סרטן השד הוא הגידול הנפוץ ביותר בקרב נשים בישראל, והוא גם סיבת המוות מספר אחת בכלל בנשים מעל גיל 60. עם זאת, לפי דיווחי האונקולוגים, גיל האבחנה הולך ויורד. לרוב הסיבות לכך לא ידועות ואין הסבר ברור לירידה בגיל התחלואה. הסיבות לסרטן השד ברובן אינן ידועות, אולם נטייה תורשתית, חשיפה לקרינה וגורמים סביבתיים מעלים את הסיכון לתחלואה. במיוחד רואים עלייה בשכיחות סרטן שד באוכלוסייה הערבית ובקרב יהודיות ילידות הארץ. כתוצאה מכך יש יותר נשים חולות ויותר נשים המועמדות לטיפולים ממושכים.
עד לאחרונה היה מקובל לחלק את גידולי השד לשלוש תת־קבוצות על־פי סוגי החלבונים – דהיינו הקולטנים, שנמצאים על הגידול, והם למעשה אלה ששולחים מסרים לתא אם להתחלק. השלושה הם: קולטן לאסטרוגן, קולטן לפרוגסטרון וקולטן ל־HER2. כיום החלוקה התרחבה, והאונקולוגים מזהים חמש קבוצות עיקריות, כשלעיתים ישנם מעברים מקבוצה לקבוצה:
כ־70% מהחולות מאובחנות עם סרטן שד הורמונלי, 20%־15% מאובחנות עם סרטן שד חיובי ל־HER2, וכ־12%-9% מוגדרות כטריפל נגטיבי, מאחר שהן אינן נושאות אף אחד מהקולטנים המתוארים. ההבדל בין הסוגים מבוסס על אופי הגידול, אשר משפיע על המהלך הטבעי של המחלה ועל הטיפולים המומלצים עבורה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באשר למאפייני הגידול, קצב הצמיחה המהיר ביותר הוא בטריפל נגטיב וב־HER2 חיובי. אחריהם סרטני שד הורמונליים. בטריפל נגטיב וב־HER2 חיובי - אם המחלה לא חזרה בתוך ארבע-חמש שנים, הסיכוי שתחזור נמוך מאוד. בטריפל פוזיטיב - אם המחלה לא חוזרת בתוך תשע-עשר שנים – הסיכוי לחזרה נמוך. בסרטני שד הורמונליים - יש סיכוי שהגידול יחזור אחרי 15 שנה ואף יותר.
ההבדל השני בין תת־סוגי סרטן השד הוא במיקום הגרורות – בסרטן שד הורמונלי, עם קולטני אסטרוגן ו/או פרוגסטרון חיוביים, האתר השכיח ביותר של המחלה הגרורתית הוא לרוב בעצמות. בשלושת הסוגים האחרים (HER2 חיובי, טריפל פוזיטיב וטריפל נגטיב) האתרים הראשונים הם כבד וריאות, כאשר בטריפל פוזיטיב, בטריפל נגטיב וב־HER2 חיובי יש שכיחות גבוהה יחסית של גרורות במוח.
איך מטפלים? ל־HER2 חיובי וטריפל פוזיטיב – נהוג לשלב טיפול ביולוגי, שמכוון לחלבון HER2, יחד עם טיפול כימי.
אחת מקבוצות הטיפול החדשות לטיפול בחולות עם ביטוי של HER2 חיובי היא נוגדן צמוד כימותרפיה. למעשה, מדובר במולקולה שבנויה משני חלקים: נוגדן ל־HER2 וכימותרפיה. הכימותרפיה רעילה מאוד, כשהיא ניתנת לבדה, אבל כשהיא מצומדת לנוגדן, היא מגיעה למקומות שבהם יש HER2. הייחודיות במולקולה הזו היא, שכאשר היא מגיעה לאתרי גידול, היא מתפרקת לנוגדן ולכימותרפיה, ויש לה יכולת לחדור בצורה נרחבת לתאים מסביב. מצד שני, היות שהיא הגיעה בעזרת הנוגדן רק למקומות שבהם יש גידול, היא כמעט לא מגיעה לאתרים אחרים בגוף, ולכן מידת הפגיעה באיברים אחרים היא נמוכה, ותופעות הלוואי יחסית נמוכות, תוך הפקת יתרון מכימותרפיה בעלת יעילות גבוהה המגיעה באופן סלקטיבי לאתרי גידול.
