"לו רק הייתי יודע על קיומה של קבוצת התמיכה ועל המידע שיש בה, זה היה יכול לעזור ולהקל עליי כל כך בטיפול באחותי", מתוודה שלמה, 85, שמטפל זה כמה שנים בעדה, אחותו בת 75, אלמנה המתמודדת עם צרכים מיוחדים ועם מחלת סוכרת קשה. עד לפני מספר שנים טיפל בעדה בן זוגה, שלצד סיוע 24/7 לרעייתו בצורכי החיים המיידיים, התרוצץ תדיר בין הרופאים ובתי החולים, הביטוח הלאומי, מחלקת הרווחה העירונית, הבנק, עורכי דין ומי לא במרדף אחר זכויותיה וכדי להבטיח עבורה טיפול מיטבי. אלא שבינתיים הלך הבעל לעולמו, וברגע אחד הוצנח שלמה, האח הבכור, לתפקיד המטפל. מאז הוא מקדיש את מרב זמנו לטיפול בה, לצד לא מעט משאבים כלכליים, מורכבות נפשית וניסיון לאזן בינה לבין משפחתו הגרעינית. לא מזמן נחשף שלמה לקבוצה בפייסבוק, קרא בשקיקה את הפוסטים של מטפלים כמותו והבין שהוא לא לבד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
קבוצת התמיכה והמידע המדוברת היא תחת השם "דואגים למטפלים", קהילת פייסבוק ייעודית לתמיכה, חיזוק ושיתוף בידע וכלים עבור בני משפחה מטפלים, שהקימה ענקית התרופות "טבע". מחקרי עומק, שערכה החברה בנושא, מעלים כי כמיליון וחצי ישראלים משמשים כבני משפחה מטפלים. 75% מהם תומכים בהורה מבוגר ו־25% תומכים בבן/ת זוג או בילד. מחצית מהמטפלים הם בני למעלה מ־50, התמיכה הממוצעת בבן המשפחה עומדת על כשלוש-חמש שנים, ותדירות הטיפול עומדת על שלושה־ארבעה ימים בשבוע. המשמעות הינה כ־25 שעות טיפול שבועיות, דהיינו היקף של חצי משרה ואף יותר בשוק העבודה.
סביר להניח, שכל אחד ואחת מאיתנו ייקלע לרגע הזה, שבו בן משפחה אהוב ויקר יחלה במחלקה כרונית או יהפוך לסיעודי ויזדקק לסיוע משמעותי בכל אורחות חייו, כאשר בדרך כלל הנטל נופל על הקרובים ביותר. אין בית ספר שמכשיר לתפקיד התובעני, ומבחינת המדינה והמערכות הציבוריות, מדובר במטפלים "שקופים", שאינם מוכרים כמי שזכאים לליווי, הדרכה ותמיכה. אל הוואקום הזה נכנסה לפני כשש שנים חברת "טבע".

טיפול בתפיסה הוליסטית

מותג התרופות הישראלי - שנולד לפני כ־120 שנה והפך במרוצת השנים לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם המשפרת את בריאותם של מיליוני מטופלים - קיבל על עצמו לתמוך בבני המשפחה המטפלים, כחלק מהתפיסה ההוליסטית שאימצה החברה בתחומי ה־ESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי). במסגרת זאת, מפעילה "טבע" את "דואגים למטפלים", קהילה אותנטית, שאינה מסחרית, המהווה מרחב בטוח לשיתוף בחוויות, סיפורים, עצות והצלחות, לצד מידע מקצועי מקיף בנושא. כיום מונה הקבוצה כ־12 אלף משתתפים. במקביל הוקם באתר החברה, Teva.co.il, מתחם מיוחד, ובו מאות כתבות ומאמרים לצד מידע מקיף ומגוון על מכלול ההיבטים בתחום. עוד מקיימת החברה שיתופי פעולה עם עמותת CareGivers IL - קו תמיכה והכוונה סביב השעון לבני משפחה מטפלים, עמותת מלב"ב - תמיכה וייעוץ לבני משפחה מטפלים של אנשים עם דמנציה ואלצהיימר, ועמותת קשר - הבית של המשפחות המיוחדות, הפועלת לקידום איכות חייהן וזכויותיהן.
2 צפייה בגלריה
שירה ליפשיץ־קליין
שירה ליפשיץ־קליין
שירה ליפשיץ־קליין
(צילום: פלורין קאלין)
לצד אלה יזמה "טבע" יום עיון בנושא, בהשתתפות מרצים מנציב שירות המדינה, במטרה לעסוק בהיבט הלאומי של הטיפול בבן משפחה, וכן העניקה חסות לקורס רוקחים ידידותיים, בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון ועמותת CareGivers IL, מתוך הבנת הצרכים הייחודיים לבני משפחה מטפלים בהגיעם לקבל שירות עבור יקירם בבית המרקחת.
"מרגע שאדם נהיה סיעודי או חולה כרוני, באופן אוטומטי מתלווים לאתגר הרפואי גם בני משפחה מטפלים. טבע פועלת בעולם בני המשפחה המטפלים כבר כמה שנים, מתוך ראייה והבנה של התפקיד החשוב של בני המשפחה בהתמודדות עם המצב הרפואי המורכב, והיא מסתכלת באופן הוליסטי על כל הכלים שהיא יכולה להציע לחולה ולמי שמטפל בו", כך מסבירה שירה ליפשיץ קליין, מנהלת יחידת מוצרי הצריכה ומנהלת פעילות מותג טבע בישראל ומוסיפה, "היותך בן משפחה מטפל זה כובע אחד מתוך כמה כובעים שאתה מחזיק, אבל זהו כובע משמעותי מאוד. מדובר בחצי משרה נוספת שמצריכה כוחות נפשיים, הסתכלות פונקציונלית ועיסוק בירוקרטי רב. כל אלה למעשה שקופים לסביבה, כשהמערכת הציבורית פחות מכירה ומזהה את תפקידם. ממחקרים שערכנו בקרב בני משפחה מטפלים, כשני־שליש מדווחים על היווצרות עומס רגשי, 50% מדווחים על קשיים כלכליים וחלק לא מבוטל אף משלם מחיר גופני ובריאותי, 80% מדווחים שלא קיבלו תמיכה או ייעוץ מקצועי. היומיום שלהם עמוס מאוד וכך גם ההיבט הנפשי, כי המערכת מתמקדת רק במטופל ואינה מזהה אותם כאוכלוסייה עם זכויות או התייחסות מיוחדת. כחברת תרופות שמאז ומתמיד הסתכלה על כל האקו־סיסטם, הבנו כי יש כאן נקודת כאב וצורך אמיתי, יש צד נוסף שלא רואים אותו למרות הקשיים והאתגרים, ומתוך המקום הזה החלטנו לפעול".
האחריות למטפלים השקופים מיושמת כמדיניות גם בתוך "טבע". "אנחנו בין המתקדמים בתחום בהיבט זה. עובד שהוא בן משפחה מטפל זוכה לגמישות רבה יותר בשעות העבודה ומקבל יותר ימי מחלה, זכאי לייעוץ וליווי של עו"ס ולהקלות כלכליות באמצעות קרן מיוחדת ואף מקבל שובר התאווררות אחת לתקופה", מסכמת ליפשיץ קליין.