מוגש מטעם אוניברסיטת אריאל
בעלי מקצוע ובעלי עסקים שרוצים להתברג בתפקידים ניהוליים במשק הישראלי או לשפר את ההתנהלות הכלכלית שלהם בתור עצמאיים, בוחרים במקרים רבים ללמוד תואר שני במנהל עסקים. עבור רופאות ורופאים השואפים להתקדם בקריירה שלהם, הבחירה עשויה להיות תואר שני במדעי רפואה, מתוך שאיפה לזכות לתפקידי ניהול במערכת הבריאות.
אך כאשר מדברים עם בעלי מקצוע מנוסים, מגלים במהירות שכלכלת בריאות היא תחום נפרד, וכי לימודים של מנהל עסקים או רפואה בלבד לא שואפים בכלל לתת לה מענה אפקטיבי. כלכלת בריאות כוללת ממשק ייחודי בין האלמנט הפיננסי לבין הרפואה, המתבטא בהיבטים תזרימיים, מדיקולגליים, רגולטוריים ועוד.
"מצד אחד חובה להתייחס לטובת המטופל, ומצד שני להיבטים כלכליים, בין אם במערכות במסגרת המדינה, ובוודאי במערכות פרטיות", אומר ד"ר אנדי אריאל בויאנג'יו, ראש המסלול בתואר שני במנהל מערכות בריאות ברפואת שיניים באוניברסיטת אריאל. "האיזון בין שני המרכיבים האלו הוא הגרעין של תואר במנהל מערכות בריאות".

3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מעבר לכך, אנשי מקצוע מתחמי הבריאות השונים, ביניהם רופאים ובעלי מקצוע בתחומים פארא-רפואיים, מחזיקים בידע רב בתחום בו הם מעורבים ביום-יום, אך אין להם ידע בניהול כספי, ראייה מערכתית, קביעת מדיניות וניהול מערכת רפואית בקנה מידה בינוני ומעלה. "עבור מי שממשיך במסלול של רפואה, תואר שני במנהל מערכות בריאות פחות רלוונטי", אומר ד"ר בויאנג'יו. "אך למי שהולך לתפקידי ניהול או לעיסוק פרטי ברפואה, חשוב מאוד לדעת להתמודד עם אתגרים משמעותיים באמצעות הכלים הנכונים והידע הרלוונטי".
הדרך להתמודדות עם אתגרי התחום - לימודים בשיטות חדשניות, עם מרצים מנוסים
התואר השני במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל מכין את בוגרי התואר להתמודדות עם מגוון היבטים, כגון קביעת מדיניות, השפעות הזירה הבינלאומית על מערכת הבריאות והיכרות עם הרפורמות הנדרשות לאיזון בין רפואה מתקדמת ואיכותית לבין צמצום עלויות הטיפול והאשפוז. מסלול הלימודים הייחודי מניח את התשתית להתמודדות עם סוגיות ייחודיות של כלכלת הבריאות כגון אילוצי תקציב, תיעדוף צרכים לטובת המטפל והמטופל גם יחד, הכרת טכנולוגיות מתקדמות והצפת המודעות לשיקולים אתיים וחברתיים.
על פי ההערכות בתחום, כבר במהלך העשור הנוכחי צפוי מחסור הולך וגדל של מנהלי מערכות בריאות מיומנים ומקצועיים, מה שהופך את ההכשרה האקדמית במסגרת תואר שני בניהול מערכות בריאות לכלי חשוב אשר הופך את המוסמכים למבוקשים במערכת הבריאות, ברפואה הפרטית ובחברות הפועלות בתחומי הרפואה והבריאות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
תכנית הלימוד החדשנית והייחודית של התואר השני במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל אורכת שנתיים ומועברת באופן היברידי, על ידי טובי המרצים המכהנים בתפקידי מפתח במערכת הבריאות הישראלית. התכנית מאפשרת גם התנסות מעשית במוסדות בריאות ומשלבת פתרונות לסטודנטים עובדים. בנוסף, התוכנית מאפשרת רישום גם לסטודנטים שאינם בוגרי תואר ראשון בניהול מערכות בריאות, אשר יכולים להשתלב תוך השלמת נושאים חיוניים.
רלוגלציה נפרדת ומאפייני השוק – השקת מסלול ייעודי לרפואת שיניים
לצד התואר השני הכללי במנהל מערכות בריאות, אוניברסיטת אריאל משיקה בשנת הלימודים הקרובה מסלול ייעודי ובלעדי המתמקד ברפואת שיניים.
"תחום רפואת שיניים הוא תחום נפרד בהרבה בחינות מרפואה כללית", אומר ד"ר בויאנג'יו, אשר עומד בראש המסלול. "חלק גדול מהתחום לא מכוסה על ידי סל הבריאות, מה שמוביל לשיקולים כספיים רבים ומורכבים, יחד עם פעילות משמעותית של רופאים פרטיים בקליניקות משלהם".
בנוסף, תחום רפואת השיניים פועל על פי רגולציה נפרדת, עם היבטים מדיקולגליים שונים, "אשר מצדיקים התייחסות נפרדת במסלול לימודים מובדל", אומר ד"ר בויאנג'יו. "יש נטייה לדרוש מהרופא ביצועים, והתואר מאפשר לאותם רופאים לעמוד ביעדים - הן מצד המערכת והן עבור עצמם".

3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
(באדיבות אוניברסיטת אריאל)


המסלול הייעודי לרפואת שיניים, מיועד לכל בעלי המקצוע שעיסוקים נוגע להיבטים כלכליים וכספיים של רפואת שיניים, החל ממנהלים אדמיניסטרטיביים שאינם רופאי שיניים, דרך רופאים ובעלי מרפאות פרטיות, "ולא פחות מכך רופאים בתפקידי ניהול בקופות חולים ומרפאות תאגיד", מוסיף ד"ר בויאנג'יו.
בחלק מהמקרים, תואר שני במנהל מערכת בריאות הוא תנאי סף מחייב - על פי תקנה של משרד הבריאות, רופא שמנהל מרפאת תאגיד עם מספר כסאות ומעלה נדרש לתואר שכזה, או להתמחות ברפואת שיניים. "עבור מועמדים לתפקידים שכאלו, תואר ממוקד ברפואת שיניים מציע יתרון משמעותי בכל הנוגע לצבירת ידע ספציפי ופרקטי, ממרצים מנוסים בתחום", אומר ד"ר בויאנג'יו.
תחום הבריאות והרפואה הוא ללא ספק עולם מרתק ודינמי, המאפשר לבעלי תפקידים שונים להתקדם לתפקידי ניהול, לפתוח קלינקות פרטיות ולצבור ניסיון רב. על מנת לקבל את התשתית האקדמית והפרקטית בכל הנוגע לממשק הייחודי בין הכסף לרפואה, התואר השני במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל מציע אמצעי לימוד חדשניים, התנסות בשטח, סימולציות בכיתה ואת הכלים הרלוונטיים להתמודדות עם האתגרים החשובים ביותר במבט קדימה אל מערכת הבריאות של המחר.

מוגש מטעם אוניברסיטת אריאל