לטריפל נגטיב, בעיקר בשנים האחרונות, יש עדויות ליעילות של תרופות שמעודדות את המערכת החיסונית בנוסף לכימותרפיה. בסרטן שד הורמונלי יש תפקיד חשוב לטיפולים הורמונליים בשילוב עם טיפולים ביולוגיים, וכיום זמינות תרופות יעילות להתמודדות עימם.

מגלים קבוצה חדשה: WOL HER2

עד לפני מספר שנים ההסתכלות על קולטן ה־HER2 הייתה האם הוא חיובי או שלילי. בשנים האחרונות חלה מהפכה בהבנת המחלה, וכיום הפתולוגים והאונקולוגים יודעים לאפיין תת־סוג חדש בשם HER2 LOW (נמוך).
2 צפייה בגלריה
  פרופ' תמר פרץ
  פרופ' תמר פרץ
פרופ' תמר פרץ
(צילום: פרטי)
פרופ' תמר פרץ, אקולוגית בכירה, מומחית באונקולוגיה רפואית ורדיותרפיה ומנהלת בדימוס של מכון שרת לאונקולוגיה ושל המרכז רפואי הדסה, מרחיבה: "ממחקרים ביולוגיים למדנו, שמתוך קבוצת ה־HER2 השלילי יש שתי קבוצות – קבוצת שלילי אמיתי וקבוצה שהיא HER2 נמוך. האפיון הוא פתולוגי, כלומר במקום לחלק את HER2 לחיובי או שלילי, למדנו והפנמנו במערכת הרפואית שיש HER2 שלילי, נמוך וחיובי.
"המשמעות של HER2 נמוך היא, שהטיפולים שהפעלנו עד כה על HER2 חיובי, אינם בהכרח יעילים במקרה זה. כיום יש תרופות שהראו יעילות ב־HER2 נמוך.
"כל תרופה חדשה ניתנת במסגרת מחקר בהשוואה לטיפול סטנדרטי. מחקרים שבוצעו בנשים עם גרורות עם טיפולים חדשים, הראו שיש תגובה משמעותית בגידולים שהם HER2 נמוך, לעומת הטיפולים שהיו מקובלים עד היום. יש פה קפיצת מדרגה ביכולת הטיפול שלנו. בנשים עם HER2 נמוך שהשתתפו במחקרים, הייתה נסיגה של הגידול ולעיתים אף הפוגה מלאה, עם משך תגובה ארוך. יש לנו קבוצה חדשה של מטופלות, שהטיפולים מביאים לנסיגה משמעותית בגידול שלהן. אומנם לטיפולים יש תופעות לוואי, שלמדנו להתגבר עליהן, כמו בחילות והקאות, חולשה נשירת שיער, אבל בסך הכול הטיפולים יחסית לא קשים".
מה העתיד של הטיפול במחלת סרטן השד, והאם היא תהפוך למחלה כרונית?
" היום יש גידולים, גם בשד, שהפכנו אותם למחלה כרונית שנמשכת הרבה שנים. יש יותר ויותר תרופות, ואין ספק שהטיפולים המתקדמים ב־HER2, טיפולים המכוונים לאתרים ספציפיים בסוגי גידולים אחרים, והיכולת לתת טיפולים אשר משפעלים את המערכת החיסונית, תורמים בהפיכת הסרטן למחלה כרונית".