חוקרת זכויות האדם של האו"ם קובעת שהתקיפה האמריקנית שהייתה בינואר, שבה נהרגו הגנרל האיראני קאסם סולימאני ועוד תשעה אנשים, הפרה את החוק הבינלאומי.
לפי אנייס קלמאר ארה"ב לא הצליחה לספק הוכחות משמעותיות שמעידות על מתקפה מיידית או מתמשכת נגד האינטרסים שלה, כדי להצדיק את תקיפת השיירה של סולימאני שיצאה משדה התעופה בבגדד.
3 צפייה בגלריה
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
הרכב הבוער שבו חוסל קאסם סולימאני
(צילום: AFP)
בדו"ח החקירה של קלמאר, חוקרת עצמאית מטעם האו"ם להוצאות להורג ללא משפט, היא ציינה שהמתקפה האמריקנית הפרה את אמנת האו"ם. קלמאר קראה לתת דין וחשבון על מתקפות מל"טים ולהגביר את הפיקוח על שימוש בנשק.
קלמאר מתחה ביקורת על היעדר התגובה של מועצת הביטחון בשעה "שהעולם בתקופה קריטית, ונמצא בנקודת מפנה אפשרית בנוגע לשימוש במל"טים". היא אמרה ש"הקהילה הבינלאומית, מרצונה או לא, בעיקר שותקת".
3 צפייה בגלריה
תומכיו של קאסם סולימאני
תומכיו של קאסם סולימאני
אחרי החיסול: המונים יצאו לרחובות איראן
(צילום: EPA)
החוקרת אמורה להעביר היום את ממצאי החקירה שלה לנציבות זכויות האדם של האו"ם, ולתת למדינות החברות בנציבות הזדמנות לדון בתגובה לממצאים. ארה"ב לא חברה בנציבות זכויות האדם. היא פרשה ממנה לפני שנתיים.
סולימאני היה מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה. הוא חיזק מיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון, ומילא חלק מרכזי במבצעים שנועדו להוציא את הכוחות האמריקניים מעיראק. וושינגטון טענה שסולימאני תכנן מתקפות מיידיות של מיליציות פרו-איראניות נגד כוחות אמריקניים באזור.
3 צפייה בגלריה
טילים מאיראן לעבר בסיסים אמריקנים בעיראק כתגובה על חיסול קאסם סולימאני
טילים מאיראן לעבר בסיסים אמריקנים בעיראק כתגובה על חיסול קאסם סולימאני
הנקמה האיראנית: טילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק
"גנרל סולימאני היה אחראי על האסטרטגיה הצבאית של איראן ועל הפעילות שלה בסוריה ובעיראק. אך בהיעדר איום ממשי וסכנת חיים, דפוס הפעולה שנקטה ארה"ב לא היה חוקי", קבעה קלמאר. החוקרת הוסיפה שמתקפת המל"טים ב-3 בינואר היא הפעם הראשונה שבה מדינה משתמשת בטיעון של הגנה עצמית כדי לתקוף בכיר ממדינה זרה במדינה שלישית.
איראן הגיבה לחיסול סולימאני במתקפת טילים על בסיס בעיראק שבו היו כוחות אמריקניים. שעות לאחר מכן, בזמן שאיראן חוששת מפעולת תגמול אמריקנית, שיגרו כוחותיה בשוגג טיל שהפיל מטוס נוסעים אוקראיני באזור טהרן. 176 נוסעים ואנשי צוות נהרגו בהתרסקות.
בסוף יוני פרסמה איראן צו מעצר נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועוד 35 בני אדם שלטענתה מעורבים בחיסול סולימאני. טהרן ביקשה את עזרת האינטרפול במעצרים.