הצטרפות לדיור מוגן איכותי מאפשרת לחיות באיכות חיים גבוהה, עם תוכן ופעילויות סביב השעון ובביטחון רב: אישי, רפואי וגם – חברתי.
דיור מוגן הוא מסגרת המאפשרת לדייריה ליצור קשרים וחברויות עמוקות. כן, גם בגיל השלישי אפשר לפתח קשרים חדשים בעלי משמעות רבה. בהירה משולם, מרים קדוש ורותי שרון, דיירות בית הדיור המוגן אחוזת בית הכרם בירושלים, מצאו בבית חברות תומכת וקרובה.
שוחחנו איתן על החיים באחוזה ועל ערכה של חברות בגיל השלישי.

"קיבלו אותי בזרועות פתוחות"

רותי שרון מתגוררת באחוזה כבר 14 שנה, כמעט מיום פתיחתה. "נכנסתי בגיל צעיר יחסית, על מנת שאוכל ליהנות מהשירותים והמתקנים שהבית נותן – וזו הייתה אחת ההחלטות הטובות ביותר בחיי", היא מספרת. "במשך הזמן רכשתי לי פה חברים חדשים, ואני חושבת שזה יוצא מן הכלל שבגילי אני יכולה להיפגש עם כל כך הרבה אנשים וליצור חברויות קרובות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: נווה בן שמואל )
גם מרים קדוש עברה לאחוזה לפני 14 שנים. "אני גרה בשכונת בית הכרם כבר 60 שנה, וכשראיתי את השלט על כך שייבנה כאן בית דיור מוגן, היה לי ברור שזה המקום בשבילי", היא מספרת. "מאז שנכנסתי, אין לי רגע דל. אנחנו עסוקים כל היום, משתתפים בפעילויות, שומעים הרצאות, ומבלים עם חברים".
בהירה, לעומתן, עברה לאחוזה לפני 3 שנים בלבד. "הגעתי מדירה שהייתה ברחוב ממש קרוב לכאן. אחותי חייתה באחוזה במשך 12 שנים, כך שהכרתי כבר קודם את האפשרויות והיתרונות", היא מספרת. "אני יודעת שכמעט כל מי שעובר לדיור מוגן מתלבט, לרוב בגלל העזיבה של בית שבו הוא חי במשך שנים רבות. זו החלטה לא פשוטה, אבל אני מוכרחה לומר שכבר אחרי שבועיים באחוזה, לא התגעגעתי לבית הקודם. זו היתה הפתעה מאוד גדולה ומשמחת. שפר מזלי שקיבלו אותי בזרועות פתוחות, הקלו עליי מאוד את הכניסה לבית ואני מאוד מרוצה מההחלטה שעשיתי".

לתת בלי לעשות חשבון

איך נוצרת חברות בגיל השלישי? מרים מספרת כי "יש לנו חברים מחוץ לבית ומשפחות מקסימות, אבל מרבית הזמן אנחנו נמצאות באחוזה. יש כאן קהילה נהדרת של אנשים שאוהבים את החיים, ונוצרים קשרים מיוחדים".
בהירה: "החברות האמיצה התפתחה לאו דווקא מתוך תחומי עניין משותפים, אלא דווקא כי גילינו שלכל אחת יש תחומי עניין אחרים. אנחנו משלימות אחת את השנייה. החברות נוצרה מתוך היכולת שלנו להפרות, לסקרן ולעניין זו את זה".
רותי: "מעבר לחברות ביננו, באופן טבעי החלו להיווצר רשתות של קשרים ותמיכה עם דיירים נוספים, שכוללות מפגשים מהנים. זה דבר מאוד חשוב בגילנו.
התמיכה ההדדית בין שלושתנו מתבטאת בהקשבה, בנתינה ובמתן ביטחון שחשובים כל כך בגילנו. כשאת מרגישה לא טוב, את מתקשרת לחברה עוד לפני שאת מתקשרת לרופא, והיא מופיעה בן רגע בדירה כדי לעזור - זה משפר את הביטחון ונותן הרגשה נהדרת שאת לא לבד".
מרים מחזקת ומוסיפה: "החברות היא דבר משמעותי ביותר עבורנו. אנחנו עוזרות רבות אחת לשנייה. בעיניי, החברות האמיתית מתבטאת בלדעת לתת בלי לעשות חשבון - לא על מנת לקבל".
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אחוזת בית הכרם)
"להקשיב לצד השני, להבין ולעשות לעזור במידת הצורך", אומרת רותי, ובהירה מסכמת: "להיות גם בשמחות ובעיקר בעצב, לתת הרגשה שאנחנו נמצאים כשצריך, לתת הרגשה לחבר שלא יתלבט אם לפנות, כי הוא תמיד יזכה לאוזן קשובה".
מעבר לבילויים המשותפים באחוזה, שלוש הנשים מחזיקות ברכבים ויוצאות יחדיו לבלות מחוץ לאחוזה, בהצגות תאטרון, מופעים, הרצאות ועוד.

