בעקבות הפרסום ב-Ynet על הניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון, ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה היום (ב') בכנסת על הנושא. הדיון, שנערך לבקשת ח"כ עופר כסיף, עסק בין השאר בפיקוח על הניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון, וכן גם בנחיצות האימונים בבעלי חיים שמתבצעים בצה"ל.
"מערכת הביטחון וצה"ל אחראים על הביטחון של כולנו וטוב שמרבית הפעילות שלהם חסויה לטובת שמירה על ביטחון אזרחי ישראל. עם זאת, אי אפשר שמערכת הביטחון תהיה מעין חור שחור שסופח אליו הכול תוך עטיית מסכת החשאיות על כל פעולה שמתבצעת אצלם", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ'.
3 צפייה בגלריה
המכון הביולוגי
המכון הביולוגי
המכון הביולוגי
(צילום: שאול גולן)
ח"כ עופר כסיף טען שהמערכת עוברת על החוק וכי בשל החשאיות, אין דרך לדעת האם נעשה המקסימום כדי למזער נזק וסבל. לדבריו, "במדינות רבות עושים שימוש בסימולציות אך בישראל כמעט ולא ומן הראוי שוועדה פרלמנטרית קבועה, שדרגת חשאיות, אבל בלתי תלויה תפקח. בלי פיקוח כזה זה הפקר".
גדעון מרץ, סגן היועמ"ש למערכת הביטחון, אמר בתגובה ש"אנו מקיימים את החוק כפי שהוא. אולי החוק לא טוב, אבל את החוק הקיים אנו מקיימים בהקפדה. אנו מנועים בפורום זה להרחיב בהסברים על המכון הביולוגי".
עו"ד שגיא אגמון, מהעמותה למען מדע מוסרי, אמר כי "לאורך העשור הראשון של האלף נערכו בממוצע 30,000 ניסויים בבעלי חיים בשנה, כולל עשרות כלבים בשנה. הנתונים נעלמו. מאז 2010 אין נתונים. הגוף הגדול שעושה 99% מהניסויים הוא המכון הביולוגי. משרד הביטחון מדווח על האחוז הבודד שנשאר אצלו. זה קמצוץ".
טל פרנס, מנהלת תחום בעלי חיים במעבדות מטעם תנו לחיות לחיות, אמרה כי "קיימת חשיבות לחיסיון מטעמי ביטחון, אולם אלו לא מצדיקים את העלטה המוחלטת שבה פועלים המכון הביולוגי ומערכת הביטחון בניסויים בבעלי חיים. לא כל פעילות היא ביטחונית או מסווגת. מדובר בשימוש לרעה בטיעוני ביטחון, על מנת לקיים ניסויים, הגורמים סבל רב לבעלי חיים, ללא פיקוח של ממש. מערכת הביטחון מתעקשת גם על שימוש בבעלי חיים בהכשרה רפואית, על אף שקיימות חלופות מתקדמות ביותר לאימון בהליכי חירום".
3 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ'
ח"כ מיקי חיימוביץ'
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
(צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן)
יובל חיורוני, מנהל המטה לקידום טבעונות בצה"ל התייחס לנושא השימוש בבעלי חיים בצה"ל. לטענתו, "יש סימולטורים. הם גם כדאיים כלכלית לטווח הארוך. החזירים לא מורדמים כהלכה לעיתים. עשרות פרמדיקים דיברו איתנו על כך. בנוסף לכך, יש גם עדויות של אנשים שסיפרו על תרגיל בחיל הים בו עושים שימוש בכבשים".
אבי דנוב, ראש ענף תברואה בחיל הרפואה, ענה כי מרבית האימונים אכן מתבצעים על סימולטורים. עם זאת, חלק מההסמכות מתבצעות על רקמה חיה. לדבריו, "כשפרמדיק מעדיף לא להתאמן על רקמה חיה, אני מראה לו מחקרים שאומרים שזה ישפר את היכולת שלו. מי הייתי רוצה שיטפל בי? הפרמדיק יחווה פצוע בשדה הקרב. כולנו גיבורים, אבל ביום שהוא יטפל בפצוע, אנו רוצים כישלון?"
3 צפייה בגלריה
חזיר בר
חזיר בר
חזיר בר
(צילום: shutterstock)
בסיכום הדיון אמרה חיימוביץ' כי התמונה שהתקבלה היום בדיון מעוררת יותר שאלות מתשובות. כל המטרה של חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) היה לייצר מנגנוני פיקוח ובקרה על מנת לצמצם למינימום הנדרש ולמזער סבל הנגרם לבעלי החיים בעקבות השימוש בהם בניסויים. "התמונה שהתקבלה בדיון היום היא שבמערכת הביטחון על כל היחידות שלה כולל יחידות הסמך אין מספיק שקיפות, ואפילו המנגנון שקבוע בחוק שמתוקפו קמה הוועדה לאישור ניסויים במערכת הביטחון לא נותן לוועדה סמכות לפקח על כלל היחידות שמבצעות ניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון", אמרה יו"ר הוועדה.
לסיום, ביקשה הוועדה ממשרד הביטחון להביא בפניה את כלל הנתונים על אודות כלל הניסויים בבעלי חיים שמתבצעים ביחידות השונות של מערכת הביטחון.