סגן ניצב ניסו גואטה, שתועד אתמול (שבת) מכה מפגין בירושלים, כבר תועד בעבר בתקרית אלימה במהלך מחאה. ב-2018 הוא צולם מכה אדם בשער שכם בעיר העתיקה בירושלים. הצעיר שהותקף אמר בזמנו בשיחה עם ynet: "לא עשיתי כלום. רק עברתי במקום בזמן הפגנה".
עוד סיפר הצעיר: "שאלתי אותו למה הוא מרביץ לי, והוא לא הקשיב לי אלא המשיך לתקוף. חבל מאוד שמפקד כזה מנצל את תפקידו בצורה אלימה. הוא צריך להיות בבית, כי הוא לא שומר על הביטחון של האנשים".
ממח"ש נמסר בתגובה: "הסרטון צולם לפני כשנתיים אולם עד היום הוא לא הובא לידיעת מח"ש וגם לא הוגשה תלונה כלשהי בגין אירוע זה. בעקבות הפנייה הסרטון ייבדק כמקובל".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
גואטה מתעמת עם מפגין, אמש
(צילום: שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
אלימות קשה בהפגנה הלילה בבלפור
אלימות קשה בהפגנה הלילה בבלפור
גואטה בעימות עם מפגין אמש
(מתוך טוויטר )

הצעיר מהסרטון מ-2018 הוא לא תושב מזרח ירושלים היחיד שהתלונן על סנ"צ גואטה. מרזור, תושב האזור, סיפר: "פגשנו אותו בהרבה אירועים. פעם פניתי אליו ודיברתי אותו על אלימות של שוטרים, והוא לא רצה לשמוע אותי. חשבתי שהוא יטפל בלי תלונה, אבל היחס היה הפוך לגמרי".
תושב אחר אמר: "לא הופתעתי מהסרטון שהופץ אתמול. תמיד אנחנו מתלוננים על התנהגות אלימה של שוטרים ולצערי אין מענה".
ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פרסם בצהריים טענה למקרה נוסף של אלימות מצידו של גואטה. טיבי כתב בטוויטר: "לזכותו המפוקפקת של ניסו גואטה הוא לא מבדיל בין יהודים לערבים: גם העיתונאי רג'אי חטיב, נציג הטלוויזיה הירדנית, הרגיש את נחת זרועו של הקצין לפני כשנתיים בבאב אלעאמוד (שער שכם)".

הקצין השתתף בסדרה שנגנזה

מח"ש הודיעה היום שפתחה בחקירה בעקבות התיעוד מההפגנה אמש, שבו נראה סנ"צ גואטה תוקף את דניאל לוטם שהפגין בירושלים. הקצין שוחרר ממעצר בתנאי שיורחק מתחנות משטרה למשך 24 שעות.
גואטה הופיע בשנה שעברה בסדרת הטלוויזיה התיעודית "מחוז ירושלים". באחד הפרקים הוא נשאל מהו עיקרון הברזל שאותו הוא לא מפר והשיב: "יושרה, הגינות, ולא להתפשר בשום אופן על דרך ארץ".
גואטה, בן 43, משמש כקצין אגף המבצעים של מרחב ציון. בתפקיד הקודם שימש כמפקד תחנת שלם בבירה, ובמסגרתו היה אחראי על כ-180 שוטרים ועוד שתי פלוגות של מג"ב. לתפקידו הקודם נכנס כחודש לאחר תחילת אינתיפאדת הסכינים.

באותה תקופה השתתף בסדרה התיעודית, ששודרה בערוץ "כאן 11". הסדרה עקבה אחר פעילותם של שוטרי יחידות המודיעין, הבילוש, יס"מ אופנועים ומשמר הגבול במחוז ירושלים של משטרת ישראל וזכתה להצלחה גדולה. אך בהמשך התפתחה שערורייה כאשר הסתבר כי סצנות בה בוימו, ופרקיה הוסרו מהרשת.
כשנשאל בסדרה על רגע שהוא גאה בו, סיפר: "אני גאה בשירות בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים, בשנים של הפרות סדר קשות ופיגועים רבים. גאה על שמירת חייהם של אזרחים וחפים מפשע, על היכולת לנהל את המערכה הזו בעוצמה ובמקצועיות ולייצג את המשטרה יחד עם מפקדים נוספים, ובעיקר להציל חיים".
ב-2018 שימש גואטה עד אופי בבית הדין למשמעת של המשטרה בדיון בענייניו של שוטר שנתן מכה בישבנה של שוטרת. גואטה העיד לטובתו של השוטר ואמר כי הוא מכיר אותו ואת משפחתו, וכי מדובר באדם מצוין מבחינה מקצועית וערכית. הוא הוסיף שהתרשם מהכבוד שרוחשים לו תושבי העיר העתיקה בירושלים, וכי הדבר מעיד על אופיו ואישיותו.

בתו של גואטה, שקד, יצאה היום להגנתו וסיפרה כי אביה ממלא את תפקידיו במשטרה מתוך תחושת מחויבות. "כל אדם שמכיר אותו יודע שניסו גואטה הוא בן אדם משכמו ומעלה, הלב שלו ענק מלתאר אותו במילים ועשוי זהב טהור. הוא אוהב אנשים, אוהב את המדינה שלו. כל מה שהוא רוצה זה להגן עליה, בגלל זה הוא בחר בתפקיד שלו", כתבה בפייסבוק.
מפקדו של גואטה, מפקד מרחב ציון תת-ניצב עופר שומר, התייחס לתקרית אמש בריאיון לאולפן ynet: "אני כמובן לא ארד לפרטים איך החשוד בתקיפה של ניסו עשה את זה. עשינו גם בירור ראשוני עם ניסו וניסו טוען אכן שהוא הותקף ולכן ביצע שם מעצרים. זה לא נראה טוב בתמונות, אבל מטבעה של הפגנה שהיא בלתי חוקית, שבאה במכוון לרמוס את החוק, נוצרים עימותים. העימותים לא תמיד מצטלמים טוב".
המחלקה לחקירות שוטרים מסרה בתגובה על התקרית אמול בירושלים: "המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת חשד לתקיפה על ידי קצין משטרה בדרגת סנ"צ. המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת האירוע שתועד אמש בהפגנה בירושלים מיד עם היוודע המקרה".
פורסם לראשונה: 23:49, 23.08.20