אחת מחברות הנדל"ן הפעילות והמוכרות בירושלים היא קשת נדל"ן. החברה היא גם בין החלוצות בעיר בתחום התחדשות עירונית, ומקדמת כיום פרויקטים בהיקף נרחב של כ-5,000 יחידות דיור, חלקם כבר בביצוע, עד סוף שנה זו בלבד צפויה החברה להתחיל בביצוע של חמישה מיזמים, בשווי של 2.5 מיליארד שקל. סך הכל כ-1,000 דירות חדשות בעיר. בד בבד עם היקפי הפעילות המשמעותיים, מקפידים בקשת על אופי בוטיקי ושירות אישי ונגיש לקהל הלקוחות שלה.
"החברה הוקמה בשנת 2010, אחרי הרבה שנים של פעילות משותפת בתחומי היזמות והבנייה", מספר המנכ"ל מוטי אנקרי. "התחלתי את דרכי בענף בינוי בצה"ל, שם נחשפתי לנושא ההתחדשות והטיפול במבנים ישנים. כשהתחום החל להתעורר בארץ, בדקנו והחלטנו שאנחנו רוצים להיכנס לפעילות זו. הבנו, שאנחנו נדרשים להקים לשם כך מערכת מקצועית הן בהיבט ההנדסי והן בהיבט החברתי, שכן לא מדובר ביזמות פשוטה, אלא באירוע חברתי משמעותי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"הקמנו מערכת המתמחה בתחום התכנון, ההנדסה והתפעול, לצד גיוס עובדים, המתמחים בתחום החברתי כדי לתת מענה אישי ללקוחות, ושילבנו מערכות טכנולוגיות שיודעות לקשור את כל הקצוות ולדבר עם הלקוחות שלנו באופן שוטף".

התנהלות אישית-משפחתית

כירושלמים שורשיים, אך טבעי היה עבור אנשי החברה לפעול בעיר. זאת אף שהעיר גררה רגליים אחרי מרכז הארץ, שם כבר התקיימה פעילות משמעותית של התחדשות עירונית. "כחברה שחרתה על דגלה שיטת עבודה יסודית, הבנו שניאלץ להמתין כמה שנים עד שהנושא יגיע לבשלות בירושלים, וזה מה שקרה", מסביר אנקרי.
"מתוך היכרות קרובה עם הירושלמים, שמתנהלים כמו משפחה, הקמנו מערכת טובה ואיכותית, ושמנו דגש על התנהלות אישית-משפחתית. לירושלמים יש שפה אחרת, ואכן אפשר לראות את הקשר האישי והעמוק שיש בינינו ובין כל הלקוחות שלנו בלי יוצא מן הכלל. אנחנו מאפשרים לכל לקוח נגישות מלאה לכל הגורמים במערכת, מהגדול ועד הקטן, וזה מה שמייחד אותנו לאורך כל הדרך. הפעילות הענפה שלנו כיום לא שינתה את צורת העבודה וזה בין היתר מה שמייחד אותנו כחברה.
ירושלים נמצאת בפריחה נדל"נית. ועד כמה הרשות מסייעת לכם בהסרת חסמים ובקידום פרויקטים?
"תחילת הדרך הייתה קשה. לקח זמן רב עד שאושרה תוכנית מקומית המשלימה את הוראות תמ"א 38 ולאור זאת לקח כמה שנים עד שהייתה כדאיות כלכלית לקדם פרויקטים אלו. בפרויקטים של פינוי-בינוי, האתגר מול הוועדות היה קשה אף יותר, אבל בהדרגה ראינו, שכמו שאנחנו מתפתחים, גם העיר לומדת את התחום ומעכלת את השינוי המתחייב מול הצורך להתרחב. ההבנה הייתה, שאם רוצים לקדם התחדשות עירונית, העיר צריכה לשנות את אופי הבינוי שלה.
"השתתפנו בהרבה מאוד פורומים של הוועדה המחוזית, הוועדה המקומית והמנהלת להתחדשות עירונית בירושלים, שם פרסנו את החזון שלנו על איך ירושלים אמורה להיראות בעתיד. היו לא מעט ויכוחים, והליך איטי של עיכול והפנמה, המפנה המשמעותי ביותר של העירייה החל עם תחילת הקדנציה של ראש העיר משה ליאון. אפשר ממש לחלק את הפעילות בתחום ללפני ואחרי כניסתו לתפקיד. בפגישה שקיימנו איתו טרם היבחרותו לראשות העיר, הוא פרס את משנתו, ובהחלט הייתה סיבה להיות אופטימים, היום כמובן, אנו נמצאים במצב אחר ובהחלט מגיע לו שאפו גדול על פעילות ודרבון יזמים רציניים לפעילות.
"היום יש צוות גדול בעירייה, שמטפל בתחום ההתחדשות העירונית בקצב מהיר ובמקצועיות גבוהה מאוד, והמדיניות יורדת היישר מלשכת ראש העיר, דרך מהנדס העיר, שהוא איש מקצוע נהדר שממש הקים חמ"ל במשרד ומערכת שהפכה מודל לחיקוי ברשויות נוספות".
אנקרי משבח גם את עבודת הוועדות. "בתקופה הזאת שאנחנו מקדמים התחדשות עירונית בירושלים יצא לנו לעבוד עם שלושה יושבי ראש בוועדה המחוזית והמקומית, כשלכל אחד התפיסה שלו. היום יושבי הראש בוועדה המחוזית והמקומית עושים עבודה מצוינת ופורייה. פשוט רמה אחרת של עבודה, אני מכיר את הפעילות בארץ, וללא ספק ירושלים ברמה אחת מעל כולם. ממש כיף לנו לעבוד בה".

