כשמדמיינים חופשה על שפת הים, חושבים על חול זהוב ונקי, ים כחול וצלול וסירות לבנות מפרש. נוף כזה בדיוק תמצאו ברצועת החוף הדרומית של ישראל, שבה שוכנת אשקלון - עיר מרתקת, שטומנת בחובה עבר ועתיד, היסטוריה עם מודרניות וארכיאולוגיה עם חדשנות.
למבקרים בעיר נותר רק לבחור לעצמם פעילויות מועדפות, וכאלה – כפי שמייד תיווכחו – יש בשפע.
ים של סקרנות
המוקד התיירותי המרכזי באשקלון הוא, ללא ספק, רצועת החוף שלה. כעיר ים קלאסית, היא מנהלת דיאלוג מתמיד עם הים, והוא מצידו מהווה מוקד משיכה לתושביה וכמובן, להמוני המבקרים. בעיר שישה חופים: ארבעה מוכרזים - תל אשקלון, דלילה, בר כוכבא והחוף הנפרד, ושניים נוספים שאינם מוכרזים - הגולשים והסלע.
3 צפייה בגלריה
המרינה באשקלון
המרינה באשקלון
המרינה באשקלון
(צילום: אדי ישראל)
מרינה אשקלון - אחד המקומות המיוחדים שבו ניתן לחוש במלוא החושים את ימה של אשקלון הוא המרינה הבינלאומית, מהיפות מסוגה בישראל. בריזה נעימה, כוס קפה משובח של בוקר או בירה קרה לעת ערב, תרנים של יאכטות המתנודדים לאיטם, מפגשים עם חברים, שיטוט נעים עם המשפחה וגם פגישות רומנטיות קסומות - נראה כי הים מקרב בין כולם ומשמש תפאורה לכל סוג בילוי שבו תחפצו.
לצד רצועת החוף ישנה טיילת מרשימה עם בתי קפה ומסעדות, עצים ומדשאות נרחבות, ואין כמו טיול לאורכה כדי "לנשום" את המקום. לאחרונה התחדשה העיר בטיילת הצפונית – שהיא טיילת המשך לטיילת בר כוכבא, הכוללת שבילי אופניים, ריהוט רחוב, פינות ישיבה ועוד. במרכז הטיילת המצפור המיוחד, הכולל אלמנט פיסולי ותאורת לילה מרהיבה. הטיילת הצפונית יוצרת רצועה ארוכה ויפהפייה של מסלולי הליכה, ריצה ורכיבה ממש אל מול נופו המרהיב של הים.
3 צפייה בגלריה
המצפור החדש
המצפור החדש
המצפור החדש
(צילום: אדי ישראל)
התיירים והמבקרים מוזמנים לתבל את שהייתם על חוף הים במגוון ענפי ספורט ימי, למשל שיט, צלילה, אופנועי ים ועוד. מי שפחות בענייני אקסטרים, יכול לתפוס שלווה על כוס בירה וליהנות מהבריזה המרעננת הנושבת מהים.
ים של הרפתקאות
מרגישים צורך להוציא אנרגיה או להעסיק את הילדים? סמוך לחוף דלילה נמצא "סי פארק" - מתחם אקסטרים לכל המשפחה על שטח של כ־60 דונם, הכולל שפע פעילויות שמתאימות לכל אחד - קיר טיפוס, פארק חבלים, קוויק ג'אמפ, אומגה ספירלית, מסלולי פאמפ־טראק למבוגרים, שבילי אופניים ומסלול לאופניים אתגריים, רחבה למופעים, גן משחקים, מתקני ישיבה ומדשאות רחבות ידיים עם אזורי פיקניק.
ים של היסטוריה
ההיסטוריה של אשקלון חוזרת 5,000 שנה לאחור. בשל מיקומה האסטרטגי על דרך הים העתיקה, נלחמו עליה כובשים רבים והנמל ההיסטורי שלה הפך למרכז שילוח סחורות לכל רחבי העולם. שרידים ארכיאולוגיים רבים שנחשפו בעיר מעידים מה התחולל בה ומיהם האנשים שחיו בה לאורך הדורות. לרשות המבקרים הוצבו שלטי הסבר כחולים ומאירי עיניים ליד כל אתר היסטורי בעיר.
הגן הלאומי "תל אשקלון" - הוא האתר המרהיב בעיר. הוא שוכן על מצוק כורכר ונהנה מחוף מוכרז. בין ממצאי האתר תוכלו לראות את שער העיר הכנענית – שער מקושת שנבנה ב־1800 לפני הספירה והוא ככל הנראה הקדום מסוגו בעולם, תל אשקלון ההיסטורי המוקף חומה, שרידי כנסייה ביזנטית, עשרות בארות מים שמעידים על החקלאות הענפה במקום, חרסים מתקופות שונות, בזיליקה רומית ועוד. כדי להנגיש את ההיסטוריה גם לילדים, מומלץ להצטרף לפעילות "פקח צעיר" – חוברת משימות עצמית, שמאפשרת לחוות את האתר מתוך עניין וסקרנות. פרט לחוף הים המוכרז, לרשות המבקרים בגן גם חניון קמפינג מצויד לשהיית לילה בחיק הטבע. בחודשי הקיץ נערכים במקום בשעות הערב סיורי עששיות ואירועים שונים.
3 צפייה בגלריה
היסטוריה עשירה ומרתקת
היסטוריה עשירה ומרתקת
היסטוריה עשירה ומרתקת
(צילום: אדי ישראל)
חצר הסרקופגים – בבית העם שבמרכז אפרידר נמצא מתחם עם ריכוז מרשים של שרידי עבר ובראשם שני ארונות קבורה מהתקופה הרומית, שיובאו למקום מיוון או מאסיה הקטנה. הסרקופגים עשויים שיש, מעוטרים בסצינות מהמיתולוגיה, בעלי חיים וצמחים. מומלץ לשלב בביקור במקום גם את אוסף שעוני השמש הסמוך.
