3 צפייה בגלריה
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
(צילום: דובר צה"ל)
74 שנים אחרי הקרב על יד מרדכי – נקבע מקום קבורתם של שני חללי צה"ל: ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, הודיע היום (שישי) על מקום קבורתם של טוראי יצחק רובינשטיין וטוראי בנימין אריה (יורק) אייזנברג ז"ל, לוחמי הפלמ"ח שנעלמו במהלך פינוי הקיבוץ ב-24 במאי 1948 - לפני ההתקפה של הצבא המצרי שהתקדם צפונה לעבר ניצנים.
עד לפני כעשור העריכו בצה"ל כי השניים קבורים בשטח מצרים, אולם קצה חוט שעלה בחקירה העלה כי ייתכן שהם קבורים בקבר אחים בקיבוץ ניצנים, יחד עם חברתם לחוליית הפלמ"ח, החובשת ליבקה שפר - שמקום קבורתה נקבע שם לפני כארבע שנים.
במהלך השנים התברר כי השלושה נתפסו על ידי הצבא המצרי כשהתנתקו מהכוח שליווה את מפוני יד מרדכי. החיילים המצרים רצחו אותם במקום והתעללו בגופותיהם, מול התושבים הערבים של הכפר מג'דל - לימים העיר אשקלון - כדי להזהירם פן ישתפו פעולה עם היהודים. בהמשך העבירו חברי ניצנים גופות של חיילים יהודים לקבר אחים בקיבוץ, אך ללא ידיעה מוחלטת שהשלושה הם אייזנברג, שפר ורובינשטיין.
3 צפייה בגלריה
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
לאחר 74 שנים אותרו שני חללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע
אזור הקרב, נפילתם של השלושה, וקברם שאותר
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ליבקה שפר
ליבקה שפר
מקום קבורתה אותר לפני 4 שנים. ליבקה שפר
(צילום: דובר צה"ל)
בארבע השנים האחרונות הואצה החקירה בהובלת פרופ' גור אלרואי מאוניברסיטת חיפה, ולנוכח מגוון הנתונים שהובאו בפני ראש אכ"א הוא הודיע הבוקר לבני משפחותיהם של השניים כי מקום קבורתם כן נודע - ובקרוב ייערך טקס אזכרה רשמי לשניים, עם קביעת קבר מסודר של חללי צה"ל.
את החקירה הוביל פרופ' אלרואי יחד עם צוות של קציני מודיעין במילואים ועם הענף לאיתור הנעדרים במחלקת הנפגעים של צה"ל, שבדקו - גם בדרך השלילה - את כל הכיוונים האפשריים. קבר האחים בניצנים לא נפתח, וכדי להגיע לקביעה על מקום קבורת השניים לא נערכו אפוא בדיקות DNA. ראש אכ"א התבסס בקביעתו על כלל הדו"חות, המידע והמסקנות שהוצגו בפניו.
"הייתה לנו פגישה מרגשת הבוקר עם צאצאי השניים, ואנו ממשיכים במאמצים להגיע למקום קבורתו של כל אחד מ-170 החללים הנותרים שמקום קבורתם לא נודע, רבים מהם בסיני, ממלחמת יום הכיפורים", אמר אלוף עשור. "תדע כל אם עברייה שלא נחדל עד אשר נשיב את כל הבנים לקבר ישראל ונגלה את מקום קבורתם של חללינו אשר מקום קבורתם לא נודע. לוחמי דור תש"ח חלמו על המדינה ולחמו על תקומתה, חלקם שורדי שואה אשר לחמו בגבורה, בקרבות עזים מול צבאות ערב על עצמאותה של מדינת ישראל. היום, מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל ממלאים חוב מוסרי בקביעת קברם של בנימין אריה אייזנברג ויצחק רובינשטיין ז"ל בקבר האחים בניצנים".
טוראי בנימין אריה (יורק) איזנברג ז"ל נולד בפולין בשנת 1927, ועלה ארצה בשנת 1946 באוניית מעפילים. בשנת 1947 התגייס לפלמ"ח והיה בין מגני קיבוץ יד מרדכי במלחמת העצמאות. "בנימין הגיע הנה כניצול שואה והתחבר מיד לקיבוצניקים, ויצא להילחם עימם במלחמת השחרור. למאמץ החיפושים נרתמו והשקיעו רבות חברי הקיבוצים ניצנים, יד מרדכי ונתיב הל"ה", סיפר אלוף עשור.
טוראי יצחק רובינשטיין ז"ל נולד באוקראינה (גליציה דאז) בשנת 1913, ועלה ארצה בשנת 1938 באוניית מעפילים. גם הוא התגייס לפלמ"ח והיה בין מגיני קיבוץ יד מרדכי במלחמת העצמאות.