יסמין ויסאם אבו חמוד מדלית אל כרמל נמצאת כיום בשירות לאומי, אך את הרגע בו הניסוי של הכיתה שלה ניצח במסגרת תכנית ספייסלאב, היא לעולם לא תשכח. "זו היתה החוויה הכי מדהימה, מרתקת, מאתגרת ומשמעותית בחיי".
תכנית ספייסלאב של קרן רמון היא אחת מהתכניות החינוכיות היחידות בעולם אשר מאפשרת לתלמידים המשתתפים בה לשלוח את הניסוי שגיבשו לתחנת החלל הבינלאומית, בשיתוף נאס"א. התכנית מבוססת על המורשת של אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל, אשר לקח איתו לטיסה ניסוי של תלמידים מבית ספר בקריית מוצקין. כיום מפעילה קרן רמון מגוון פעילויות המחברות בין מדע וחלל לחינוך וערכים. הקרן, אותה ייסדה רונה רמון ז״ל ב-2010, הוקמה לאורם ובדמותם של אילן ושל אסף רמון ז"ל, בנה. במסגרת התכנית, התלמידים בונים ניסוי שישתתף בתחרות ארצית על האפשרות לשלוח את הניסוי לחלל.
4 צפייה בגלריה
תלמידים שיפמן מטירת הכרמל מתנסים בדגם שנבנה לתחרות, גמר ספייסלאב 2023
תלמידים שיפמן מטירת הכרמל מתנסים בדגם שנבנה לתחרות, גמר ספייסלאב 2023
תלמידי מקיף שיפמן מטירת הכרמל מתנסים בדגם שנבנה עבור התחרות, גמר ספייסלאב 2023
(צילום: רועי בית און)
ספייסלאב עוזרת לתלמידים לחשוב אחרת - המותג שהחליט לתמוך בערכי התכנית
אחד מהמותגים התומכים בתכנית ספייסלאב הוא Schweppes, שהמייסד שלה, בדיוק כמו התלמידים, שילב בין חזון, מדע וניסויים. יוהאן ג'קוב שוופה, שנולד בגרמניה ב-1740 והתחיל את הקריירה שלו כשתכשיטן ושען בשוויץ, היה גם מדען חובב. אחרי שהחל לבצע ניסויים עם גזים ומים והתאהב ביצירה המבעבעת שלו, יצא מהבועה והקיםבשנת 1783 בג’נבה, את החברה הראשונה בעולם החדש לייצור משקאות מוגזים. הוא קרא לה “Schweppes”. הסלוגן הראשון של החברה החדשנית היה 'הגיע הזמן להתבגר, לשתות ולגלות, לשנות את העולם'.
היום אפשר לזהות את המסר של Schweppes - Drink Different, בפעילות המגוונת של קרן רמון ובייחודיות של תכנית ספייסלאב - בעזרת חיבור למדע, ניסויים והרבה סקרנות, התלמידים יוצאים ממחשבה שגרתית, חושבים אחרת ומגיעים רחוק עד לחלל.
"התכנית נתנה לי השראה, מוטיבציה, ביטחון עצמי והרבה ידע"
"את רגע הזכייה בגמר הארצי בתחרות רמון ספייסלאב לעולם לא אשכח!", אומרת לנו יסמין, אשר עושה בימים אלו שירות לאומי במיזם 'עיר ללא אלימות' בדלית אל כרמל. "אין ספק שזו הייתה החוויה הכי מדהימה, מרתקת, מאתגרת ומשמעותית בחיי. עצם שליחת הניסוי לחלל היא חוויה לא שגרתית ויוצאת מן הכלל". הניסוי, ששמו 'אי ספיקה שחלתית מוקדמת', שאף לבדוק האם מתן הורמון מסוים בתנאי מיקרו-כבידה ייקלט בכמות מוגברת, מה שיוביל להתאוששות השחלות אצל האישה. "הגורם העיקרי לבחירת הניסוי היה החשיבות של הנושא לאנושות ולעתיד הדורות הבאים", אומרת יסמין.
ההשתתפות בתכנית ספייסלאב העניקה לה המון, היא מספרת. "התפקיד שלי בגמר היה הצגת הניסוי באנגלית מול שופטים ואסטרונאוטים מנאס"א, מה שעורר אצלי הרבה השראה, העלה את רמת המוטיבציה והביטחון העצמי, וכמובן רכשתי גם ידע רב בתחום". יסמין מציינת כי "בנוסף לזכייה הגדולה, קיבלנו את הניקוד הגבוה ביותר על רמת האנגלית, מה שהיה חשוב מאוד מבחינתי". כאשר היא מסתכלת לאחור, יסמין אומרת כי "היתה לי זכות גדולה להשתתף בתכנית, בה זכיתי להכיר הרבה אנשים מיוחדים שתמכו ועזרו לאורך כל הדרך".
