ימי השבעה עדיין לא נגמרו, הלווייתו של אושי (אשר מנחם) בן ה-7 התקיימה רק במוצאי השבת וה'שבעה' אחריו תימשך עד שבת הקרובה. אבל כבר עכשיו מספקת אם הבנים הקדושים, הגב' דבורה פלאי, מפגן עוצמתי וחסר תקדים של אמונה, אחדות ושיתוף של עם ישראל כולו בכאב הנורא והכבד מנשוא.
דבורה שיתפה ואמרה: "אני מרגישה שהאסון שקרה לנו זה אסון של כל עם ישראל. אנחנו מרגישים את השותפות של כולם, את האכפתיות של כולם. ההרגשה היא ששני הילדים האלה שנלקחו הם הילדים של כל העם. זו הרגשה שקצת עוזרת לנו בהתמודדות".
2 צפייה בגלריה
אשר פלאי ז״ל (מימין) יחד עם אחיו יעקב ז״ל
אשר פלאי ז״ל (מימין) יחד עם אחיו יעקב ז״ל
אשר פלאי ז״ל (מימין) יחד עם אחיו יעקב ז״ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"זכינו לקבל שתי מתנות מבורא עולם - שני ילדים טובים בעלי מזג נוח וטוב. הם נהרגו בגלל היותם יהודים על ידי מחבל, מתו על קידוש השם. אנחנו רק מקווים שהקורבנות האלה שנלקחו מעם ישראל לא יהיו קורבנות שווא, ואני רוצה קודם כל לנצל את במה האישית להתפלל על האבא של הילדים".
"יעקב, בן 5, היה ילד ממתק. ילד שכולו היה נתינה, רצון טוב לשמח. הוא תמיד היה אומר תודה. הוא אמר - 'אני לא רוצה לנסוע באוטובוס, אבל אם אמא רוצה אז אני אסע'. אותו דבר גם אושי. הוא נולד בתשעה באב, קראנו לו אשר מנחם, על שם המשיח. צחקנו איתו הרבה פעמים שאולי הוא יהיה המשיח. הם ילדים שאהבו לעשות מצוות, ללמוד, היו הולכים עם אבא לבית הכנסת. עכשיו הם למעלה ביחד, בחייהם ובמותם לא נפרדו".
כשנשאלה מהיכן הכוחות להתמודד עם אסון שכזה, ענתה: "מאיפה הכוחות? קודם כל ברוך השם שזכיתי. יש לי משפחה מיוחדת, חינכו אותנו לאמונה בבורא עולם, אמונה שהשם גוזר ומקיים. אנחנו לא במקום של לחפש נקמה".
אנשי מקצוע המלווים מקרים מהסוג הזה מתריעים כי המשפחה תזדקק לעזרה אינטנסיבית. "קודם כל מבחינה פיזית, קשה מאוד להתאושש. האבא עדיין מאושפז, גם אחרי שישתחרר הוא צפוי לתקופת החלמה לא פשוטה, כל אחד מהשברים גורם לכאב בפני עצמו, התפקוד לא יהיה קל, והמשפחה כולה הפוכה ומבולבלת למשך הרבה מאוד זמן".
"מעבר לכך, במישור הרגשי, מדובר במכה נוראה. הטרגדיה כשלעצמה היא כפולה ומכופלת, שני אחים, זה נורא ואיום. לכל אחד מהילדים בבית צפויים סיוטי לילה משך תקופה ארוכה, אני לא מדבר על ההורים שבוודאי יתייסרו נפשית כל ימיהם. לקבור ילד זה סיוט נורא, ולקבור שניים זה קשה שבעתיים".
2 צפייה בגלריה
יעקב פלאי ז"ל
יעקב פלאי ז"ל
יעקב פלאי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"במקרה זה מדובר במקרה חמור עוד יותר. מדובר במתקפת טרור, כלומר, זה משהו שתמיד יכול חלילה וחס להתרחש פעם נוספת, והילדים הללו יפחדו לצאת החוצה, הם יחששו לעמוד בתחנת אוטובוס, לא יום ולא יומיים, זה ילווה אותם כל החיים".
"אם אנחנו רוצים שהטרגדיה הזאת לא תוסיף להתרחש, חייבים חייבים חייבים לעזור למשפחה הנפלאה הזאת! הם צריכים ליווי רגשי לכל אחד מהילדים וגם להורים, הם צריכים ליווי כולל ומקיף של מיטב אנשי המקצוע, ולא למפגש אחד או שניים או לתקופה ממושכת. זאת החובה שלנו, של עם ישראל כולו, לעזור להם ולאפשר להם לעשות את זה. להרים ראש מול הטרור האסלאמי הרצחני, ולומר "לא תוכלו לנו, אנחנו עם אחד, נכון שהיתה פה טרגדיה נוראה, אבל אנחנו נעזור למשפחה כדי לרכך את המכה עד כמה שהדבר נמצא בהישג ידו של בשר ודם".