מוזיאון החאן – המוזיאון ההיסטורי של אשקלון נמצא בכיכר העצמאות, בנקודה שבה שכן בעבר המסגד הגדול של העיירה מג'דל. במקום מוצגים מתקופות שונות וצילומים היסטוריים לצד תערוכות מתחלפות של אמנים מקומיים.
קברים רומיים – קבר רומי שקירותיו מעוטרים בדמויות אלים, חיות וצמחים, נמצא על רכס כורכר ברחוב יפה נוף, מזרחית למרינה. בסמוך אליו נמצא קבר נוסף, שנבנה בתקופה הרומית ומעוטר בשברי צדפים, אפר ואבנים קטנות, הכולל אולם מרכזי בעל גג מקומר ומסביבו כוכים מקומרים ובחזית נחשפה חצר רבועה.
כנסייה ביזנטית – ברחוב צבי סגל נחשפו שרידי כנסייה מהמאה הרביעית, הכוללים חדרים מרובעים, עמודים, חדר טבילה ועוד.
קבר שייח' חוסיין – בשטח בית החולים ברזילי בעיר נמצא מתחם הקבר שמיוחס לנכדו של הנביא מוחמד, ח'וסיין (בן עלי). המתחם הלבן והבוהק הוא אתר עלייה לרגל למאמינים שיעים מכת הבוהירה הפאטימית.
קבר שייח' עוואד – בטיילת בר כוכבא נמצא מבנה קבר גדול מהתקופה הממלוכית (מאות 13-16 לפנה"ס). המקום נבנה לשם ריכוז עולי רגל מוסלמים על חוף הים ומניעת פלישה צלבנית.
רצפת פסיפס – ברחוב צבי סגל, מרחק הליכה קצר מקבר שייח' עוואד, התגלתה רצפת פסיפס ביזנטית, הכוללת כתובות ביוונית, סריגי גפן ועיטורים נוספים.
מתחם מגדל – המדרחוב בשכונת מגדל, שהיא המרכז ההיסטורי של העיר המודרנית, משדר אווירה שונה ומיוחדת. מומלץ לשוטט בין חצרות הבתים הישנות, הסמטאות הציוריות ומיני חנויות מפתיעות, לאכול במסעדות האותנטיות במקום ולהיזכר בימים עברו.
סיורים אורבניים – העיר מציעה מגוון סיורים, החושפים את תקופותיה המאוחרות יותר – העותומנית, המנדט הבריטי וימיה הראשונים של העיר המודרנית - למשל מוזיאון החאן, בית האמידים, מגדל המים, בניין העירייה הראשון, בית גולומב ועוד.
ים של טעמים
תאילנדי או יפני, איטלקי או צרפתי, ים תיכוני או מזרחי – כל אחד יכול למצוא את מה שהוא אוהב באחד מבתי האוכל הרבים הפזורים בעיר. מי שרוצים לגוון את החוויה הקולינרית, יכולים לבחור בארוחת ערב בשילוב שיט רגוע על יאכטה.
מתחשק לכם סיבוב בשוק? השוק המקורה – הלוא הוא "שוק מגדל" - מציע פירות וירקות, גבינות בוטיק ותבלינים, יינות ומיצים, ביגוד ואביזרים.
אשקלון מרקט – הוקם בלב שכונת מגדל. לצד פירות, ירקות, תבלינים ומשקאות, תמצאו ביום חמישי דוכנים נוספים עם אביזרים לבית, ביגוד והנעלה, תכשיטים, צעצועים ועוד.
סיור טעימות – דרך נפלאה ללמוד על המגוון האנושי המרכיב את העיר היא דרך הטעמים הייחודיים לכל קהילה. סיורי הטעימות מאפשרים ליהנות על קצה המזלג למשל מהפריקסה המפורסם של סיטבון, פלאפל טריפוליטאי, תבלינים אתיופיים, ממתקים הודיים, מטעמים בוכריים ואפילו עשבי ריפוי.
מרכז אפרידר – מגדל השעון עם גג הרעפים האדום שבשכונת אפרידר הוא הסימן שהגעתם למרכז בתי קפה ומסעדות שמתאים לכל המשפחה. לאחרונה נוספה למרכז הוותיק טיילת ארוכה ומרהיבה, המעוטרת בשורות של תאורה מדליקה, פינות ישיבה מעוצבות, כיכר עם מופעי מים צבעוניים ומתקני כושר.
ים של תרבות
לצד הים, הבריזה והארכיאולוגיה, מספקת אשקלון לתושביה ומבקריה מנה גדושה של תרבות – מאומנות מקומית שמייצגת רב־תרבותיות של העיר ועד מופעי תיאטרון, מוזיקה, בידור ועוד.
אומנים רבים ממוצאים שונים יוצרים בעיר. עבודותיהם של ציירים, מאיירים, פסלים ואומנים רב־תחומיים מוצגים בחללים עירוניים שונים, ויש גם מי שפותחים את ביתם לסיור אומנות בתיאום מראש.
אז עם אינסוף פעילויות ועוד רבות אחרות, אין תירוצים! אשקלון – זה הזמן הנכון.
הידעתם? אתם חייבים לבקר בטיילת הצפונית הכוללת שבילי אופניים, ריהוט רחוב, פינות ישיבה ועוד. במרכזה המצפור המיוחד, הכולל אלמנט פיסולי ותאורת לילה מרהיבה. הטיילת הצפונית יוצרת רצועה ארוכה ויפהפייה של מסלולי הליכה, ריצה ורכיבה ממש אל מול נופו המרהיב של הים