לוד משנה את פניה ומקדמת את ההתחדשות והצמיחה של העיר בתחומי המגורים, הפנאי, המסחר והתעסוקה ונערכת לשלש את היקף התושבים ולהיות העיר המובילה במרכז הארץ עם מסילות רכבת, מטרו, מסלולי מהיר לעיר ועוד במרחק 15 דקות מתל אביב. מיקומה המצוין במרכז הארץ, הפיתוח אינטנסיבי בכל התחומים - חינוך, תרבות ותעסוקה לצד תחבורה ציבורית מגוונת ונגישה, קו מטרו ורכבת קלה, מהווים תנאי פתיחה מיטביים עבור האוכלוסייה החדשה.

אלפי יחידות דיור בבנייה חדשה לצד התחדשות עירונית מסיבית

העיר לוד, המונה כיום כ־90 אלף תושבים, עומדת לשלש את גודלה בתוך שני עשורים, ונערכת הן בבנייה חדשה, בהקמת שכונות מגורים חדשות והן בהתחדשות עירונית. נכון להיום, שווקו כ־10,000 יח״ד בשכונות החדשות נופי בן שמן והרובע הבינלאומי, והיזמים נמצאים בתהליכי רישוי ובנייה. באמצעות המינהלת להתחדשות עירונית מקדמים את פיתוח העיר הוותיקה, כאשר 80% מהתוכניות כבר אושרו לצד הבנייה המואצת, משדרגים את התשתיות העירוניות בתוך העיר הוותיקה בהיקף של 800 מיליון שקלים, החל מתשתיות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, שבילי אופניים לצד שדרוג מוסדות חינוך וציבור, הקמת פארקים וגינות ציבוריות. כבר בוצעו והוחלפו מובילי הניקוז הענקיים בצירים הראשיים והוקמו נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. כל הפרויקטים התשתיתיים נמצאים לקראת סיום ויכינו את העיר להתמודד עם הצמיחה ועם אתגרי העתיד בכל התחומים.
7 צפייה בגלריה
הרובע הבינלאומי - מנעד אדריכלים
הרובע הבינלאומי - מנעד אדריכלים
הרובע הבינלאומי - מנעד אדריכלים
יותר ממאה פרויקטים בכל רחבי העיר ב־86% אחוז משטח לוד נמצאים בימים אלו בתכנון מקיף ומתקדם. מדובר בהתחדשות עירונית חסרת תקדים גם ברמה העולמית. עשרות יזמים ובכירי ענף הבנייה בישראל משקיעים ותומכים בעיר, מתוך אמונה וידיעה שבשנים הבאות היא תהיה מרכז מטרופוליני שוקק חיים. ללוד יש את כל הנתונים לכך: היא נמצאת בלב אזור הביקוש במדינה, בקרבה מעולה לצירי תחבורה מרכזיים, סמוך לתוואי כביש חוצה ישראל, כביש 1, כביש 6, ובצומת הרכבות המרכזי של המדינה.
שתי שכונות ענק חדשות - נופי בן שמן והרובע הבינלאומי - קורמות עור וגידים בימים אלו, לצד אזור תעסוקה מתקדם בשטח הגדול מ־2.5 מיליון מ"ר במרחק של קילומטר אווירי משדה התעופה בן גוריון. ארבע עשרה תוכניות התחדשות עירונית מקיפות 86% משטח העיר הוותיקה. תנופת העשייה הנמרצת כוללת גם בנייה של מתחמי ומבני ציבור חדשניים – מוסדות חינוך, היכל תרבות, בריכות שחייה, ספרייה, שוק עירוני ועוד. גם תחום התיירות והמלונאות עובר מתיחת פנים רצינית – מרכז הפסיפס החדש, פיתוח חאן ח'ילו ומרכז אדרבה - מרכז למורשת התנאים. מלונות יבנו בסמוך לאזור התעסוקה ובעיר העתיקה. בקרוב יתחיל גם הביצוע של פארק אקולוגי בשכונת נופי בן שמן, שהיקפו 180 דונם ובו אגם חי טבעי, מסעדות, פעילויות לילדים, אמפיתאטרון ועוד.

