מהו הליך שימוע פלילי ?

שימוע פלילי הוא הליך המאפשר לחשודים בעבירות מסוג פשע אשר העונש בצידן הוא מעל 3 שנות מאסר, זכות לפנות לפרקליטות או לתביעה המשטרתית, לקבל לראשונה את ליבת חומר הראיות בתיק להציג בפני המדינה (התובע בתיק) טיעונים וראיות, במטרה לשכנע להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד, לבטל אישומים בעניינו, לבטל סעיפי עבירה וכו׳. שימוע פלילי הוא הליך אשר יכול להתרחש בכל סוגי העבירות הפליליות מסוג פשע, בין אם אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין מיסים לשימוע בעבירות מס - עורך דין מע״מ לשימוע בתיק מע״מ, עורך דין מס הכנסה לשימוע בתיק בו עבירות מס הכנסה עורך דין הלבנת הון לשימוע בעבירות הלבנת הון וכו׳, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין מוביל, בעל ידע וניסיון משפטי רב בתחום בו עתיד להיערך שימוע פלילי בעניינכם.

כיצד אדע אם אני עתיד להיות מוזמן לשימוע פלילי ?

לחשוד בעבירות פשע נמסרות שתי הודעות בכתב :
הודעה ראשונה בעניין שימוע פלילי – בה מודיעה המדינה לחשוד, כי התיק בעניינו עבר ליחידת התביעות או לפרקליטות לצורך בחינת הראיות בתיק.
הודעה שניה בעניין שימוע פלילי - בה מודיעה המדינה לחשוד, כי לאחר עיון של תובע או פרקליט הוחלט להגיש כתב אישום, בכפוף לעריכת שימוע. הודעה זו נושאת כותרת "הודעה לפי סעיף 60 א' לחוק סדר דין הפלילי".
ממועד קבלת מכתב הידוע לחשוד או לבא כוחו עומדים 30 ימים לפנות לגוף התובע - תביעות משטרתיות או פרקליטות - על מנת להודיע, כי ברצונם לקיים הליך שימוע פלילי ולשכנע את התובע, בבקשה מנומקת ו/או בפגישה, מדוע לדוגמה יש להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד. במידה והחשוד מוותר על זכות חשובה זו - יוגש כתב אישום!
דברי ההסבר לסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי מסבירים את החשיבות של עריכת שימוע פלילי לחשוד בעיני המחוקק בזו הלשון -
"ההחלטה להעמיד אדם לדין, ובעיקר לגבי עבירות חמורות היא החלטה רבת משמעות בחברה שאנו חיים בה. די בכתב אישום, לבטח בעבירות חמורות, כדי לפגוע פגיעה קשה בנאשם. מסיבה זו מוצע להעניק זכות השימוע למי שמרגע ההכרעה בעניינו ישתנה מעמדו הציבורי".
1 צפייה בגלריה
עורך דין אלעד רן
עורך דין אלעד רן
עורך דין אלעד רן
(צילום: יח"צ)

מה עושים אם זומנתם לשימוע ?

פנו למשרד עורך דין מוביל בעל הצלחות במשפט פלילי - עבירות צווארון לבן, עבירות מס הכנסה, עבירות מע״מ, הלבנת הון ועבירות כלכליות. עורך דין מוביל בעל ידע וניסיון משפטי נרחב ידע לבחון ולנתח את חומר הראיות בתיק ולהציג בהליך השימוע הפלילי את הכשלים והבעיות אשר יובילו לסיומו של ההליך, סגירתו של התיק או במקרים אחרים לסיום ההליך המשפטי בתוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח.
עורך דין אלעד רן, בעברו יוצא הפרקליטות וכן עו״ד בתביעה והמשטרתית ממליץ -
״היוועצות בעורך דין צווארון לבן, בעל ידע וניסיון בייצוג בעבירות כלכליות – עבירות מס, עבירות ניירות ערך, הגבלים עסקיים, הלבנת הון הינה קריטית לאורך כל שלביו של ההליך הפלילי החל משלב החקירה, בוודאי בשלב השימוע הפלילי בטרם מוגש כנגד החשוד כתב אישום. ייצוג משפטי מאת עורך דין צווארון לבן מגדיל את הסיכוי לסיום ההליכים כנגד החשוד ולסגירת התיק. מומלץ בכל לשון להתייחס להליך השימוע הפלילי ברצינות המרבית ולנצל הזדמנות חשובה זו להביא לראשונה את טיעוניו של החשוד בפני המדינה כדי לנסות ולמנוע הגשת כתב אישום. בכל מקרה של אתם חשודים בביצוע עבירות או מעורבים בעבירה פלילית, בכל מקרה בו זומנתם לשימוע או הוגש כנגדכם כתב אישום, הצורך בייעוץ משפטי מעורך דין בקיא ומקצועי הוא הכרחי! ״

