4 צפייה בגלריה
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה פולין
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה פולין
בשנה שעברה: שיא בפליטות גזי חממה
(צילום: AP)
חודשים של כבישים ריקים, שמיים ללא מטוסים ופעילות כלכלית מעטה הובילו לירידה החדה ביותר שנמדדה אי פעם בפליטות גזי החממה - אבל השינוי לטווח הארוך בהתחממות הגלובלית כמעט אפסי. כך עולה מדו"ח של האו"ם שפורסם אתמול (יום רביעי).
בשנה שעברה פליטות גזי החממה הגיעו לשיא חדש, ואילו השנה חלה כאמור ירידה חדה - וזמנית - עקב מגפת הקורונה. הצניחה בתיירות, בפעילות התעשייתית ובייצור החשמל צפויה להוביל לירידה של 7% בפליטות. אבל התוצאה היא ירידה של 0.01 מעלות בלבד בהתחממות הגלובלית הצפויה עד 2050 לעומת ההערכה לפני המגפה.

4 צפייה בגלריה
אש עשן שריפה שריפות יער קליפורניה ארה"ב
אש עשן שריפה שריפות יער קליפורניה ארה"ב
שריפת יער בקליפורניה, לפני כחודשיים
(צילום:AFP)
הדו"ח של תוכנית הסביבה של האו"ם (UNEP) פורסם בסיומה של שנה שכללה מזג אוויר קיצוני – נסיגת קרחונים מהירה, גלי חום ושריפות יער בסיביר ובמערב ארצות הברית. השבוע דווח כי נובמבר האחרון היה החם ביותר מתחילת המדידות.
"2020 צפויה להיות אחת החמות ביותר מתחילת המדידות", אמרה אינגר אינדרסון מ-UNEP. ל"גרדיאן" היא הוסיפה: "אנחנו צועדים בדרך הלא נכונה. היה סגר, ואנשים חושבים שזה יגרום לבוננזה. אבל לא. זה שסוגרים את הברז לרגע או שניים לא משנה את העובדה שהאמבטיה עדיין מלאה".
כעת, על אף הסגר, העולם ממשיך לצעוד לעבר התחממות של 3.2 מעלות עד סוף המאה ביחס לרמה שלפני מהפכה התעשייתית, גם אם המדינות יישמו את ההתחייבויות שלהן על פי הסכם האקלים שנחתם בפריז ב-2015. בהסכם פריז המדינות התחייבו ליעד של הגבלת ההתחממות הגלובלית אל מתחת לשתי מעלות, ולנסות אף להגביל זאת לפחות ממעלה וחצי.
4 צפייה בגלריה
המסת קרחונים קרחון גרינלנד
המסת קרחונים קרחון גרינלנד
נסיגת הקרחונים בגרינלנד
(צילום: קווין קראג'יק)
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
השנה: ירידה של 7% בפליטות גזי החממה
(צילום: AP)
אבל פליטות גזי החממה עלו בשיעור של 1.4% מדי שנה מאז 2010, עם עלייה חדה של 2.6% בשנה שעברה, בין היתר עקב העלייה הגדולה בשריפות יערות. סך כל פליטות דו תחמוצת הפחמן הגיעו ב-2019 לשיא של 59.1 ג'יגה-טון.
האו"ם ובריטניה עורכים אירוע זום בשבת לציון חמש שנים להסכם פריז, ועל הממשלות מופעל לחץ להטיל יעדי אקלים מחמירים יותר לפני סוף השנה. בדו"ח נכתב כי 126 מדינות, שבשטחן נפלטים 51% מפליטות גזי החממה בעולם, התחייבו ליעד של אפס פליטות עד 2050. אם ארצות הברית תאמץ יעד דומה, כמו שנכתב בתוכנית האקלים של הנבחר הנשיא ג'ו ביידן, זה יעלה ל-63%. אבל לצד זאת, הדגישו בדו"ח, כי יש לתרגם את ההתחייבויות ארוכות הטווח גם למדיניות נוקשה יותר בטווח הקרוב.