בשיתוף עמותת אביב
לפני שבועיים השאירה ברכה (69), תושבת המרכז, פנייה באתר של טכנאי מזגנים לתיקון תקלה של טפטוף במזגן בביתה. לאחר מספר דקות, יצרה עמה קשר נציגה טלפונית שהציעה לה לרכוש מזגן חדש במבצע בהול שעומד להסתיים. ברכה מיהרה לרכוש את המוצר. לאחר מיכן היא שוחחה עם בנה, שביצע סקר שוק וגילה כי המוצר המדובר נרכש במחיר מופקע, שלא תואם את המקובל בענף.
"עסקה אגרסיבית תחת לחץ היא אסטרטגיה מוכרת ולצערי אנחנו נתקלים במקרים רבים שבהם צרכנים בני הגיל השלישי שוכנעו תחת לחץ ומניפולציות לבצע עסקאות במחירים מופקעים או בתנאים לא משתלמים. לחברה לגיטימית אין כל סיבה להאיץ בלקוחותיה", אומרת עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אביב.
2 צפייה בגלריה
 פערי הטכנולוגיה הופכים את האזרחים ותיקים למטרה קלה להונאות
 פערי הטכנולוגיה הופכים את האזרחים ותיקים למטרה קלה להונאות
פערי הטכנולוגיה הופכים את האזרחים ותיקים למטרה קלה להונאות
(צילום: בני לפיד)
עו"ד גרנות מוסיפה שאסטרטגיה מוכרת נוספת בתחום ההונאות הצרכניות, היא שיטת 'המתנה בחינם', במסגרתה מודיעים לכם שאתם זכאים להטבה, לשירות או למתנה חינם ולשם כך, עליכם למסור את פרטי כרטיס האשראי שלכם.
"לאחרונה ההונאות הולכות ונעשות מתוחכמות יותר. למשל, בצורה של הודעות הנשלחות לכאורה מדואר ישראל, המבקשות ללחוץ על קישור ולעדכן את אמצעי התשלום".
עו"ד מלי גרנותעו"ד מלי גרנותצילום: באדיבות עמותת אביב
עמותת אביב, המסייעת במיצוי זכויות לאזרחים ותיקים וניצולי שואה, עדה בשנים האחרונות לריבוי מקרי ההונאה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, ולכן בשנה האחרונה הרחיבה את סל השירותים שלה גם לתחומי ההגנה הצרכנית במקרים של הונאות או בעיות צרכנות. שירות זה של העמותה ניתן במסגרת פרויקט משותף עם הקרן לתובענות ייצוגיות במשרד המשפטים.
"הונאות צרכניות הן תופעה שתוקפת את כל מגזרי האוכלוסייה, צעירים ובוגרים כאחד. העלייה בשימוש באמצעים טכנולוגים, גם מצד מבצע ההונאה וגם מצד הקורבן, חושפים את כולנו ליותר הונאות צרכניות", מסבירה עו"ד גרנות ומוסיפה כי הגיל השלישי חשוף יותר להונאות ולעוקץ מהאוכלוסיה הכללית. "בישראל חיים כ-1.2 מיליון אזרחים ותיקים ובאופן טבעי ככל שגילם מתקדם, הם נתקלים בפערים טכנולוגיים שבמקרים רבים מקשים עליהם לממש את זכויותיהם כצרכנים משום שמרבית מוקדי שירות הלקוחות פועלים באופן דיגיטלי וללא מענה אנושי והבעיה החמורה עוד יותר היא שהפערים האלה הופכים את האזרחים ותיקים למטרה קלה להונאות".

