כ-950 אלף תושבים מתגוררים כיום ברחבי ירושלים, העיר הגדולה ביותר בישראל (בתל אביב לשם השוואה חיים כחצי מיליון), והביקוש למגורים בה הולך ומתרחב בהתמדה בקרב קהלים ממגוון רחב של מגזרים. זה מספר שנים שהבירה נמצאת בעיצומה של תנופת בנייה והתחדשות בהיקף חסר תקדים. בשל מיעוט קרקעות זמינות לבנייה ולאור אופייה הייחודי של ירושלים - הכוללת אתרים היסטוריים רבים ושבחלקים מסוימים בה לא ניתן לבנות לגובה - היקף הבנייה החדשה בעיר מוגבל יחסית, ועיקר המאמצים מופנים לטובת קידום מיזמים משמעותיים בתחום ההתחדשות העירונית.
חברת הנדל"ן קרסו היא בין היזמים הבולטים והגדולים הפועלים כיום בירושלים. החברה הוותיקה, שמחזיקה באמתחתה פורטפוליו עשיר של פרויקטים משובחים בכל רחבי הארץ, חיזקה וביססה בשנים האחרונות את פעילותה בבירת ישראל והפכה לשחקן משמעותי בפיתוחה ובצמיחתה.
4 צפייה בגלריה
קרסו פרויקט קולומביה
קרסו פרויקט קולומביה
קרסו פרויקט קולומביה
(צילום: DVISION3)
לרגל יום חגה של ירושלים, שמענו מירון צוברי, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת המגורים בחברה, על העבודה מול תושבי העיר, מוסדות התכנון והעירייה ועל שיתופי הפעולה המוצלחים שלה עם יזמים מקומיים.
ירושלים נמצאת בפריחה נדל"נית. איך זה לעבוד בבירה לעומת מקומות אחרים?
"לעיריית ירושלים ולעומד בראשה משה ליאון יש חזון ברור מאוד לגבי התפתחות העיר. ראש העיר והגורמים הרלוונטיים בעירייה תומכים בקידום מיזמי נדל"ן במגוון היבטים – תעסוקה, משרדים, הייטק ומגורים, כאשר דגש מיוחד מושם בהתחדשות עירונית. היעדר עתודות קרקע מספקות לבנייה חדשה הביאו את העירייה לקבל החלטה אסטרטגית לקדם את התפתחות העיר מבפנים, ו'לייצר' יחידות דיור באמצעות השקעה אינטנסיבית בקידום מתחמי התחדשות עירונית בשכונותיה הוותיקות, דוגמת קריית היובל, קריית מנחם, קטמונים, תלפיות ועוד, שנבנו בשנות ה־50 ו־60 של המאה הקודמת. הפרויקטים הראשונים יצאו לדרך בתחילת שנת 2019, ובשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות הבשלה של יתר הפרויקטים. אלה עתידים לייצר לעיר עשרות אלפי יחידות דיור חדשות, לצד התחדשות השכונות הוותיקות בכל תחומי החיים".
4 צפייה בגלריה
דן פרנס מנכ"ל קרסו
דן פרנס מנכ"ל קרסו
דן פרנס מנכ"ל קרסו
(צילום: יח"צ)
לדבריו, הפעילות הענפה בעיר מתאפשרת בין היתר הודות לעירייה, העושה מאמצים לייעל תהליכים ולאפשר ליותר פרויקטים להגיע לביצוע. "העירייה מספקת ליזמי הנדל"ן רוח גבית, החל מראש העיר ליאון, דרך מהנדס העיר יואל אבן וסגנו אופיר מאי ועד כל יתר העובדים באגפים השונים. זה מתבטא בקיום שולחנות עגולים תקופתיים, מעקב אחר ההתקדמות בשלבי הפרויקטים השונים, שחרור חסמים מצד גורמים חיצוניים שמעכבים פרויקטים, קידום התוכניות, ישיבות סטטוס חודשיות עם אנשי מינהל ההנדסה ואגף הרישוי וכיוצא באלה", מבהיר צוברי.
האם בירושלים פרויקטים מתקדמים מהר יותר מאשר במקומות אחרים? ומדוע?