חזון ודרך מובילים את עתיד העיר

לקידום תוכניות בהיקף כה גדול נדרש שיתוף פעולה צמוד בין העירייה והחברה הכלכלית שמתחיל בראש העיר, איש בעל חזון ברור בנוגע למראה ולצביון העיר. ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו הוא שותף מלא לתכנון ולביצוע של הפרויקטים, ביחד עם צוותי העירייה, מנהל ההנדסה והחברה הכלכלית שעובדים יחד בכל התחומים של: תכנון, רישוי, ביצוע, כלכלה, חברה, משפט, אכלוס ועוד. זאת לצד החברה הכלכלית שמובילה את תחומי הפיתוח ומביאה לידי ביטוי את היכולות המקצועיות הגבוהות שלה כדי להאיץ את ביצוע התוכניות הרבות.
7 צפייה בגלריה
כיכר התחנה - גרמן ורבקל אדריכלים
כיכר התחנה - גרמן ורבקל אדריכלים
כיכר התחנה - גרמן ורבקל אדריכלים
שיתוף פעולה זה מקדם את האתגר המשמעותי ביותר שעמו לוד מתמודדת ותתמודד בשנים הקרובות - הסכם הגג הממשלתי מהגדולים בישראל - בהיקף של כ־8.5 מיליארד שקל. על אף שתנופת הפיתוח והצמיחה שולחת אדוות של הצלחה, יש גם אחריות גדולה בביצוע בו־בזמן של פרויקטים כה רבים, כך שלעיתים איכות החיים של התושבים נפגעת, ולכן עיריית לוד מקפידה לשמור על שקיפות ולתווך שוב ושוב את חזון העיר.
קובעי המדיניות בלוד שוקדים גם על תהליך אסטרטגי של מיתוג מחדש וטיפול תדמיתי. המטרה העיקרית לחזק את גאוות התושבים, לגרום להגעת אוכלוסייה חזקה ועסקים חדשים ולהביא לשינוי תפיסתי כולל לגבי העיר לוד. לצד הפיתוח האינטנסיבי והשינוי התדמיתי, כמו חברות כלכליות רבות אחרות גם מבחינה כלכלית לוד עסוקה ביצירת מקורות הכנסה מניבים, כגון: מיזמי אנרגיה מתחדשת, דוכני מזון, קורקינטים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, שילוט אלקטרוני ועוד.

צירי תחבורה בתוך ולא מחוץ לעיר בקלות ובמהירות

לצד כל הפעילויות של בנייה והתחדשות עירונית, מקדמת העיר פרויקטים תחבורתיים שמטרתם חיבור קל ומהיר של לוד לכל נקודה בארץ. לצורך כך עמלים על תכנון תחנת רכבת שלישית בעיר בנוסף לשתיים הפעילות. בנוסף לרכבת יפעלו ברחבי העיר גם 5 תחנות מטרו, הקו החום של הרכבת הקלה ביחד עם נתיבי איילון, יישום נת"צים בפרויקט "מהיר לעיר", הקמת רשת שבילי אופניים והאצה של פתיחת כביש 200 שמחבר בין כביש 1 לכביש 431.
7 צפייה בגלריה
מתחם הס גולדברג
מתחם הס גולדברג
מתחם הס גולדברג
(הדמיה: HQ אדריכלים)

התרבות והפנאי כתפיסת עולם

בעיר לוד מכוונים לקליטה של אוכלוסייה צעירה ויצירת תחושת גאווה בקרב התושבים הוותיקים, שיבטיחו המשך צמיחה כלכלית ופריחה עסקית. כדי שהשאיפות הללו יתגשמו, מקדמים לצד פיתוח המגורים, המסחר והתעסוקה, הקמת מבני ציבור רחבי היקף, בהם "הארנה" של לוד שתשמש במה לאירועי ספורט והופעות, ומתחם גינתון שיכלול גם מלון, מתקני גולף וספורט ושטחי מסחר. בנוסף, מתוכנן קאנטרי חדש בקריית הספורט העירונית שבצמוד לשכונת "גני איילון". כמו כן, החלו בתכנון היכל התרבות החדש במרכז העיר שיכלול כאלף מקומות ישיבה ובו יארחו את מיטב האומנים, המופעים וההצגות בישראל. בנוסף, ממשיכים בלוד עם שינוי ושדרוג פניה של העיר העתיקה והפיכתה לרובע של תרבות ומסחר - דרך חידוש השוק הוותיק ועד לקידום תוכנית אב לעיר חכמה.
7 צפייה בגלריה
ראש העיר, יאיר רביבו
ראש העיר, יאיר רביבו
ראש העיר, יאיר רביבו

