ההגבלות על האוטובוסים נכנסו לתוקף, אבל חברות התחבורה הציבורית קיבלו הנחיות אחרות שייכנסו לתוקף רק מחר. בישיבת הממשלה ביום שני נקבע שההנחיות הנוגעות לתחבורה הציבורית, ובהן בין היתר מגבלת 20 נוסעים באוטובוס, ייכנסו לתוקף מיידית, אך אתמול הוכרזה דחייה של 24 שעות, כך שהן אמורות היו להיכנס לתוקפן הבוקר.
2 צפייה בגלריה
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
עומסים בתחבורה הציבורית באלעד
משרד הבריאות קובע הנחיות, משרד התחבורה הורה אחרת
בניגוד להחלטת משרד הבריאות, חברות התחבורה הציבורית קיבלו בשעה 09:00 ממשרד התחבורה הנחיות שונות לגמרי. ממחר, אוטובוסים עירוניים יוכלו להסיע עד 32 בני אדם, אוטובוסים בינעירוניים עד 30, ואוטובוסיים מפרקיים עד 50 נוסעים.
נהג האוטובוס יוני קריספין אמר לאולפן ynet כי הנהגים ניזונים בעיקר מכלי התקשורת. "הנהגים כל היום וכל הלילה שואלים בקבוצות מה מותר לעשות ומה לא. אני פונה לנהגים בחברות אחרות שאומרים שגם הם לא יודעים. מצד אחד אני יכול להיות נהג שירותי ולהעלות את כולם, ופתאום יעלה שוטר וייתן לי קנס של 5,000 שקל. מצד שני, אם לא אעלה נוסעים המפעיל יקנוס אותי", טען.
"המפעיל כל זמן אומר שאין לו הנחיות, אין לו גב", הוסיף קריספין, שהתייחס גם להחלטה של רגב לאשר תשלום במזומן לנוסעים בני יותר מ-70. "כל הנהגים שבקבוצות סיכון מפחדים. אומרים לנו שהם כמו עובדי סופר. אנחנו רוצים מינימום מגע עם הנוסעים ולא לעכב אותם בדלתות".
2 צפייה בגלריה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
(צילום: שמוליק דודפור)
שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי היא סיכמה עם משרד הבריאות על הפעלת האוטובוסים במודל של 50%. "לפי הסיכום, יישארו מזגנים פועלים וחלונות פתוחים היכן שניתן", אמרה רגב. "משרד התחבורה יקיים פיקוח על שמירת ההוראות על ידי הנוסעים ותהיה הקפדה על עטיית מסכות וריחוק בין הנוסעים". רגב ציינה כי קווי התחבורה הציבורית יפעלו רק עד 22:00 בלילה במהלך השבוע.
"הצלחנו בעבודה מאומצת לשפר את מודל הפעלת האוטובוסים שהוצע. נתוני התחלואה העולים מחייבים שינויים ואני קוראת לציבור להפגין סבלנות והבנה ולשמור על כללי ההתנהגות והריחוק כדי למנוע הדבקות", אמרה. "הנחיתי להוסיף עוד כלים לרשת האוטובוסים כדי למנוע שיבושים בעקבות הגבלת התפוסה ואני קוראת למשרד האוצר להגיע להבנות מהירות עם מפעילי התחבורה הציבורית"
שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס אתמול בריאיון לאולפן ynet להודעות הסותרות של משרדו ומשרד התחבורה. "אני לא שר התחבורה. המלצתי את ההמלצות שלי, אם הסתבר שלא ניתן לבצע חלק מן הדברים, מנכ"ל משרד התחבורה ידבר עם מנכ"ל משרד הבריאות ויראו מה לעשות עם זה", אמר.
"כשיש החלטות שסותרות החלטות קודמות, זה לא מכיוון שמישהו נרדם או מישהו לא חשב טוב. זה מכיוון שאנחנו מתמודדים כאן מול אויב שיודע לשנות את ההתנהגות שלו ואנחנו מתאימים את עצמנו, ממש כמו מפקד בשדה הקרב".
בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית ציינו: "הגיע הזמן שנהגי האוטובוסים יתעסקו אך ורק בתפקידם והוא לנהוג ותו לא. אנו קוראים לראשי משרד התחבורה להעמיד סדרנים אשר יעשו סדר באוטובוסים, יגבו את כספי עלות הנסיעה ויאפשרו לנהגים להיות אך ורק מובילי דרך. נהגי האוטובוסים חייבים לשמור על תפקידם הראשוני והוא נהיגה בביטחה. הגיע הזמן לטפל בכך בטרם הלחץ והאלימות באוטובוסים יחזרו בגלל מגבלות על כמות הנוסעים. לא יעלה על הדעת שאנו לא יודעים מה קורה".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", מסרה בתגובה כי "אנחנו מאוד מקווים שמה שקורה בחודשים האחרונים בתחום הקורונה הוא לא מאפיין להתנהלות המדינה בנושא הקורונה. החלטות שמתקבלות בקבינט הקורונה שלט על סמך נתונים, הכרה עם המציאות בשטח או אפילו היגיון בסיסי. בלבול בהעברת מסרים לציבור ולמפעילות התחבורה הציבורית שמובילה לחוסר אמון בשימוש בתחבורה הציבורית ולפגיעה בציבור הנוסעים".