"הפרויקטים מתקדמים מהר יחסית, אף כי תמיד יש מקום לשיפור. מצד אחד יש בירושלים מערכת תומכת, המלווה ברצון טוב לדחוף ולקדם מיזמים, וזה אכן מסייע. מאידך יש עומס גדול מאוד על כוח האדם המצוי בעירייה, ולעיתים עובדה זו מעכבת התקדמות. כמו כן חלק מהאישורים הנדרשים, תלויים בגורמי חוץ כגון משרדי ממשלה, ואלו בעצמם גורמים לעיתים לעיכוב. אגב במינהל ההנדסה העירוני מסייעים ליזמים גם מול הגורמים הללו".
ספר לנו על פרויקטים בולטים של החברה בבירה ועל היתרונות שלהם לרוכשים הפוטנציאלים.
"קרסו היא אחת החברות הפעילות ביותר בירושלים. אנחנו מקדמים בשכונת קריית היובל לבדה, יחד עם שותפינו מחברת קדמת היובל, חמישה פרויקטים בהיקף של כ־980 יחידות דיור. שלושה מתוך החמישה כבר בביצוע, כשאכלוסו של הפרויקט הראשון ביניהם יחל בחודשים הקרובים). הפרויקט הרביעי ייצא לביצוע במהלך חודש אוגוסט הקרוב, והפרויקט החמישי מצוי בתהליכי רישוי לקראת הוצאת היתר בנייה.
4 צפייה בגלריה
ירון צוברי, משנה למנכ"ל  ומנהל חטיבת מגורים, קרסו
ירון צוברי, משנה למנכ"ל  ומנהל חטיבת מגורים, קרסו
ירון צוברי, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת מגורים, קרסו
(צילום: יח"צ)
"זאת ועוד, ברבעון הרביעי השנה אנו מצפים להתחיל שני פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית במתחמים גדולים ומשמעותיים של עירוב שימושים. הראשון הוא פרויקט 'קרסו ניה' בתלפיות – רובע שהעירייה שמה דגש מיוחד על קידומו.
הפרויקט ממוקם בין דרך חברון לדרך בית לחם, וכולל 437 יחידות דיור, כ־2,000 מ"ר שטחי מסחר, שטחי ציבור ושטחים ירוקים נרחבים. זה אחד מהפרויקטים הראשונים ברובע, המשלב מסחר, תעסוקה ומגורים. פרויקט נוסף נמצא במתחם קולומביה, בשכונת קריית מנחם שבדרום־מערב העיר, שכולה אמורה לעבור התחדשות עירונית משמעותית. הפרויקט יכלול 454 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר, מבני ציבור ושטח ירוק לרווחת הדיירים".
האם החברה מתכוונת להמשיך ולפעול בירושלים? מה היתרונות?
"בוודאי. ירושלים היא בירת ישראל, עיר אחת, יחידה ומיוחדת, שאין כמותה בעולם. אנחנו רואים זכות גדולה לפעול בעיר ולבנות בה. בירושלים קיים פוטנציאל אדיר, העיר נהנית מביקוש יציב למגורים בקרב מגזרים שונים, ואנו מוצאים בה אתגר ועניין רב. קרסו פעילה זה שנים רבות בבנייה בעיר במיזמים שונים למגורים, תעסוקה ומסחר, בין היתר הקמנו מגדלי משרדים וכן פרויקט מגורים ומסחר בשכונת רוממה. החזון הברור של ראש העיר ותוכניות ההתפתחות של העירייה בכל תחומי החיים, בעיקר בתחום התעסוקה והמגורים - עשוי להתממש בשנים הקרובות. יש הרבה מאוד מגזרים וקהלים שמוצאים בעיר עניין, ולכן אנחנו כאן".
בנוסף מציין צוברי כי בירושלים פועלת בנמרצות מינהלת התחדשות עירונית לקידום התחום. "יש בעיר פוטנציאל לעשרות אלפי יחידות דיור, פועלים להרחיב בה את אפשרויות התעסוקה, ובראשן תחום הייטק, ואלה יכולים להשאיר בה את צעירי העיר ולמשוך אליה אוכלוסייה חדשה".
