2 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר ומטוס F-35
(צילום: AFP, EPA)

ג'ראד קושנר, יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר הערב (ראשון) בריאיון לרשת CNN כי "הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות עשוי להעלות את הסיכוי שהם יקבלו מטוסי F-35, אבל זה משהו שנבחן ונעשה בתיאום עם מי שצריך". אפשרות מכירת המטוסים כחלק מההסכם נחשפה ב"ידיעות אחרונות".
קושנר הוסיף כי "איחוד האמירויות מעוניינים ב-F-35 כבר זמן מה, מי שלא מעוניין שהם יקבלו אותם הם איראן. איחוד האמירויות הם שותפים צבאיים של ארה"ב כבר שנים רבות ואנחנו רואים את זה כאפשרות לפריצת דרך".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדבריו של קושנר במסיבת עיתונאים: "אין פה שום סתירה, משום שהסכם השלום בין ישראל לאמירויות לא כלל שום הסכמה ישראלית לעסקת נשק כלשהי. גם לא הציגו לי עסקת נשק. לא אמרו 'יש עסקה ובבקשה עכשיו תחתום'. חזרתי ואמרתי מה העמדה המסורתית שלי וזה לא השתנה. לשמאל קשה שעושים שלום תמורת שלום, או שלום בלי לוותר על שטחים. איך זה יכול להיות? אני עובד על השלום הזה הרבה שנים ואני עובד על הקשר עם איחוד האמירויות הרבה שנים. זה לא דבר שקרה ברגע האחרון אחרי איזה עסקה. הם מבקשים את המטוס והעמדה שלנו עקבית לאורך שנים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הסכם בין ישראל לאמירויות של היה כרוך בשום עסקת נשק". נתניהו
(צילום: גיל יוחנן )
נתניהו הוסיף: "מי שבא ומבקר אותנו על עסקת המטוסים, אלה אנשים שהסכימו לעסקת הגרעין המסוכנת שהייתה מביאה את הסכנה הכי גדולה. אני דואג לביטחון ישראל. העסקה הזאת לא הייתה חלק משום הסכם שלום עם ישראל. זה שהאמריקנים או אחרים רוצים לקדם אותה זה עניין אחר, זה עניין שלהם. אבל העמדה שלי לא השתנה וכך אמרתי להם".

למרות ההכחשה מצד לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, גורם בכיר באיחוד האמירויות הערביות אישר לאחר הפרסום את חשיפת "ידיעות אחרונות" ואמר כי במסגרת כינון היחסים עם ישראל קיימת גם עסקת נשק בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים.
לפי הגורם, ישראל, ארה"ב והאמירתים סיכמו על השבחת היכולת הצבאית של הממלכה כחלק מההסכם. הגורם אף הדגיש כי נתניהו עצמו היה מודע לכך ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך, וכי המגעים לא התנהלו רק מול האמריקנים.
לשכת ראש הממשלה מסרה בהמשך תגובה לפרסום, שבה הכחישה כי ניתן אישור מירושלים למכירת מטוסי החמקן לאמירויות: "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל. ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף ב-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".
עוד נמסר כי "בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי הביע ראש הממשלה בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום. ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב למזכיר המדינה פומפאו, באמצעות השגריר פרידמן, שבו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי. ב-3 באוגוסט, בהנחיית ראש הממשלה, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F-35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון. הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".