זו השנה החמישית בה החברה למתנ"סים מייחדת ומייעדת את חודש פברואר לקידום השתלבות של אנשים עם מוגבלות בקהילה. גם השנה תקיים החברה במרכזיה הקהילתיים ברחבי הארץ, במסגרת חודש זה, מאות פעילויות לעידוד שילוב, נגישות, היכרות ושותפות של ילדים ואנשים עם מוגבלות בקהילותיהם, כדי להביא למודעות את הנושא ולייצר שינוי עמדות.
את הרעיון למיזם העלתה רוני קינן, בהיותה מנהלת מתנ"ס כפר תבור. דירקטוריון החברה למתנ"סים אימץ ומינף את המיזם, והפך אותו למסורת שנתית כלל ארצית משנת 2019. כך לדוגמה: בתחילת פברואר ייערך אירוע ארצי, "מחליפים מבט", במסגרתו מאות ראשי רשויות, מנכ"לים של משרדי ממשלה ומנכ"לי חברות, יפנו את כיסאותיהם ליום אחד לטובת אדם עם מוגבלות, שיתלווה אליהם ליום העבודה. כך אפשר יהיה להכיר את אותם אנשים עם מוגבלות ובעזרת המפגשים האלו להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי.
3 צפייה בגלריה
החברה למתנסים-פעילות נוער
החברה למתנסים-פעילות נוער
החברה למתנ"סים-פעילות נוער
(צילום: תומר שונם הלוי)
"מטרת 'פברואר יוצא מן הכלל' היא לעודד שילוב של ילדים, בני נוער ואנשים עם מוגבלות בחברה, ולאפשר לכל קהילה להכיר אותם, להבין שהם בדיוק כמו כולם", מרחיב עו"ד אריה צוקרמן, מ"מ יו"ר החברה למתנ"סים. "הפרויקט הזה מתחבר לערכי הנתינה, לחיבור בקהילה ולהתחשבות באחר והמטרה היא להתאחד סביב ערכים משותפים, ששמו אותנו, בסופו של דבר, כעם אחד במדינתנו".
צוקרמן, איש עסקים ויזם חברתי, נבחר ביוני האחרון על ידי דירקטוריון החברה לשמש כמ"מ יו"ר החברה, לאחר שהחל לכהן בה כדירקטור וכיו"ר ועדת הכספים שלה ב-2017. הוא הגיע לתפקיד לאחר ששימש במשרד ראש הממשלה במגוון תפקידים, המשיך משם למגזר העסקי הבינלאומי, כשעיקר עיסוקו בתחום הכימיקלים והדשנים. שימש שנים רבות כנשיא של חברת אשלג קנדית וכיום הוא הבעלים של חברה העוסקת בסחר בדשנים, אבל ליבו מתחבר לעשייה החברתית שלו. "הרגשתי כמה אני רוצה לתרום מהניסיון שלי, העסקי והערכי, לחברה הישראלית על כל גווניה ובתחומים שונים. זה בדיוק מה שעושה החברה למתנ"סים. אני לא מכיר עוד גוף או חברה, שנוגעים בכל כך הרבה רבדים של החברה בישראל ומעניקים מענה לכל מגזר, לכל אוכלוסייה ולכל גיל, מתינוק ועד קשיש כפי שהחברה למתנ"סים עושה בפעילותה. החברה הישראלית לרוב מתלכדת סביב משברים או מלחמות, אך המטרה שלנו היא שיהיה חיבור, שייכות וזהות בכל קהילה, בכל זמן נתון, גם בעת שגרה. אנו מעניקים מעטפת של תוכניות, פרויקטים ופעילויות, שמאפשרות לכל אדם בקהילה להרגיש שייך ומשמעותי, והמרכז הקהילתי, בשיתוף פעולה הדוק עם הרשות המקומית, הוא הלב הפועם והוא זה שמניע את התהליכים הנפלאים האלו, שהופכים את החברה שבה אנו חיים לטובה יותר לכולם".
