הקיץ בעיצומו, הימים ארוכים וחמים. עבור רבים מדובר בעונה המועדפת בשנה - ים, אבטיחים, בריכה, חופשות. אלא שהקיץ מביא עימו עוד מספר דברים, פחות נעימים, כמו הפסקות חשמל, שהן תוצאה של החום הכבד וצריכת החשמל המוגברת. במהלך חודשי הקיץ של שנה זו לבדה דווחו בתקשורת הפסקות חשמל משמעותיות בערים מרכזיות, ביניהן תל אביב, חולון, נתניה, אשדוד, אשקלון, ואילת. אפילו טקס הפתיחה של המכביה, בנוכחות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, הופסק לכעשר דקות בשל הפסקת חשמל.
הפסקת חשמל אינה נעימה לאף אחד, אבל עבור עצמאים ושכירים רבים שעובדים מהבית הפסקת חשמל יכולה להיות אירוע טראומטי, כפי שחשה על בשרה איילת (42), חשבת שכר עצמאית מאזור המרכז שעובדת מביתה.

"פגיעה כלכלית קשה"

"מעולם, אבל מעולם, לא דיבר איתי אף אחד על הפגיעה שיכולה להיות למחשב כתוצאה מהפסקת חשמל", מספרת איילת ומוסיפה: "ידעתי על הסכנות של מכת ברק למקרר או למכונת הכביסה, ורכשתי מגן ברקים להגנה עליהם. אבל איך שהוא כלל לא היה במודעות שלי הצורך להגן על המחשב הביתי, עליו אני עובדת, מפני הפסקות חשמל או בעיות נוספות הנובעות מתקלה באספקת החשמל".
4 צפייה בגלריה
עבודה במשרד הביתי. חלום הבלהות מתחיל כשהמחשב נפגע
עבודה במשרד הביתי. חלום הבלהות מתחיל כשהמחשב נפגע
עבודה במשרד הביתי. חלום הבלהות מתחיל כשהמחשב נפגע
(צילום: באדיבות שניידר אלקטריק)
איילת מסבירה שהמחשב שלה הוא כלי העבודה המרכזי שלה. "בלעדיו אני לא יכולה לבצע את עבודתי. זו הסיבה שכאשר יצאתי לעצמאות לפני כשנתיים לא חסכתי ורכשתי מחשב נייח חזק במיוחד, שיוכל לספק לי חוויית עבודה מיטבית", היא מתארת. את הסטירה לפנים קיבלה כדבריה כאשר התרחשה הפסקת חשמל בשכונה בה היא מתגוררת לפני מספר שבועות. "זה קרה בדיוק בימים הקריטיים והלחוצים של החודש בהם מתבצע חישוב שכר העובדים של לקוחותיי. הפסקת החשמל הייתה לכאורה רגילה, אפילו לא נמשכה זמן רב במיוחד. אלא, שכאשר חזר החשמל לעבוד, גיליתי שהמחשב שלי לא חזר לעבוד. מצאתי את עצמי בתוך מרוץ כאשר אני מחפשת טכנאי מחשבים פנוי להגיע מיידית אל ביתי לטפל במחשב, ומקיימת בקרת נזקים מול לקוחותיי".
כאן לא הגיע הסיפור של איילת לסיומו, כפי שהיא מתארת. "הסתבר לי שהפסקת החשמל גרמה לפגיעה בדיסק הקשיח, ולמחיקה של המידע שנצבר בו. ארכיון שלם בו נשמר מידע על לקוחות ועובדיהם נמחק בשנייה, והדרך לשחזר את המידע הזה הייתה קשה, ובעלויות גבוהות. זמן יקר של עבודה אבד, המוניטין שלי מול לקוחותיי נפגע, והעסק שלי ספג פגיעה כלכלית קשה ומיותרת, והכול בגלל אותה הפסקת חשמל. רק בדיעבד הבנתי מטכנאי המחשבים, שיכולתי להימנע מנזקים אלו אם רק הייתי מכירה את מכשיר האל-פסק, מכשיר שמגבה את אספקת החשמל במצב של הפסקת חשמל, ומאפשר כיבוי רגיל ומאובטח של המחשב, במקום הכיבוי ה'אלים' המתרחש בהפסקת חשמל".

בישראל: ממוצע של 195 דקות הפסקת חשמל

הסיפור של איילת אינו נדיר - מדי שנה חווים אותו אלפי אנשים שמגלים לאחר הפסקת חשמל סטנדרטית שהמחשב מושבת. צריך לזכור - גשם אין הרבה במדינת ישראל, אבל הפסקות חשמל דווקא יש לנו למכביר. מנתוני חברת החשמל לשנת 2021 עולה כי באופן ממוצע כול בית אב בישראל חווה כ-4 הפסקות חשמל, שכול אחת נמשכה באופן ממוצע כ-50 דקות, וסך הכול 195 דקות נטולות חשמל, שהן כשלוש ורבע שעות חשוכות. עונת הקיץ במיוחד רוויה בהפסקות חשמל - תוצאה של החום והלחות הגורמים לתקלות בתחנות הייצור וברשת הולכת החשמל בשילוב עם ביקוש השיא בשעות החמות.