"בזמן הקורונה - דיור מוגן הוא המקום האידיאלי לחיות בו"

על רקע מגפת הקורונה שהשפיעה על כל היבט בחיים שלנו בשנתיים האחרונות, בהירה, מרים ורותי אומרות כי דיור המוגן הוא המקום הנכון ביותר לחיות בו עבור בני הגיל השלישי, כאשר החיים ואינספור הפעילויות ממשיכים בצורה אחראית וזהירה.
בהירה: "היתרון הוא שאנחנו גרות בבית משותף, והחופש להסתובב פה הוא נהדר לעומת המצב בחוץ. אני רואה מה קורה לחברים שגרים בבתים בחוץ לעומת המצב אצלנו - זה שמיים וארץ".
מרים: "גם כשהיו מגבלות, כאן יכולנו לשמור על הכושר ובפעילות הגופנית במסגרת מוגנת. התעמלות היא דבר חשוב מאוד לשמירה על הגוף, במיוחד בגילאים שלנו".
"בזמן הקורונה ההקפדה באחוזה היא יוצאת מגדר הרגיל", מוסיפה רותי. "כל בוקר אנחנו מקבלות הודעת עדכון, מייעצים לנו מה לעשות ואיך להתנהל. בכל מה שאפשר, באים לקראתנו".
בכל הנוגע לחוויית המגורים בימי השגרה באחוזה, שלושתן מדגישות גם את הנוחות והביטחון. "כשהברז מטפטף או הכיור נסתם או נורה נשרפת - אני לא מצליחה לחשוב מה היה קורה אם הייתי בבית הקודם. איך הייתי מתגברת על זה", אומרת רותי. "אלה דברים שנראים קטנים, אבל הם חשובים בגילנו. היום כל מה שאני צריכה לעשות זה לצלצל לתחזוקה, ואחרי כמה רגעים מגיעים אליי ומסדרים את הכל".
מרים: "אני אוהבת את זה שיש לנו ביטחון מוחלט - זה אחד הדברים הכי חשובים בגילאים שלנו. אנחנו ישנות וישנים בשקט, בידיעה שבטוח מסביב לבית בערב, ולא יכולים להיכנס לכאן. תחושת חוסר הביטחון כשגרים לבד יכולה לפגוע משמעותית באיכות החיים. לדעתי, דבר נוסף חשוב במגורים בדיור מוגן הוא זה שאנחנו נותנים שקט לילדים שלנו. אני זוכרת שבזמנו, כשגרתי לבד, הם כל הזמן התקשרו אליי. היום הם יודעים שאני במקום הכי טוב שיש, ולא צריכים להתקשר מסביב לשעון רק כדי לוודא שאני בסדר".
רותי: "זו בדיוק הייתה אחת המטרות, לא ליפול על הילדים. יש לי חברה בחוץ, ובאמת שקשה להשוות בין אורח החיים שלנו. הבדידות שהיא נמצאת בה, העובדה שהיא לא יכולה לצאת להרצאה כי גשום או קר - רחוקה מאוד מהחיים המלאים שיש לנו באחוזה. התוכן, החברויות - על כל אלו קשה הרבה יותר לשמור כשגרים לבד בחוץ, מה עוד שבגילנו כמות החברות הולכת ופוחתת ככל שעוברות השנים. באחוזה יש לי חברה במגוון גילאים. אני מרגישה שהרווחתי בגדול".