3 צפייה בגלריה
פעילות חברתית למען אנשים עם מוגבלות - מסע תכנית מעגלים לפסגה
פעילות חברתית למען אנשים עם מוגבלות - מסע תכנית מעגלים לפסגה
פעילות חברתית למען אנשים עם מוגבלות - מסע תכנית מעגלים לפסגה
(צילום: באדיבורת החברה למתנ"סים הארצית)
נכון להיום מפעילה החברה למתנ"סים הארצית, שתקציבה השנתי עומד על כמיליארד שקל, למעלה מ-1,000 מרכזים קהילתיים בכ-160 רשויות, ומעסיקה כ-6,000 עובדים, ועוד כ-30 אלף עובדים נוספים במתנ"סים עצמם. תחומי פעילות החברה רבים ורחבים, בהם בניית קהילות, מתן מסגרות חינוך משלים והעשרה לילדים ולנוער ולגילאים מבוגרים, קידום מעורבות והתנדבות, ומתן מענה שוויוני לאנשי הקהילה עם צרכים מיוחדים לכל הגילים. עוד יש לדעת, שהחברה למתנ"סים היא הארגון החברתי הגדול בישראל, ואף מהווה זרוע ביצוע לכל משרדי הממשלה.
החברה מפעילה תוכניות לאומיות רחבות היקף לאורך כל השנה. למעשה, בכל ישוב בארץ, ממטולה ועד אילת, כל תושב בכל גיל מקבל דרך המרכז הקהילתי מעטפת של מענים לצרכים השונים, שעולים מהשטח.
הדוגמאות לכך רבות ומגוונות. מענה לגיל הרך מעניקות רשת המעונות הגדולה "התחלה חכמה" ורשת הצהרונים. עבור ילדים ובני נוער מתקיימות תוכניות היל"ה, קרב, וסל תרבות ארצי. מערך ההתנדבות שמספקת החברה לגיל השלישי ידוע כגדול בארץ. תוכניות ופעילויות נוספות הן "באים בטוב", תוכנית "עמיתים", שמסייעת למתמודדי נפש, תוכנית "רעים" עבור הנמצאים על הרצף האוטיסטי, ותוכנית "מעגלים", המיועדת לאנשים מבוגרים עם מוגבלות שכלית.
3 צפייה בגלריה
החברה למתנ"סים - תוכנת רעים הרצליה
החברה למתנ"סים - תוכנת רעים הרצליה
החברה למתנ"סים - תוכנת רעים הרצליה
(צילום: אביעד הרוש)
מאחורי כל הפעילות העצומה הזאת נמצא צוות עובדי החברה המסורים לערכי החברה בהובלת המנכ"ל טל בסכס.
"המודעות לפעילות וחשיבות החברה למתנ"סים הולכת וגדלה עם השנים", מדגיש צוקרמן, "החברה מעניקה שירותים לכל אזרח. היום, יותר מתמיד, חשובה הנגיעה בנושא החברתי, והחיבור של האנשים לקהילה. אם אנשים ירגישו מחוברים לשכנים שלהם, לקהילה בה הם חיים, זה יעצים את החברה כולה, כי בסוף אנחנו עם אחד. העצמת החברה הישראלית של הקהילות, של השכונות, זה הדבר המרכזי שהחברה למתנ"סים עושה, מעבר לשירותים שהיא מספקת. החזון שלנו הוא, שאדם בונה קהילה, בונה חברה, בונה אדם, והייעוד של החברה מותאם לחזון: בניית קהילות מקומיות ברשת ארצית לקידום החוסן החברתי, באמצעות המרכזים הקהילתיים ותוכניות החברה, כדי לאפשר לכל אדם להרגיש משמעותי ושייך".
אירועי "פברואר יוצא מן הכלל", הנערכים זו השנה החמישית, נועדו לקדם מתן הזדמנות שווה לכולם, השתלבות, נגישות והיכרות של הקהילה עם חבריה המתמודדים עם מוגבלות - ילדים, בוגרים ומבוגרים. מפעל הפיס יחד עם המרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים, ממטולה ועד אילת, יארחו אירועי ספורט, תרבות ואמנות משולבים, וכן הרצאות, מעגלי שיח, משחקים ותערוכות. כל האירועים מפורסמים באתר החברה למתנ"סים הארצי ובאתר "פברואר יוצא מן הכלל" >>> https://www.fabulous-feb.org.il/.
את הפרויקט ילווה קמפיין תקשורתי ארצי בהובלת מפעל הפיס, הפורום הכלכלי חברתי ואתר "שווים" ובמרכזו המסר: "אנחנו לא יוצאים מן הכלל" :

פורסם לראשונה: 00:36, 27.01.23