לא מעט מוסדות להכשרת מורים פועלים בישראל, אבל אף אחד אינו דומה למכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. ייחודיותה מתחילה במיקומה – היא נטועה בפריפריה הדרומית בבאר שבע, קרוב לערים כנתיבות, אופקים ודימונה ובסמיכות ליישובי הפזורה הבדואית. ואכן חלק מהסטודנטים הלומדים בה, מגיע מהחברה הבדואית. עובדה זו מצריכה חשיבה יצירתית בסוגיית המענים הנדרשים במערכת חינוך שמורכבת מתלמידים בעלי רקע תרבותי שונה ומגוון.
3 צפייה בגלריה
( צילום: יורם פרץ, מכללת קיי)
בראש המכללה עומד מזה כשנה פרופ' אריה רטנר, סוציולוג וקרימינולוג, לשעבר ראש בית הספר לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה, דיקאן הפקולטה למדעי החברה ונשיא המכללה האקדמית כינרת. "הגעתי לכאן אחרי 40 שנה באקדמיה, עיקרן באוניברסיטת חיפה, כמרצה ופרופסור מן המניין בסוציולוגיה, קרימינולוגיה ומשפט פלילי. לאחר כל כך הרבה שנים הרגשתי שהגיע הזמן לשינוי. כשפנו אליי ממכללת קיי והציעו לי להציג מועמדות לתפקיד נשיא המכללה, שמחתי, כי ראיתי בתפקיד אתגר מאוד גדול, מהסיבה שהיא מייצגת ביומיום תפיסות שמתיישבות עם תפיסת עולמי – צדק, מגוון והכלה. אלה הדברים שאנו מנחילים לסטודנטים שלנו, ומכאן הם יוצאים לדרכם לעולם ההוראה", כך אומר פרופ' רטנר ומרחיב:
"צדק – משום שצדק צריך להיעשות ולהיראות בעיני כלל התלמידים;
מגוון - אוכלוסייה מגוונת מציבה אתגרים של הבדלי תרבות ומעמד, המשפיעים בין היתר על תפיסות העולם של הילדים. בישראל אוכלוסייה מגוונת והטרוגנית, התלמידים מגיעים מרקעים אתניים שונים, ולכן פעולות המורה בכיתה צריכות להיות צודקות כלפי כולם.
הכלה – אף אחד לא נשאר בשוליים. במערכת החינוך כולם צריכים לקבל, ללמוד ולהגיע ליעדים שאליהם הם שואפים ואנו כחברה צריכים לסייע להם".
על־פי חזון המכללה, הכשרת הסטודנטים מאפשרת להם להגיע מוכנים למערכת החינוך על כל גווניה. "בוגר שלנו, שמתחיל ללמד למשל בבית ספר בפזורה ונתקל בבעיות שונות המיוחדות לאוכלוסייה זו, מצויד מראש בכלים המתאימים להתמודד עימן, וזאת לעומת מורה שיוצא ללמד ביישוב ברמה סוציו-אקונומית גבוהה. אנחנו כאן בשביל כולם, ומתוך כך נגזרת הייחודיות שלנו", מסביר רטנר.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אריה רטנר
פרופ' אריה רטנר
פרופ' אריה רטנר
( צילום: יורם פרץ, מכללת קיי)
אבל זה ממש לא הכול. בתהליך ההכשרה המכללה רואה חובה בהנחלת תפיסות עולם פדגוגיות שונות, המבוססות על מחקרים פורצי דרך ועל הידע של המרצים האיכותיים המלמדים בה. כמו כן ההתנסות המעשית בכיתה מתחילה כבר בשנה הראשונה ללימודים, כאשר את הסטודנטים מלווים מדריכים פדגוגיים מעולים מתחומים שונים, המעניקים להם תחושת ביטחון לעמוד בפני כיתה ולנהל אותה באופן מיטבי.

עולמות חדשים נפתחים

החזון החינוכי הייחודי של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בא לידי ביטוי באמצעי ההכשרה הכי מתקדמים, בחזית הטכנולוגיה כיום.
פרופ' רטנר, כיצד המכללה מכשירה את מורי המחר?
"אנחנו ערים לצרכים ההולכים ומשתנים בקרב הילדים של היום ועוד יותר מכך - הילדים של המחר. משבר הקורונה, שהותיר רבים בבית, דחף הכול קדימה, לעולם של טכנולוגיות מתקדמות, כשהזום החליף את הלוח והגיר (או הטוש). הכלי הזה, שהוא נגיש ופשוט לכל אחד דרך המחשב או הטלפון נייד, אינו מסתכם בלחיצה על כפתור ההפעלה; מורה צריך להיערך היטב לשיעור ולעבוד עם התלמידים דרך הזום על הדברים שהיו צריכים להילמד במפגש פיזי. אנחנו לא רק מלמדים אותם להפעיל את הטכנולוגיה, אלא לבנות מערכי שיעור מתוחכמים, לחלק את התלמידים לקבוצות למידה, ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים שמציע הזום ומסייעים למורים להשתלט על הכיתה מרחוק".
3 צפייה בגלריה
( צילום: יורם פרץ, מכללת קיי)
וזו רק ההתחלה. לדברי הנשיא, כבר היום מכללת קיי נמצאת הרבה מעבר לזום, והיא בין הראשונות שמטמיעות בעולם החינוך וההוראה שתיים מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר: כיתת הלמידה האופפת (Immersive Learning) – זוהי כיתה שנבנתה, והיא מצוידת במקרנים מתקדמים, שמקרינים תכנים על הקירות והרצפה בליווי חיישני מגע, שהתלמידים מוזמנים ללחוץ עליהם, להיכנס לעולם שלם שנפתח בפניהם, כשהם שותפים לחוויה. טכנולוגיה זו מיושמת בתחומי הידע השונים, בהם היסטוריה, מתמטיקה, ביולוגיה ורבים נוספים. הטכנולוגיה נמצאת בשלבי הטמעה במכללה, כשצוות המרצים עובר סדרת השתלמויות בהפעלתה. רטנר: "אנו מאמינים שאנו מעמידים לרשות הסטודנטים את אחת הטכנולוגיות המתקדמות בעולם. היא כבר קיימת במספר בתי ספר, כולל אחד בבאר שבע, ואנו מעוניינים שהסטודנטים שלנו יידעו להשתמש בה כשייצאו להוראה בשטח".
הטכנולוגיה השנייה בשלבי הטמעה היא משקפי מציאות וירטואלית (VR), ואף היא מאפשרת ללומדים להיכנס לעולמות חדשים, להכירם ולהבינם באופן המוחשי ביותר.
"מדובר בכלים של המאה ה־22. כך ייראו הכיתות בשנים הקרובות, כשהאינטרנט יהפוך לכלי מיושן. הכול רץ קדימה ומדי שבוע שומעים על פיתוח כזה או אחר, ואין שום סיבה שהאמצעים המותאמים לחינוך והוראה לא ימצאו דרכם אלינו", מציין רטנר ומוסיף, כי בשנים הקרובות תטמיע המכללה פרקים שלמים מחומר הלימוד וההוראה בתוך טכנולוגיות אלה, מתוך כוונה שכבר בשנת הלימודים תשפ"ד חלק מהקורסים יועברו בעזרת הטכנולוגיות האלה ואנחנו כבר עסוקים בימים אלו, בהכשרת המרצים לכך.
"אני גאה שאנו במכללת קיי נוטלים חלק במהפכה הטכנולוגית הזו בתחומי החינוך וההוראה, וזהו אחד מהנושאים שאדחוף קדימה", מסכם הנשיא.