חברי ועדת הקורונה התכנסו היום (שני) בכנסת לדיון נוסף על ההגבלות שהממשלה נערכת להכריז עליהן אחרי שאתמול התעורר ויכוח סוער סביב ההתקהלויות במקומות הפתוחים, כמו חופי הים והבריכות. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שהגיע לדיון, הודה שנכון לעכשיו הבריכות והמסעדות לא ייסגרו. ynet העביר את הוועדה בשידור חי.
אחרי העימות עם יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון בנושא, זוהר רמז כי הממשלה תומכת בכך שהמסעדות יישארו פתוחות, תוך מתווה שונה: "הדבר הנכון שהוועדה תקבל היום זה אפשרות לפתוח את המסעדות ושטחים פתוחים תוך כדי הקפדה על המגבלות הנדרשות. בעלי המסעדות יכולים לחיות עם ההחלטה הזו".
ההצבעה על הגבלות תיערך מאוחר יותר, אולם שאשא ביטון אמרה כי בהמשך ידונו על האפשרות להכנסת סועדים גם לתוך המסעדות, בהיקף של 25%-35% מהתפוסה.
יו"ר הוועדה אמרה כי היא מברכת על עמדת הממשלה, ומסרה כי "ההחלטה שלא לסגור את הבריכות הציבוריות וחופי הים נכונה ומוצדקת. כולנו פועלים ביחד למאבק בנגיף. לכולנו העסקים, הבריאות הנפשית והפיזית חשובים ביותר. חופי הים והשחייה בבריכה מעניקים ערכים חיוביים וחיוניים".
3 צפייה בגלריה
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
הדיון בוועדת הקורונה. אתמול
(צילום: ערוץ כנסת)
סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס בתחילת הדיון לנתוני משרד הבריאות - פחות מאלף מאובחנים ביממה לראשונה אחרי שבועיים: "אתמול היה יום עם נתונים עם קצת יותר טובים, אבל לא יודע אם יש שינוי מגמה. ירדנו באחוז המאומתים לחמישה וחצי אחוזים. לא יודעים אם זה נקודתי. צריך לחכות יומיים-שלושה. לא להשתכר מהתופעה".
הוא הציג את מה שכינה "התפיסה הבריאותית של משרד הבריאות". לדברי קיש, "אנחנו מובילים קונספט מאוד ברור. מקומות סגורים שזה אולמות, חדרי כושר - אנחנו דורשים ומבקשים שיישארו סגורים. מקומות פתוחים - תחת ההגבלות והתו הסגול אפשר להפעיל. בנושא הים צריך להפריד שלא יהיו התקהלויות. עם הקונספט הזה אנחנו מוכנים להתקדם. אם רוצים לפתוח מקום - צריך לסגור מקום אחר".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
זוהר הוסיף בהמשך כי "הדבר שאותי בעיקר מטריד וגם את ראש הממשלה מטריד הוא שההחלטה שעשויה להתקבל פה עלולה לסכן ציבור גדול מאוד ומשם מגיע הוויכוח וגם האירועים הפוליטיים האחרונים שאנחנו עדים להם. אין לנו משהו אישי נגד יו"ר הוועדה. אנחנו רואים את מספר הנדבקים הולך וגובר מיום ליום, אנחנו מבינים שכשנגיע לאלף חולים קשים, יכול להיות שלא נוכל להציל חיים".
"חוסר האחריות הוא פשוט סכנה לבריאות הציבור", הוסיף יו"ר הקואליציה. "אתם סבורים שהכול בסדר ושכולם במצב מצוין, אבל זה זה לא המצב. המצב במדינת ישראל לא פשוט מבחינה רפואית. אנחנו עושים החלטות דרמטיות ותפקיד הוועדה זה גם לשמור על בריאות הציבור וכמובן גם לאזן בין רצונות הממשלה לבין רצונות חברי הכנסת".
שאשא ביטון השיבה לו כי היא כופרת בטענה שהוועדה פועלת בחוסר אחריות. "יושבים פה הרבה מאוד שעות כדי לקבל את ההחלטה המונה עבור הציבור עם האיזונים הנכונים. בריאות הציבור זה לא רק קורונה. יש גם את הבריאות הנפשית". זוהר השיב לה כי אם היא מזלזלת בטובי האפידמיולוגים - זה עניין שלה.
בנוסף, זוהר טען כי הממשלה ראתה נתונים מדאיגים בעניין חדרי הכושר, וחברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו תקפה אותו ואמרה כי אין נתונים כאלה. חברי הוועדה ביקשו מזוהר להציג בפניהם את המידע שהגיע לידיו.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, אמר כי "אם משווים את ישראל למצב בעולם, המצב בארץ הוא בין הגרועים בעולם בקצב עליית החולים". מלינובסקי העירה לו שהיא חשבה שהמצב הכי גרוע אצל האחיות והעובדות הסוציאליות.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
גרוטו: "המצב בארץ - מהגרועים בעולם"
(צילום: דוברות קופת החולים לאומית)
"עם כל הבעיות בשיעור הקטלניות אנחנו טובים, כי מערכת הבריאות טובה", המשיך גרוטו שהציג נתונים לפיהם מאתמול להיום נוספו 50 חולים קשים. "ניסינו ללכת לקראת המסעדנים כדי שיוכלו להתקיים כעסק, ואמרנו שאם תהיה עלייה משמעותית בתחלואה, נשקול את צעדנו", אמר.
בהמשך ביקש משרד התרבות להחריג גם את המוזיאונים, שלפי הוועדה נתמכים על-ידי הממשלה בעקבות המשבר, וחבר הכנסת מיקי לוי פנה לחברי הוועדה שיחריגו את מכוני הפילאטיס: "בשביל 18 בנות על שטח ענק, מגיעות לשם ילדות בנות 16-14".
חברי הוועדה קיבלו אתמול מצגת שהכין משרד הבריאות ונגעה לשורת סוגיות, כולל הדבקה במסעדות ובחדרי הכושר, וכן לגבי המקומות שבהם נדבקו 7,998 חולים בשבוע נתון שנבדק (בין 10 ביולי ל-16 בחודש). הרוב המכריע של הנדבקים (יותר משני שלישים) לא עברו חקירות אפידמיולוגיות, בשל המחסור החמור בחוקרים, אבל מבין אלה שכן, 67% נדבקו בבית, 9.5% במוסדות חינוך, 5.6% באירועים, 4.8 במוסדות דת ו-4% בבילויים.
שר התיירות אסף זמיר צייץ בטוויטר כי "לפני שבועיים החלטנו על שורה של הגבלות. הפחתנו את כמות המשתתפים באירועים, הטלנו מגבלות על התכנסויות והנה חלפו שבועיים ויש ירידה אמיתית בכמות הנדבקים. עכשיו כשאנחנו רואים תוצאות - אפשר וצריך לבטל את ההחלטה לסגור מסעדות, ולהודיע שמסגרות החינוך ימשיכו עד למועד המתוכנן".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:29, 20.07.20