עם מאות תוכניות ומיזמים, מערך התנדבות המונה 30 אלף איש וקרוב ל־2 מיליון אנשים המשתתפים בפעילויות מדי חודש – המרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים, הפרושים בכל האוכלוסיות ובכל המגזרים, הם ההשקעה הטובה ביותר בחברה הישראלית. אם נוסיף לכך את הדגש שניתן באסטרטגיה של החברה למתנ"סים לרתימת המגזר העסקי ולהעמקת שיתופי הפעולה עם חברות וארגונים, בצד השותפות עם משרדי הממשלה שעבורם היא מהווה זרוע ביצוע, ניכר שהאימפקט שמייצרת החברה בקהילות השונות הוא עצום.
"רק בשנה האחרונה הגענו וסייענו לעשרות אלפי קשישים בודדים, כ־18 אלף משפחות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית נעזרו במרכזי הורות ומשפחה שלנו, כ־10 אלפים אנשים עם מוגבלות שולבו בקהילה, וכ־100 אלף חבילות שי נאספו וחולקו", אומר טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים. בסכס מסביר, שהחברה יוצרת חוסן קהילתי באמצעות אימוץ יוזמות המגיעות מהשטח, ואיתור צרכים על ידי המתנ"סים והקהילות עצמם. "היתרון שלנו למענים לאורך זמן הוא במתן תשתית, שמאפשרת לקהילה לעזור לעצמה ולהירתם לטובת הצרכים של חברי הקהילה עצמם. וכשהתשתית קיימת ועובדת, קל לחבר את המגזר העסקי על מנת לייצר אימפקט ומנועי צמיחה חדשים והגדלת המענים לתושב", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
מסייעים לקליטת האוקראינים במתנ''ס שדרות
מסייעים לקליטת האוקראינים במתנ''ס שדרות
מסייעים לקליטת האוקראינים במתנ''ס שדרות
(צילום: מתנ"ס שדרות)
בין שותפי החברה ניתן למנות את תנובה, שבמסגרת מיזם משותף עימה, "בתי לגדול טוב", ישנם מספר מרכזים להעשרה ופנאי לילדים ולהורים, הפועלים בתוך המרכזים הקהילתיים בפריפריה החברתית־גיאוגרפית. במסגרת זו הילדים וההורים נהנים מפעילות משפחתית משותפת, המחזקת את החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי, ומקדמת שוויון הזדמנויות באמצעות מגוון תכנים ופעילויות.
שיתוף פעולה משמעותי נוסף מתקיים עם חברת תלמה, בתוכנית "משפחות של אלופים״, הפועלת בעשרות יישובים ברחבי הארץ וזוכה לשבחים. במסגרת התוכנית, מתקיימת פעילות ספורטיבית משותפת בין הורים וילדים, הנהנים מזמן איכות משותף, רחוק מהמסכים, ונוצרת מודעות לאורח חיים בריא וספורטיבי, בצד חיזוק התא המשפחתי והחיבור לקהילה. וכך גם תוכנית "אבן דרך" של החברה למתנ"סים עם חברת אסטראזניקה ומשרד הבריאות, שנועדה לשיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות בקהילה.
אלו רק דוגמאות בודדות לשותפויות רבות עם המגזר העסקי, המתקיימות בתחומי סייבר, טכנולוגיה, יזמות, השלמת השכלה, ספורט ועוד, עבור הבאים בשערי המתנ"סים והמשתתפים במסגרותיהם - החל במסגרות חינוך משלים וגיל רך, דרך מרכזי למידה וחממות טכנולוגיות, תוכניות לנוער ומערך ההתנדבות ועד תוכניות לאוכלוסייה הבוגרת והמבוגרת.
מעצם היותה של החברה למתנ"סים חברה ממשלתית וזרוע ביצוע ממשלתית לכלל משרדי הממשלה, מתאפשרים לה מכפילי כוח נוספים בפעולותיה לרווחת התושבים ויצירת חוסן קהילתי. בין שותפיה, מלבד משרד החינוך, נמצאים המשרד לשוויון חברתי, הרווחה, הבריאות, שיתוף פעולה אזורי, תרבות וספורט, פיתוח הנגב והגליל והעלייה והקליטה.

הפעילות למען העולים מאוקראינה

מערך ההתנדבות של החברה ומרכזיה הקהילתיים איפשר לכל אורך תקופת הקורונה מתן רשת ביטחון קהילתית בעזרה לקשישים, מבודדים, הורים בתפקידים חיוניים ומשפחות ופרטים במצוקה. כמיליון סלי מזון חולקו, התקיימו עשרות אלפי פעילויות נקודתיות ומתמשכות להפגת בדידות לגיל השלישי, תוקנו, גויסו וחולקו אלפי מחשבים וטאבלטים ללימוד מרחוק. כעת, כשהקורונה שככה מעט, מפנה החברה מאמצים להיערכות לקליטה ולסיוע לעולים מאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
טל בסכס, מנכ'ל החברה למתנ'סים
טל בסכס, מנכ'ל החברה למתנ'סים
טל בסכס, מנכ'ל החברה למתנ'סים
(צילום: רמי זרנגר)
"המתנ"סים אספו ציוד רב, הכולל ביגוד, משחקים, תרופות, מוצרי מזון והיגיינה, והמתנדבים מיינו, ארזו ושלחו את המוצרים. יוזמות אלו התפשטו כאש בשדה קוצים וזכו להתגייסות חברות וארגונים שותפים לנו, ומערך ההתנדבות של החברה מוכן לסייע לפניות ולצרכים שיעלו בקרב העולים. כל התנדבות כזו מסייעת לחוסן הקהילתי, לגאווה המקומית, לרקימת קשרים בתוך הקהילה ולתרומה לחברה הישראלית", מסבירה סימה כהן, סמנכ"לית פרויקטים בחברה למתנ"סים.
התרומות הרבות נאספו ונשלחו הן לפליטים בגבולות אוקראינה, כשהחברה שולחת נציגים במשלחות לאזור, והן לעולים שהגיעו לארץ. נוסף על כך נערכת החברה למול משרדי הממשלה לפעולה בתוך מרכזי הקליטה והמלוניות, וכן בקהילות עצמן, כדי לתמוך בקליטת העולים ביחד עם גופי ומשרדי הממשלה השונים.
ומה הלאה? "עם כ־1,000 מרכזים קהילתיים הפרושים ביותר מ־160 רשויות, אלפי עובדי חברה מסורים, המומחיות, הניסיון ויכולותיה ברתימת שותפים, המגמה היא להמשיך להוביל בטרנספורמציה ובשיפור ברמת השירות והמענים. זאת כשכל פעולה, מיזם או תוכנית נבחנים בראייה של פיתוח, מחקר ותוצאות מדידות ברמת ההשפעה. רק כך נוכל לוודא שיפור מתמיד והתאמה מיטבית לכל יישוב, אוכלוסייה, מגזר וקהל יעד ולכל צורך לאומי", אומר בסכס.