מעל 1,000 יח"ד עד סוף השנה

אילו פרויקטים בולטים כבר ביצעתם, ואילו פרויקטים אתם מקדמים כיום, ומה יתרונותיהם לרוכשים הפוטנציאלים?
"חלק קטן מפעילותינו הוא בקידום פרויקטים במסגרת תמ"א 38. היום אנחנו כבר לא קולטים מיזמים כאלה, ומתמקדים בפרויקטים שנותנים מענה רחב יותר למתחם ו/או לשכונה. אנחנו מיישרים קו עם כל הגורמים, בהתאם לתפיסות ולמדיניות שלנו כחברה, של ועדות התכנון ושל העירייה.
"אנחנו מקדמים היום כ- 5,000 יחידות דיור בעיר ונמצאים כרגע בביצוע של אחד הפרויקטים, כשעד סוף השנה נחל בביצוע של ארבעה פרויקטים נוספים, בסך הכל נבנה בפרויקטים אלו יותר מ־1,000 יחידות דיור בהיקף של 2.5 מיליארד שקל.
"בהיבט הפיננסי - יש לנו קשרים טובים עם המערכת הבנקאית וכלל הפרויקטים שלנו מתבצעים בליווי בנקאי מלא. הפרויקטים שלנו משתרעים על-פני רוב השכונות בבירה, לרבות שכונות ותיקות יותר, כמו קטמון הישנה, טלביה, קריית מנחם, קריית יובל, גילה וגם בשכונות החרדיות בעיר. אנו עושים את פרויקט הפינוי־בינוי הראשון במגזר החרדי ובעניין זה אנחנו פורצי דרך, ובתוך שלושה חודשים צפוי להתקבל היתר בנייה לפרויקט.
"על ציר הזמן נוספו עוד חברות ירושלמיות עם פעילות דומה, שמכירות את שוק הנדל"ן והאנשים בעיר. במשך השנים זכינו לפניות מצד חברות גדולות מאזורים אחרים בארץ עם רצון לייצר שיתופי פעולה. שנים רבות דחינו הצעות אלה, זאת בשל הרצון לשמור על ה-DNA שלנו. לפני מספר שנים יצרנו שותפות עם חברת היזמות והבניה "אביסרור משה ובניו" והקמנו חברה משותפת שבאמצעותה אנו מנהלים חלק מהפרויקטים שלנו, ללא ספק זכינו בשותפים וחברים טובים, ממש משפחה. אנו רואים בפעילותינו שותפות בבניית הארץ וחיזוק ירושלים, יש לפנינו עוד 20 שנה לפחות בכדי לסיים את הפרויקטים שלנו בעיר. את השאר נשאיר לדורות הבאים". 