מערכת החינוך - חוד החנית של העיר

גם כאן התוצאות לא איחרו לבוא ולוד זכתה בשורת הישגים בתחום החינוך, ביניהם פרס החינוך הארצי בשנת 2017, לראשונה בתולדותיה.
סוד ההצלחה הוא עלייה בהשקעה הכספית בכל תלמיד בלוד, זאת נוסף לממוצע התלמידים בכיתה שהצטמצם ל־26.5, נתון הנמוך מהממוצע הארצי.
7 צפייה בגלריה
נופי בן שמן (פארק) - מייזליץ כסיף אדריכלים
נופי בן שמן (פארק) - מייזליץ כסיף אדריכלים
נופי בן שמן (פארק) - מייזליץ כסיף אדריכלים
החזון החינוכי בלוד הוא מתן מענה חינוכי־ערכי למכלול הצרכים של האוכלוסייה, בהתחשב בשונות הייחודית לעיר לוד.
ההשקעה הרבה בחינוך, העבודה המאומצת של צוותי ההוראה ומתן הדגש המיוחד של העירייה בכל האספקטים, הביא לזינוק דרמטי באחוז הזכאים לבגרות בלוד, שהוכפל בתוך עשור מ־35.4 אחוז ב־2010, ל־73.5 אחוז בשנת 2021.

עבר מפואר, עתיד מבטיח

ביוני 1996 קיבלה לוד כרטיס כניסה לעולם התיירות, עם הגילוי של רצפת הפסיפס מהמפוארות ביותר שהתגלו בישראל. הרצפה, בת כ־1,700 שנה, מהווה פנינה ארכיאולוגית של ממש, וחשיפתה עוררה עניין רב בקרב הציבור הרחב, שהגיע בהמוניו לחזות בתגלית, והנושא זכה לסיקור נרחב בתקשורת בארץ ובחו"ל. במחצית 2022 נפתח לציבור הרחב המרכז הארכיאולוגי "פסיפס לוד" ע"ש ליאון לוי ושלבי וויט, ובתוכו הפסיפס הנדיר שמציב את לוד במפת התיירות הארצית והעולמית, במבנה מודרני ומרשים וברמת שימור מהגבוהות בעולם, בנוסף לתגליות מפתיעות שהתגלו במהלך עבודות השימור. במהלך העבודות לבניית מרכז המבקרים, התגלה פסיפס גדול נוסף, אורכו 13 מטר ורוחבו 11 מטר, שהיה חלק מהמבואה של וילה שהייתה חלק משכונה של בתי אמידים בלוד בתקופות הרומית והביזנטית. גם חלק זה משולב במרכז המבקרים ומעורר עניין רב.
7 צפייה בגלריה
רצפת הפסיפס בלוד
רצפת הפסיפס בלוד
רצפת הפסיפס בלוד
(צילום: אריאל זנדברג)
7 צפייה בגלריה
מרכז המבקרים של מוזיאון הפסיפס בלוד
מרכז המבקרים של מוזיאון הפסיפס בלוד
מרכז המבקרים של מוזיאון הפסיפס בלוד
(צילום: אריאל זנדברג)
לעיר לוד היסטוריה ארוכת שנים שהולכת אלפי שנים אחורה ומספרת את סיפורה של ארץ ישראל לאורך הדורות. הנכסים התרבותיים של לוד פרושים ברחבי העיר העתיקה, שהיא בת אלפי שנים, ועוברים שיחזור טיפוח. לצד הפסיפס, פרויקט החאן שעתיד לשלב בין המבנה ההיסטורי ומסחר זעיר, ובית הקשתות המשוחזר והמחודש שישלב הופעות מוזיקה לצד מגוון אתרים ארכיאולוגיים שישופצו וייצרו תנועה של קהלים. המארג ההיסטורי בראייה עכשווית ייצר לעיר את הלב הפועם.

מהפכה של ממש

"לוד היא העיר הצומחת והמתפתחת ביותר במרכז הארץ שבמהרה תהפוך למרכז המגורים, התעסוקה והמסחר של מדינת ישראל. המהפכה של העיר לוד היא אחד המהלכים המוניציפליים המשמעותיים בישראל", אומר ראש העיר יאיר רביבו. "אני משוכנע שלוד תהיה בע"ה תוך שנים בודדות אחת מהערים המתקדמות והמובילות במגורים ועסקים ותהווה אבן שואבת למשקיעים, חברות מקומיות ובינלאומיות וזוגות צעירים ומשפרי דיור החפצים באיכות חיים במרחק נגיעה מתל אביב".

שם הרשות: לוד
שנת הייסוד: מתקופת המקרא
שטח העיר: 13,000 קמ"ר
מספר תושבים: 93,000