אל פסק: פוליסת ביטוח לבעלי עסק ביתי

הפתרון לכל אלו אינו חדש - הוא מצוי על המדפים כבר שנים רבות, ומומחי מחשוב יודעים שאסור לוותר עליו. עם זאת, רמת המודעות לגביו נמוכה יחסית בקרב הציבור הרחב. הפתרון הפשוט נקרא מכשיר 'אל-פסק'. הוא מותקן בתווך שבין נקודת החשמל ובין המחשב, ומיועד לספק גיבוי לאספקת החשמל באופן שיאפשר להימנע מנזק בלתי הפיך למחשב, ומנזקים לעסק הביתי המתבסס עליו במקרה של הפסקת חשמל.
"השימוש במכשיר אל-פסק מומלץ במיוחד לכול מי שעושה שימוש במשרד הביתי שלו במחשב שולחני נייח, וחשוב לדעת שגם כיום, ולמרות התדמית המעט מגושמת, מאות אלפי מחשבים שולחניים נמכרים בישראל", מסביר איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric), חברה רב-לאומית גלובאלית המתמחה בין שאר פעילויותיה בפיתוח וייצור של מכשירי אל-פסק מתקדמים.
4 צפייה בגלריה
איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק
איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק
איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק
(צילום: דני שביט)
"למחשב נייד, לפטופ, ישנה סוללה פנימית שמספקת גיבוי לחשמל ונכנסת לפעולה כאשר מתרחשת הפסקת חשמל", מסביר אלי, "הבעיה רלוונטית כאשר מדובר במחשב שולחני, ובמשרדים ביתיים הנפוצות שלהם גבוהה, שאין לו סוללה ואין לו גיבוי לחשמל. במקרה זה מכשיר אל-פסק יגבה את אספקת החשמל, ויאפשר כיבוי מבוקר ובטוח של המחשב במקרה בו מתרחשת הפסקת חשמל. למעשה, מכשיר האל-פסק דומה לפוליסת ביטוח שבעלי העסק הביתי רוכשים מפני סיכוני הפסקות החשמל".
4 צפייה בגלריה
מכשיר האל-פסק על גבי שולחן העבודה בבית
מכשיר האל-פסק על גבי שולחן העבודה בבית
מכשיר האל-פסק על גבי שולחן העבודה בבית
(צילום: באדיבות שניידר אלקטריק)

מה חשוב לדעת כשרוצים לרכוש מכשיר אל-פסק?

בבואנו להצטייד במכשיר אל-פסק חשוב להכיר את הסוגים השונים שקיימים בעולם של מכשירים אלו.
אחד המכשירים קרוי בשפה המקצועית Offline או Standby. מדובר במכשיר המתחבר בין מתח החשמל ובין ציוד המחשוב. כאשר מתרחשת הפסקת חשמל או איבוד מתח המכשיר נכנס לפעולה תוך מספר מילי-שניות, מפעיל את סוללת הגיבוי, באופן שהמחשב ממשיך לפעול כרגיל.
המכשיר השני נקרא בשפה המקצועית Line Interactive. מדובר במכשיר מתקדם יותר ובעל יכולות רבות יותר, דוגמת מערכת לייצוב תמידי של מתח החשמל, המגנה על המחשב מפני שינויים במתח החשמל. כמו כן, זמן התגובה של המערכת להפסקות חשמל מהיר יותר, וסוללת הגיבוי של האל-פסק נכנסת לפעולה במהירות רבה יותר. סוג זה של מערכות אל-פסק הוא זה שמומלץ יותר למשתמש הביתי.
מכשיר מהסוג השני ניתן למצוא בסדרת BV-MSX של חברת APC מבית שניידר אלקטריק. מדובר באל-פסק ומייצב מתח, פופולארי מאוד בקרב ציבור הרוכשים מערכות אל-פסק ביתיות בארץ. סדרת מכשירי אל-פסק זו מגיעה בשלושה דגמים עיקריים, שההבדל ביניהם הוא בעוצמה שלהם, הנמדדת ביחידת המידה וולט-אמפר (VA).
סדרת BV-MSX מגיעה בשלוש תצורות מכשיר: 650 וולט-אמפר המספק גיבוי חשמלי למכשיר חשמלי או מכשירים חשמליים בעלי הספק של 375 ואט; 800 וולט-אמפר המספק גיבוי חשמלי למכשיר חשמלי או מכשירים חשמליים בעלי הספק של 450 ואט; ו-1,000 וולט-אמפר, המספק גיבוי חשמלי למכשיר חשמלי או מכשירים חשמליים בעלי הספק של עד 600 ואט.
כך לדוגמה, מכשיר מסדרת BV-MSX של APC מבית שניידר אלקטריק בעוצמה של 650 וולט-אמפר יכול לספק גיבוי חשמלי למשך 2.5 ועד 4 דקות למחשב שולחני נייח ממוצע. משך זמן שכזה אמור להיות זמן מספיק לצורך שמירת הקבצים האחרונים, וסגירה של המחשב בצורה בטוחה. אם תרצו לרכוש מכשיר שייתן לכם רמת ביטחון גבוהה יותר, אפשר להצטייד במכשיר בעוצמה של 1,000 וולט-אמפר, שיספק גיבוי חשמלי ל-10 עד 15 דקות.

