כל אחד רוצה להעניק לעצמו, לילדיו ולנכדיו אפשרויות נוספות להגשמה עצמית ולהתפתחות. לפיכך, רבים מאיתנו, שיש להם שורשים מאוסטריה ו/או מגרמניה מגישים כעת בקשות לקבלת אזרחות אוסטרית, גרמנית או שתיהן. ביקשנו מעו"ד ד"ר יובל חן, עורך הדין המוביל והבולט ביותר בתחום של הוצאת אזרחות גרמנית ואוסטרית ועם ניסיון עשיר של 26 שנים בייצוג אלפי אנשים לדרכון גרמני ופחות לדרכון אוסטרי, להסביר את התהליך ולתת דגשים
ד"ר חן, דרכון אוסטרי או גרמני, מה עדיף?
לעולם אין לדעת מה יוליד יום. אם מתאפשר, יש לחתור לקבלת האזרחות האוסטרית וגם הגרמנית.
האם בכלל אפשר להחזיק בשתי האזרחויות האלה וגם באזרחות ישראלית?
אם בונים נכון את התיק, יהיה אפשר להחזיק בשתיהן. אם עושים טעות ולא מכירים מספיק את הדקויות בחוק הגרמני והאוסטרי, עלולים לאבד את הזכות של קבלת האזרחות של אוסטריה, של גרמניה או אף של שתיהן.
מדוע קיים ביקוש כה גדול כעת לדרכון גרמני וגם לדרכון אוסטרי?
אוסטריה וגרמניה הרחיבו לפני כמעט שנתיים את מעגל הזכאים לאזרחות גרמנית ואוסטרית, בכך שוויתרו על הדרישה להוכחת אזרחות מקורית של הנרדף. כעת, מי שהוא ילד, נכד, נין וכן הלאה של אדם, שהיה חי באוסטריה או בגרמניה, אותו אדם היה נרדף, מקום מושבו הקבוע לפני 1933 היה בגרמניה או באוסטריה, והוא היה יכול לקבל אזרחות של אותה המדינה אילו לא היו עולים הנאצים לשלטון, יש לו סיכוי טוב לקבל אזרחות גרמנית או אוסטרית. מדובר בעיקר על מהגרים מפולין וממזרח אירופה שהגיעו בשנות ה-20 של המאה הקודמת לגרמניה או לאוסטריה ("אוסט יודן"). לצאצאים של אותם מהגרים יש כעת סיכוי גבוה לקבל אזרחות, אם הם יוכיחו את כל הדרוש.
שטף התביעות העצום מכל העולם מחזק את ההנחה שהגרמנים וגם האוסטרים ינסו לצמצם את הביקוש באמצעות הקשחת תנאים. למעשה, כבר רואים כעת תנאים נוספים שלא היו כאשר חוקקו החוקים.
איך מתחילים?
מדובר על הליך משפטי אשר מתנהל רק לפי החוק הגרמני או האוסטרי, ולכן מומלץ להתייעץ רק עם עו"ד. מאחר שההליך לקבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית לא קשור בכלל לחוק בישראל או לעריכת דין בישראל וכל כולו מתנהל רק בגרמנית, מומלץ להתייעץ רק עם עו"ד שהוא בעל רקע משפטי מוכח מפקולטה למשפטים בגרמניה או באוסטריה. אחרת ההליך עלול להיכשל.
אבל ראיתי באינטרנט שורה של עורכי דין מומחים להוצאת אזרחות גרמנית או אוסטרית, והם לא יודעים גרמנית והם בוודאי ללא רקע של לימודי משפטים באוסטריה או בגרמניה.
העובדה שאתה קורא לעצמך "מומחה" ומצטלם עם דגלי אותן ארצות טובה אולי לשיווק ולשכנוע, אבל ממש לא עושה אותך לכזה.
ניקח את המקרה ההפוך: משפטן באוסטריה או בגרמניה קורא לעצמו באינטרנט "מומחה" להוצאת אזרחות ישראלית. מה הסיכוי של אותו משפטן, שלא למד מעולם בפקולטה למשפטים בישראל ואולי גם לא דובר עברית, להתמודד עם אנשי המקצוע במשרד הפנים בישראל כדי להוציא ללקוח שלו אזרחות ישראלית?