4 כללים לרכישה בטוחה

אין לבצע עסקה תחת לחץ ומניפולציות. לחברה לגיטימית אין סיבה להאיץ בלקוחותיה. יש לבצע רכישה רק לאחר ביצוע סקר שוק, השוואת תנאי העסקה, התייעצות עם אדם קרוב שאתם סומכים עליו, והקפדה על קריאת האותיות הקטנות בנחת.
תיעוד עסקאות מונע בעיות. חשוב לשמור את מסמכי העסקאות ולהקליט שיחות עם עוסקים, בייחוד כשמדובר בשירות מתמשך או ברכישת מוצר יקר. בכל עסקה חשוב לדרוש בכתב ולקרוא היטב את תנאי העסקה, פרטי בית העסק, פרטי המוצר או השירות, תנאי התשלום ותנאי הביטול.
מסירת פרטים אישיים – רק בעסקה לגיטימית. אין למסור שום פרט אישי, פרטי חשבון בנק או פרטי כרטיס אשראי עד שאתם לא משוכנעים שמדובר בעסקה לגיטימית. כלל ברזל: גופים ממשלתיים כמו חברת חשמל, בנקים, חברות אשראי, ביטוח לאומי, בזק וכדומה לעולם לא יבקשו למסור בטלפון פרטים אישיים או קוד סודי. אם עולה חשש להונאה, צרו קשר עם הגוף לפי דרכי ההתקשרות הידועות לכם, ובררו אם אכן התקשרו אליכם מאותו גוף.
חשוב לעקוב אחר הפעולות בחשבון הבנק ופלט עסקאות האשראי. מצאתם עסקאות לא מוכרות? בדקו מול הבנק/חברת האשראי במה מדובר. ובמקרים שהעסקאות לא בוצעו על ידכם פנו מיד לבירור מול הבנק/חברת האשראי.

נתקלתם בבעיה צרכנית? יש לכם כתובת

סקר שנערך בחודש יולי האחרון מטעם עמותת אביב, מצא כי רבע מבני ה-65 ומעלה, המהווים כ-12.5% מכלל האוכלוסייה, חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות.
לפי הסקר, 60% מקורבנות ההונאה הן נשים ו-40% הם גברים. הפלטפורמות העיקריות בהן מתרחשות ההונאה הן הטלפון (33%), האינטרנט (25%) והמסרונים (20%). 15% מהנשאלים דיווחו על הונאה צרכנית שהתרחשה גם פנים אל פנים מול איש מכירות או מוכר בחנות.
עו"ד גרנות משתפת כי בשנה האחרונה עמותת אביב טיפלה בכ-1,200 פניות של אזרחים ותיקים בבעיות ובהונאות צרכניות. מרבית התלונות, היא מציינת, מתייחסות לרכישות של מוצרי צריכה לבית, מנוי לחברות כבלים, רכישת ביטוח, נופש וכרטיסי טיסה.
2 צפייה בגלריה
ההונאות הולכות ונעשות מתוחכמות יותר.
ההונאות הולכות ונעשות מתוחכמות יותר.
ההונאות הולכות ונעשות מתוחכמות יותר.
(צילום: בני לפיד)
"לבני הגיל השלישי יש מאפיינים ייחודיים כצרכנים, והמטרה שלנו היא לספק להם סיוע מקצועי, ייעוץ והכוונה ללא תשלום בהתמודדות עם קשיים ואתגרים בתחום. עורכי הדין שלנו טיפלו בהצלחה במאות מקרים של בעיות צרכניות בהם הושבו לפונים עשרות אלפי שקלים".
עו"ד גרנות מספרת כי לצד הסיוע האישי, צוות המחלקה המשפטית של העמותה פועל להסברה ולהפצת ידע וכלים למניעת הונאה ולמוגנות צרכנית. "עורכי הדין של העמותה העבירו בשנה האחרונה כמאה הרצאות לאלפי אזרחים ותיקים במועדוני יום, במועדונים חברתיים, בתי אבות ודיורים מוגנים בכל רחבי הארץ".
בני 65 פלוס וחוויתם בעיה או הונאה צרכנית? עו"ד גרנות מדגישה כי כעת יש לכם כתובת מקצועית שמתמחה בסיוע לבני הגיל השלישי, עורכי הדין של עמותת אביב יסייעו לכם ללא כל תשלום.
אזרחים וותיקים ונתקלתם בהונאה או בבעיה צרכנית? פנו למוקד הטלפוני של עמותת אביב לייעוץ ולסיוע ללא תשלום בטלפון 5711* או באתר העמותה >>
בשיתוף עמותת אביב