הליך שימוע פלילי

שימו לב! כל מה שיירשם, יוצג או ייאמר במסגרת הליך השימוע, יכול לשמש לחובת החשוד ואף לסייע למדינה לערוך ״מקצה שיפורים״ בטרם יוגש כתב אישום לבית המשפט. חשוב להתנהל בצורה אסטרטגית בהליך, לבחור מה לומר או להציג ולא פחות חשוב מכך - אילו פרטים לא לומר או להציג בפני הפרקליט או התובע. בהעדר השכלה משפטית או ניסיון בהליכים פליליים, ידע בטיעונים משפטיים ו/או הבנת המסמכים שיוצגו ומשמעותם להליך, עלולים לסבך את מצבך אף יותר. חשוב לפנות לעורך דין אשר בקיא בהליכים המשפטיים על מנת לבצע, יחד עם הלקוח, בחירה מושכלת של הראיות והטיעונים שיוצגו בהליך. חשוב לזכור - מן העבר השני יושב פרקליט מנוסה, בעל מומחיות במשפט פלילי, אשר תפקידו הגשת כתבי אישום, ניהול הליכים והעמדת נאשמים לדין פלילי ולכן עריכת שימוע לפי 60א צריכה להיערך על ידי עורך דין פלילי – צווארון לבן בלבד בעבירות פליליות / כלכליות.

אי קבלת מכתב יידוע ואי עריכת שימוע כדין

ככל שזכות חשוד לשימוע פלילי הופרה בניגוד לדין, בית המשפט קבע במספר רב של מקרים, כי ניתן לטעון לביטול כתב האישום ולהחזרתו של ההליך שלב אחד אחורה, לקיום הליך שימוע פלילי, על מנת לאפשר את זכות הטיעון של החשוד בהתאם לדין. הפרת זכות זו מהווה פגיעה קשה בזכויותיו של החשוד להליך משפטי הוגן. בית המשפט העליון קבע, כי הפרת חובת השימוע מובילה לביטול כתב אישום באופן מיידי.

מתי לא יתקיים הליך שימוע?

ישנם מספר חריגים אשר בהתקיימם אין חובה לערוך שימוע פלילי, למשל כאשר החשוד עצור ניתן להגיש כתב אישום גם ללא עריכת שימוע.
אם החליט פרקליט המחוז על אי עריכת שימוע, ניתן להגיש כתב אישום ללא שימוע פלילי ובלבד שינמק פרקליט המחוז נימק את החלטתו.

עורך דין פלילי - צווארון לבן

מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי - צווארון לבן המתמחה בעבירות כלכליות, שייבחן את מקרה לגופו ויעניק ייעוץ פרטני למקרה המדובר. נוכח חשיבותו הרבה של הליך השימוע הפלילי ונוכח השלכותיו מרחיקות הלכת על המשך ניהול ההליך הפלילי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי עם קבלת מכתב הזמנה לשימוע ובהקדם האפשרי, בטרם יחלפו 30 הימים הקבועים בחוק. חשוב להתייחס להליך השימוע בכובד ראש ולהיוועץ בעורך דין פלילי באשר לאפשרויות העומדות בפניך בהליך זה.
לפניה לעו"ד אלעד רן.
מגדל ב.ס.ר 4, קומה 34, רחוב מצדה 7, בני ברק
טלפון: 03-7773333
פקס: 03-7773322