בלי ששמנו לב, כולנו נעשינו מתכנתים ברמה כזו או אחרת. זה מתבטא בפעילויות היום-יום שלנו, החל מהפניות אוטומטיות בחשבון המייל, דרך יצירת טפסים חכמים או סקרים, ועד פיתוח אתרים בעזרת פלטפורמות כדוגמת WIX. עם הזמן, יש יותר ויותר כלים מתקדמים המאפשרים לכל אחד לפתח פתרונות דיגיטליים וטכנולוגיים, כאשר במת הפיתוח הבולטת בתחום היא Low-Code.
"כלי Low-Code הם כלים מרכזיים המאפשרים לכל אחד לפתח", מסביר רנט מאירוב, מנהל מרכז התמחות Low-Code במטריקס דיגיטל ופינטק. "אפשר לראות ב-Low-Code סוג של כלי לדמוקרטיזציה של עולם הפיתוח, המאפשר לאנשים מרקעים שונים, לאו דווקא טכנולוגיים, להתעסק בפיתוח מבלי הצורך לדעת לפתח קוד. חשבו על זה – בזכות פלטפורמות Low-Code מורים ליוגה יכולים לבנות אתר המציג את הפעילות שלהם; הילדים שלכם, שבוודאי חיים את הטכנולוגיה צעד אחד לפניכם, מצליחים לפתח וליצור את סביבת המשחק הרצויה להם בפלטפורמות משחקים כמו מיינקראפט או KODU. ייתכן שגם אתם התנסיתם פעם בהכנת פעילות למשפחה או לחברים באמצעות אפליקציית Kahoot!. כל הממשקים הללו, לצד נוספים וטובים אחרים, מאפשרים לכל אחד ואחת מאיתנו להתנסות ולטעום מעולם הפיתוח בצורה כזו או אחרת".
2 צפייה בגלריה
רנט מאירוב
רנט מאירוב
רנט מאירוב
(צילום: סם יעקובסון)

"במקרים רבים המשתמשים לא יידעו להבחין האם האפליקציה היא פרי פיתוח קלאסי או יישום low code"

ככל שהעולם שלנו עובר למרחב הדיגיטלי, כך גובר הצורך בעוד ועוד פתרונות טכנולוגיים. בשנים האחרונות, עם השימוש הגבוה של צרכנים באפליקציות מגוונות לצרכים שונים, השימוש בפלטפורמות Low-Code קיבל תאוצה משמעותית. עד כדי כך – שעל פי תחזיות של חברת הייעוץ וטכנולוגיות המידע של Gartner, ההערכה היא שעד שנת 2024 כ-65% מהאפליקציות יפותחו בטכנולוגיית Low-Code. "היכולת לבנות מוצרים ללא צורך בכתיבת קוד מקצרת ומייעלת תהליכים, וזה מסביר את הבחירה של חברות רבות לעבור לפלטפורמות מבוססות Low-Code" מסביר מאירוב.
"הבחירה בפלטפורמות Low-Code מאפשרת לצוותי הפיתוח בחברות לעבוד על פרויקטים גדולים ולפתח מערכות מורכבות בצורה נגישה ומהירה. פלטפורמות מהסוג הזה פותחות עבור חברות הזדמנויות פיתוח נוספות, מסייעות להן לקצר את ה-Time-To-Market שלהן, ואף מאפשרות לייצר ממשק משתמש חדשני גם עבור מערכות מורשתlegacy) ) שהחלפתן כרוכה בהשקעת משאבים רבים. אך חשוב מכל הדברים האלו – הן משחררות את המתכנתים לעסוק בדברים מורכבים יותר המצריכים הבנה מעמיקה בתחום". הוא מוסיף כי "למעשה, הכלים החדשים מאפשרים לכולם לבנות דברים גדולים ומורכבים יותר ברמה של מפתח מקצועי. כך שבפרויקטים מסוימים, כמעט ואין הבדל בתוצרים שניתן לייצר באמצעות פלטפורמות Low-Code לבין תוצרי פיתוח של צוות מתכנתים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פלטפורמות Low-Code מאפשרות למשתמשים להפיק תוצרים באמצעות כלי גרפיקה והדמיה במקום לכתוב שורות קוד מסובכות. אם עד היום צוותי הפיתוח ביצעו את החלקים העיקריים בשלבי הפיתוח, כיום פלטפורמות מהסוג הזה מאפשרות לחברות להגדיל את היצע כוח האדם שלוקח חלק במחזור החיים של פיתוח פתרונות טכנולוגיים. "בעולם בו התחרות על כל מפתח הולכת ומעצימה, פלטפורמות Low-Code מסוגלות להציע פתרון למשבר כוח האדם בעולמות הטכנולוגיים ופותחות את דלת הפיתוח גם עבור אלו שאינם כותבים קוד", מוסיף מאירוב. "השינוי הזה מאפשר לאנשים מרקעים שונים להשתלב בעשייה, ומייצר סביבת עבודה חדשנית, פרודוקטיבית ומגוונת".

מהמורה ליוגה ועד חברת האשראי המובילה בישראל

שדרוג יכולות פלטפורמות ה-Low-Code וההנגשה שלהם לקהל הרחב, מאיץ את השימוש בהם בקרב קהל הצרכנים הפרטי ובקרב חברות במגזר העסקי. הגדלת האפשרויות, הרחבת כוח האדם, הנגישות, צורת התפעול הנוחה ואיכות התוצרים הסופיים מובילה ארגונים לבחור בפלטפורמות Low-Code כבסיס לסביבות הפיתוח במערכות ופרויקטים מסוימים. כך למשל, רק לאחרונה הכריזה ישראכרט במהלך פורץ דרך כי בכוונתה להטמיע בסביבת הפיתוח שלה את Mendix- פלטפורמת Low-Code מובילה, לטובת פיתוח מערכות בארגון.
"פלטפורמות Low-Code הן הדור הבא של פלטפורמות פיתוח והן משנות לחלוטין את פני הענף", מסכם מאירוב. "במגזר העסקי, הן מאפשרות ליותר אנשים לקחת חלק במחזור החיים של פיתוח פתרונות טכנולוגיים מצד אחד, ומהצד השני מאפשרות לחברות לייעל את סביבת הפיתוח שלהן. בחיים הפרטיים של כל אחד מאיתנו, פלטפורמות Low-Code מוכיחות שהטכנולוגיה אינה מוגבלת לעולם ההייטק בלבד, היא נמצאת כבר זמן רב בכיס של כל אחד מאיתנו ומחלחלת למקומות שבעבר לא היו טכנולוגיים. באמצעות הטכנולוגיה המתפתחת והאצת תחום ה-Low-Code – האפשרות של אנשים ללא רקע בתכנות לפתח מוצרים, כלים או אפליקציות היא אין סופית".