2 צפייה בגלריה
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
(צילום: אסף שפיר)
האם גם לכם יש אחריות? "ברור, אבל זה מה שאנחנו עושים. דאגתי שהזכות להפגין תעוגן בחוק הקורונה, בשביל שאי אפשר יהיה לפגוע בה. עמדתי חוצץ בהגנה על בתי המשפט, ואמרתי שצריכים לשמש כחומת מגן למען הדמוקרטיה. לא למען בתי המשפט – אלא למען האזרחים. אנחנו נפגעים שלא ייפגעו הפרקליטות, בתי המשפט או המפגינים".
אולי זה הזמן לעמוד מול השר ולהגיד – חציתם את הגבול? "אני חושב שבאופן כללי ההסתה במדינת ישראל נגד מערכות שלטון החוק ונגד הזכות להפגין חצתה את הגבול מזמן, וצריך לעצור את זה".
אפשר לנתק את התמונות שראינו מההתבטאויות של אוחנה? "מבין שאתם רוצים את העימות, אבל אני מעדיף לא להיכנס אליו, אנחנו עדיין בממשלה יחד".
"אני מצפה גם מראש הממשלה וגם מהשר לביטחון פנים לצאת החוצה ולהגיד - אני מגנה את זה"
השר הוסיף עוד כי "אנחנו צריכים ללכת ביחד, ולהגיד שהזכות להפגין היא זכות יסוד. לכל אחד מותר להפגין, ואסור שיהיה מצב שאנרכיסטים יפגעו במפגינים – צריך לעצור אותם. אני מצפה גם מראש הממשלה וגם מהשר לביטחון פנים לצאת החוצה ולהגיד: 'אני מגנה את זה'".
על סף אובדן שליטה? "ההסתה והשיסוי הם בלתי אפשריים וצריך להפסיק אותם. אני חושב שאם אומרים שיועץ משפטי לממשלה עושה פוטש אזרחי, זה דבר שהוא מאוד מסוכן. צריך להפסיק את הדברים. מראש הממשלה ומטה – צריך לייצר מצב שאנחנו לא מדברים שיסוי – שאנחנו מדברים איחוד. בשביל זה נכנסנו לממשלה – לדבר איחוד, לדבר פיוס, לטפל בקורונה ובמצב הכלכלי".
אתה קורא לרה"מ להפסיק את ההסתה נגד המפגינים ובתי המשפט? "אני קורא לכולם, מראש הממשלה ומטה – לעבוד נגד הסתה ובעד איחוד. אני קורא לא לדבר נגד המפגינים, לדבר בעד זכות ההפגנה. אני אומר – ביום שלא יתנו זכות להפגין זה יום חשוך למדינת ישראל. היום שבו יפגעו בבתי המשפט הוא יום חשוך למדינת ישראל".
"היום שבו הפרקליטות לא תוכל לעבוד בצורה עצמאית – זה יום חשוך למדינת ישראל. אני חושב שאנחנו בסיטואציה שבה כחול לבן מגנה על זה, ועומדת כחומת מגן, ואני שמחה שאנחנו בממשלה ולו רק בשביל הדברים האלה. אנחנו בסיטואציה של שיסוי מטורף".