באשר לפוטנציאל ההתחדשות העירונית בירושלים, ממינהלת ההתחדשות העירונית נמסר כי: "בעיר מקודמות כיום 160 תוכניות בפינוי־בינוי (ללא תמ"א), בהן כ־53,000 יחידות דיור. כ־3,800 יח"ד עברו לשלב הביצוע, 1,500 יח"ד נמצאות בהליכי רישוי, 9,500 יח"ד מאושרות ו־38,000 יח"ד בתכנון".
מיהם רוכשי הדירות בירושלים ומה מאפיין אותם?
בירושלים, העיר הגדולה בארץ, חיים תושבים ממגזרים שונים, והביקוש למגורים מגוון.
ישנם משפרי הדיור החילונים, המסורתיים והדתיים־לאומיים, יש משפחות צעירות המתגוררות בעיר, וכאלו החפצות לגור בה בחלופות דיור המותאמות לצורכיהן. סטודנטים באים ללמוד במוסדות האקדמיה הרבים ומחפשים דירות להשכרה.
המגזר החרדי הוא קהל יעד גדול וחשוב עם ביקוש גבוה למגורים, בעיקר בשכונות עם ריכוזי אוכלוסייה חרדית, שבהן הבינוי מותאם לצורכי קהל זה.
ירושלים היא גם מוקד משיכה משמעותי ליהודים תושבי חוץ, המבקשים לרכוש בה דירה מטעמי ציונות, דת או תחושת ביטחון במקרים שבהם עשויות להתגלות בעיות בארצות מוצאם, למשל גילויי אנטישמיות. מדובר בעיקר בקהל יהודי מסורתי ודתי. בשנתיים האחרונות אנו רואים גידול בהתעניינות של תושבי החוץ במגורים בעיר, ואני מעריך שלאור הצפי לעלייה משמעותית לישראל בשנים הקרובות, רמות ההתעניינות והביקוש למגורים אף יתרחבו".
4 צפייה בגלריה
קרסו ניה הדמיה
קרסו ניה הדמיה
קרסו ניה
(צילום: DVISION3)

מעל 90 שנות פעילות

קרסו, זרוע הנדל"ן של קבוצת קרסו, מחברות הנדל"ן המובילות בישראל, מתמקדת בתחומי הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים, ופועלת ליצירת סביבה וסגנון חיים נשאף ומתקדם ללקוחותיה.
החברה הוקמה בשנת 1933 על ידי מר משה קרסו, ולאורך שנות פעילותה עסקה ועוסקת בפעילות ענפה ומגוונת לצד השקעות איכותיות מרובות. קרסו הטביעה חותמה בעשרות פרויקטים גדולים בענף, בין היתר בתחום המגורים, מרכזי קניות שכונתיים, משרדים ובנייה להייטק, ובכלל זאת תחום הנדל"ן המניב.
תחת ניהולם של בני משפחת קרסו, הרחיבה
הקבוצה בחלוף השנים את פעילותה וצברה ניסיון רב ונכסים רבים. כשהיא נהנית מעוגן כלכלי איתן של בני המשפחה ובעלי המניות, לקבוצה איתנות פיננסית, המאפשרת לה להוציא אל הפועל יזמות עסקית נרחבת במגוון תחומי הנדל"ן, בדגש על פרויקטים ייחודיים מכוונים קהלי יעד - כל פרויקט בגוון הייחודי שלו.
ביולי 2022 השלימה החברה הנפקה לציבור ורישום למסחר של מניותיה בבורסה לני"ע בתל אביב על־פי שווי של כ־1.8 מיליארד ₪, לפני הכסף.
במסגרת המסלול המהיר של עדכון מדדי הבורסה, החברה נכנסה למדד ת"א 90 ות"א 125 באוקטובר 2022.
קרסו מדורגת A- באופן יציב בדירוג מעלות S&P, והיא מדורגת בין 45 חברות הבנייה הגדולות והמובילות בדירוג של D&B ובדירוגי ההתחדשות העירונית המובילים בישראל.