מזל טוב! רכשתי אל-פסק, מה עכשיו?

אין פשוט מזה: יתרון סדרת BV-MSX של APC מבית שניידר אלקטריק הוא הפשטות שלה, Plug & Play. המערכת מגיעה עם ארבעה שקעים אוניברסליים, מה שאומר שאין צורך במתאמים מיוחדים כדי לחבר לחשמל או למכשיר החשמלי אותו האל-פסק יגבה, החיבור לחשמל יהיה ישיר ופשוט.
כאשר נפתח את הקופסא בה מצוי אל-פסק חדש מבית שניידר אלקטריק נמצא בתוכה את המכשיר עטוף בניילונים וקלקר, כבל חשמל ישראלי המתחבר לשקע החשמל בקיר וספר הוראות באנגלית.
השלב הבא יהיה לאתר נצרה צהובה המצויה בתחתית המכשיר ולנעוץ אותה פנימה אל תוך המכשיר, הפעולה הזו מחברת את הסוללות של האל-פסק ומכין אותן לפעולה. נחבר את מערכת האל-פסק לתקע החשמל. לאחר מכן, נחבר את המכשירים שאנו מבקשים לגבות אותם לכול אחד מארבעת השקעים המצויים בחלקו העליון של המכשיר.
לחיצה על כפתור ההדלקה, נורה ירוקה נדלקת, והמערכת נכנסת לפעולה.

מה עוד חשוב להבין בנוגע למכשיר האל-פסק?

אורך החיים הממוצע של מערכת אל-פסק נע בין 3 ל-5 שנים.
מערכות בעלות מוניטין גבוה, דוגמת אלו של APC מבית שניידר אלקטריק, מגיעה עם אחריות למכשיר לתקופה של 24 חודשים. אמנם נדיר שמערכות אלה עוברות תקלות כיוון שהן נחשבות אמינות מאוד, אך אם בכל זאת במהלך תקופת האחריות קורה והמערכת מתקלקלת, היא תוחלף בחדשה באמצעות שליח שיגיע עד לביתו של המשתמש.
4 צפייה בגלריה
אבי שם טוב, מנהל הפצה, APC ישראל מבית שניידר אלקטריק
אבי שם טוב, מנהל הפצה, APC ישראל מבית שניידר אלקטריק
אבי שם טוב, מנהל הפצה, APC ישראל מבית שניידר אלקטריק
(צילום: גל חרמוני)

לסיכום - טיפים

ביקשנו מאבי שם טוב, מנהל הפצה ב-APC ישראל מבית שניידר אלקטריק, שנמצא כבר שלושה עשורים בתחום, לשתף את עצות הזהב שלו:
• הצטיידו במערכת אל-פסק ביתית, אל תוותרו לעצמכם ועשו זאת. זה יכול לחסוך לכם הרבה כסף, טרחה ועצבים מיותרים.
• התאימו מערכת אל-פסק שתוכל לגבות את צריכת החשמל למחשב שלכם לפחות ל-10 דקות, זה יאפשר שמירה של הקבצים הפתוחים, וביצוע סגירה בטוחה של המחשב במהלך הפסקת חשמל.
• אל תתפתו לרכוש מערכת אל-פסק שלא ידוע מי היצרן שלה או מי מספק אחריות ושירות בגינה. מערכות דוגמת זו של APC הן גם אמינות, וגם יש להן מערך שירות מבוסס.
• מחירה של מערכת של אל-פסק איכותית נע בין 200 ל-400 שקלים, ולא מומלץ לחסוך ולוותר על איכות המוצר.
• אם חסר לכם ידע בנושא, התייעצו עם מקצוענים בתחום כדי להתאים את מערכת האל-פסק לצרכים הספציפיים שלכם.
• טיפים נוספים ניתן למצוא בלינק הבא.
ושיהיה המשך קיץ בטוח לכולנו!