4 צפייה בגלריה
תלמידים כותבים גלויות לאסטרונאוטים, גמר תכניות החינוך של קרן רמון 2023
תלמידים כותבים גלויות לאסטרונאוטים, גמר תכניות החינוך של קרן רמון 2023
תלמידי עמל חדרה מתרגשים , גמר ספייסלאב 2023
(צילום: רועי בית און)
נוזהה קדור, מנהלת חטיבת הביניים קופטאן חלבי בדלית אל כרמל, אשר ליוותה את הניסוי של יסמין וחבריה לכיתה, משמשת כיום כמנהלת בית הספר וממשיכה עם התכנית מתוך אמונה מלאה באימפקט שלה. לדבריה, התכנית תורמת לתלמידים ברבדים שונים, "כמו עמידה מול קהל, חיזוק שפות עברית ואנגלית, הקניית מיומנויות חקר מדעי, עבודה בקבוצות בשיטת BPL, לחלום, להאמין ולהגשים את החלום, חשיפה לעולם האקדמיה והמחקר בגיל צעיר, ויצירת תחושת סיפוק אדירה". קדור גאה במיוחד בתהליך שעובדים התלמידים. "אפשר לראות את השוני בין תחילת התכנית לסיומה בכל הנוגע לבגרות, בשלות מקצועית וביטחון עצמי. אפשר לראות היום איך הפרויקט עזר וקידם את התלמידים שזכו במקום ראשון לפני 4 שנים, הן בבחירת המגמות התיכון והן בלימודים האקדמאיים".
"בתור מורה, התכנית אפשרה לי להכיר את היכולת האינדיבידואלית של כל תלמיד"
מאיר חי ידעי, מחנך ומורה למדעים מקריית החינוך 'הראל חינוך' בחולון שהכיתה שלו זכתה בגמר של תכנית ספייסלאב, אומר כי "יש לי כיתה רגילה לכל דבר - יש בה תלמידים טובים, תלמידים מתקשים והרבה תלמידים 'רגילים' שלא מקבלים מספק העשרה וכלים באופן שוטף. המפגש של כולם עם חוקרים מהטכניון או עם אסטרונאוטים שצריך להציג להם באנגלית – נותן להם מוטיבציה פנימית ומוכיח להם שהם מצליחים". את ההוכחה לכך ניתן לראות בתוצאות המצוינות של בוגרי התכנית בבגרויות, לדבריו.
אפילו לא צריך לזכות בתחרות, אומר חי ידעי. "התהליך לכשעצמו מספק כלים להצלחה, שעוזרים להתמודד בהמשך באקדמיה, בהייטק, במקצועות העתיד. המפגש עם אנשים מהעולמות האלו פותח את הראש ואת הדלת גם יחד".
עבור המורה, במיוחד אחרי הקורונה והמלחמה שמקשים על העברת תכנים לימודיים, "תכנית כזו נותנת לי את הכלים הנכונים. הלמידה שונה מהרגיל, המורה הופך תלמיד, מגבש את הניסוי יחד עם התלמידים שלו, קורא מאמרים ומחקרים. התכנית נתנה לי גם כמורה להכיר את התלמידים יותר טוב ולהבין מה היכולת האינדיבידואלית של כל תלמיד".
4 צפייה בגלריה
תלמידים מעמל חדרה, גמר ספייסלאב 2023
תלמידים מעמל חדרה, גמר ספייסלאב 2023
תלמידים מעמל חדרה, גמר ספייסלאב 2023
(צילום: רועי בית און)
"יש בתכנית תהליך עומק שונה וייחודי, בעקבות הרמה הבינלאומית של המעטפת המתודולוגית"
שמרית ממן, הלוקחת חלק בוועד המנהל של קרן רמון ושופטת בתכנית ספייסלאב, היא מדענית בכירה במכון לביטחון, חברה ומדינה ומנהלת המעבדה לחישה מרחוק ודימות פלנטרי באוניברסיטת בן גוריון בנגב, אשר משמשת בתור מעבדה אזורית של נאס"א ושיגרה נאנו-לוויינים לחלל. בנוסף, ממן אמונה על המרכז לניהול אסונות של האו"ם בישראל ומשמשת כמנטורית ברשת נשות החלל של האו"ם.