אבל ד"ר חן, אתה קצת משוחד. אתה למדת 6 שנים משפטים וחוקי אזרחות גרמנית וגם אוסטרית בפקולטה למשפטים בגרמניה וגם סיימת עוד 5 שנים של מסלול דוקטורט בפקולטה למשפטים בפרנקפורט. ברור שתמליץ רק על עו"ד עם רקע דומה לשלך.
נניח שאת צודקת. ראי אבל למשל בגוגל מה כתבו עורכי דין מישראל או לקוחות אחרים שלנו על החשיבות של לימודי משפטים בגרמניה או באוסטריה בעת שמטפלים בהוצאת אזרחות גרמנית או אוסטרית. קראי גם מה כתבו אלה שהתחילו תהליך אצל עורכי דין "מומחים" אבל ללא רקע משפטי מגרמניה או מאוסטריה, הפסיקו ואז הגיעו אל המשרד שלי לטיפול בהוצאת אזרחות גרמנית.
1 צפייה בגלריה
ד"ר יובל חן
ד"ר יובל חן
ד"ר יובל חן
(צילום: נתי חדד)
אז איך לדעת במי לבחור?
האם נראה לך הגיוני שלקוח בישראל, שיש לו עניין משפטי בגרמניה, יפנה לעו"ד למשל בצרפת? כמו לעו"ד בישראל, גם לעו"ד בצרפת אין שום רקע של לימודי חוקי אזרחות גרמנית באוניברסיטה בגרמניה.
הלקוח בישראל נבון. לפני שהוא מפקיד בידיו של עו"ד מישראל את הטיפול באזרחות גרמנית או אוסטרית, הוא לא מתבייש ושואל אותו שאלה פשוטה: "האם למדת משפטים וחוקי אזרחות גרמנית ואוסטרית בפקולטה למשפטים באותן הארצות?"
האם כבר היו לך הצלחות לפי החוק החדש בגרמניה או באוסטריה?
לשמחתי, הצלחנו פעמיים לעשות היסטוריה עם חוק האזרחות החדש בגרמניה. באוקטובר 2021 פנה אלינו פרופ' לרפואה מירושלים, שהוריו הגיעו מפולין לגרמניה ועזבו אותה אחרי 1933, כלומר "אוסט יודן". אחרי 4 חודשים אישרה גרמניה את הבקשה שלו לאזרחות גרמנית. הוא היה הראשון בישראל שקיבל אזרחות לפי החוק החדש.
הפעם השנייה הייתה כאשר טיפלנו במשפחה של 47 נפשות שקיבלו אזרחות גרמנית לפי החוק החדש בגרמניה. מאחר שמדובר על משפחה עם מספר הנפשות הגדול ביותר שקיבלו אי פעם אזרחות גרמנית, השגריר הגרמני בעצמו העניק להם בשגרירות בתל אביב את תעודות ההתאזרחות.
מהו פרק הזמן עד קבלת החלטה מגרמניה?
פרק הזמן הוא פונקציה של כמה משתנים ומותנה, למשל, עד כמה התביעה יודעת לרדת לרמת רזולוציה מצומצמת מנסיבות חייו של אדם בגרמניה לפני ואחרי 1933, מה העומס בגרמניה, איך הוגשה התביעה, מה הטענות שהועלו, מה המסמכים ההיסטוריים שאותרו בגרמניה לצורך הוכחת הטענות וכדומה. היו לנו אינסוף מקרים של חודשים ספורים. ראי למשל בגוגל.
האם אתם פועלים לאיתור מסמכים היסטוריים?
בוודאי. חלק ניכר מאוד מהשקעת הזמן שלנו מופנה לאיתור מסמכים היסטוריים מגרמניה ומארצות אחרות. מדובר על מסמכים מאוד ספציפיים, כדי לבסס את הטענות בתביעות שאנו מגישים בשם הלקוחות שלנו.
דרך אגב, איך עו"ד ללא רקע משפטי בגרמניה או באוסטריה יידע אילו מסמכים לחפש והיכן? גם אם כבר נמצאו מסמכים היסטוריים, איך יידע אותו עו"ד מהו הערך המשפטי של אותם מסמכים ומהו הערך המשפטי שלהם לתביעה לאזרחות גרמנית?
עו"ד ד"ר יובל חן מתמחה בהוצאת אזרחות גרמנית ואוסטרית.
כתבה זו אינה ייעוץ משפטי.
ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון: 053-9374954
או
במייל: hen@yuval-ra.com