"אנחנו רואים במפגש הראשון עם התלמידים עד כמה הוא משמעותי עבור התלמידים", היא מספרת. בתור צוות השיפוט, "אנחנו קודם באים בתור גורם שמנגיש את המדע - אחרי הכל, לילדים אין גישה למעבדות מחקר. בנוסף, אנחנו בוחנים את הניסויים לפי פרמטרים כמו ישימות, חידוש מדעי, לצד מדדים שלא קשורים למדע, כמו עבודת הצוות, מיומנויות רכות ועוד".
ממן מוסיפה כי "אני אוהבת לראות שהחלל משמש אמנם מסגרת למחקר, אבל רואים עלייה גורפת בכל המקצועות אצל בוגרי התכנית. יש כאן תהליך עומק שונה וייחודי בעקבות הרמה הבינלאומית של המעטפת המתודולוגית". הייחודיות של התכנית מבוטאת בשילוב מיומנויות 'רכות', שמאפשרות לימוד חברתי-רגשי. "זה תחום שלא נמצא ביום-יום במערכת החינוך שלנו", אומרת ממן.
לסיום, ממן אומרת כי מטרת התכנית היא "להנחיל את המורשת של משפחת רמון והחזון של רונה, אשר תמיד מצליחה לראות את הפוטנציאל של הילדים ולהביא אותו לידי הגשמה. זה כוח העל שלה. מתוך המקום של האסון האישי של המשפחה, מזהים מקום של צמיחה".
"הבוגרים מספרים שהם למדו לזהות את החוזקות והחולשות שלהם"
גיל דורון, מנכ"ל קרן רמון, מספר כי ספייסלאב הוא הפרויקט הראשון של קרן רמון בתחום החינוך לחלל, אשר כולל היום אלפי ילדים משתתפים בו בין כותלי בית הספר. "אילן תמיד חשב על דור העתיד. רונה רצתה לקחת את הרצון של אילן, שאמר שיעסוק בחינוך כשיחזור, ולהעביר את החלל לילדים. הוא זה שלחץ לקחת איתו לחלל ניסוי של בית ספר מישראל".
המטרה של התכנית היא לא שהבוגרים יצאו מדענים, אומר דורון, "אלא שיקבלו כלים שלא קיבלו במקומות אחרים. הם מתקשרים עם חוקרים ברמה בינלאומית, פותרים משברים, מתמודדים עם כישלון, עושים פיבוט אם הם מגלים שהניסוי לא ישים".
4 צפייה בגלריה
רגע הניצחון של תלמידי הגימנסיה העברית בירושלים, גמר ספייסלאב 2023
רגע הניצחון של תלמידי הגימנסיה העברית בירושלים, גמר ספייסלאב 2023
רגע הניצחון של תלמידי הגימנסיה העברית בירושלים, גמר ספייסלאב 2023
(צילום: רועי בית און)
דורון מספר כי "אני מאוד אוהב לדבר עם בוגרים של התכנית, שסיימו אותה לפני 4-5 שנים. בזמן אמת זה מדהים וכולם מאושרים עד החלל, אבל אותי מעניין האימפקט לטווח הרחוק. לכן, אני ממש שמח לגלות שהבוגרים מספרים שהם למדו דברים שלא קיבלו במקומות אחרים, למדו משהו על עצמם, איך לדבר מול קהל, הבינו במה הם חזקים וחלשים, וכי התכנית עוזרת להם לחלום על המקום אליו יגיעו בעוד כמה שנים. מבחינתי זה אומר שהתכנית השיגה את היעד הכי משמעותי שלה".
הגמר, אשר ייערך השנה ב-13.3 בבנייני האומה ויאסוף את הניסויים שנבחרו מרחבי הארץ, "מתקיים לרוב בשבוע החלל, אך השנה נאלצנו לדחות בעקבות תחילת השנה המאוחרת. מדובר באירוע בינלאומי בהשתתפות 3000 ילדים, משלחת מנאס"א, בכירים מתעשיית החלל המקומית והעולמית. אחרי בחירת הניסוי המנצח, התלמידים רואים את השיגור וביצוע הניסוי, והוא חוזר אליהם לניתוח הממצאים".
כחלק משיתוף הפעולה החדש של הקרן עם Schweppes, השנה בגמר הגדול של התכנית יוענק פרס מיוחד - פרס על חשיבה יצירתית פורצת גבולות, במטרה לשנות את העולם. הפרס יוענק ע"י נציג המותג.
פורסם לראשונה: 11:50, 25.01.24