מחלת האבנים בדרכי השתן, או בשמה המוכר יותר "אבנים בכליות", היא מחלה שכיחה מאוד, לא רק בישראל. לפחות אחד מכל עשרה אנשים יסבול בשלב כלשהו של חייו מאבנים בכליות, העלולות לגרום לכאבים עזים ואף לסיבוכים, עד כדי פגיעה קבועה בתפקוד הכליה. אחת הסיבות להיווצרות האבנים היא עלייה בריכוז של חומרים מסוימים (סידן, אוקסלט, חומצת שתן ואחרים) בשתן, ששקיעתם בכליות לאורך זמן גורמת להיווצרות אבנים קטנות שגדולות בהמשך, המפריעות למהלך התקין של פעילות הכליה ומערכת השתן. סיבות אחרות הן גנטיות (מעבר בתורשה מדור לדור), מיעוט בשתיית מים והתייבשות כרונית (שימוש מוגבר בתרופות למניעת עצירות למשל).

שעת הזהב

הטיפולים המסורתיים לאבנים בכליה כוללים לרוב שימוש בלייזר, טיפול באמצעות מכשירים עם סיבים אופטיים, גלי הלם, ניתוחים זעיר פולשניים ועוד. הטיפולים אמנם מוכרים ואפקטיביים לרוב, אך טומנים בחובם גם לא מעט כאבים ובעיקר זיהומים, הנובעים בעיקר מזמני ההמתנה הארוכים לניתוח. במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) פועלת היחידה לאנדו-אורולוגיה, הדוגלת בשיטת "שעת הזהב" ולפיה ניתוח או טיפול להתקף אבנים בכליות צריך להתבצע בהקדם אפשרי לזיהוי הבעיה או ההגעה למיון, כפי שמסביר ד"ר איתי סבלר, מנהל היחידה: "במרכז הרפואי שלנו, מטופלים עם ניתוחים בכליות כמעט ואינם סובלים מזיהומים, מהסיבה הפשוטה שהם נכנסים לחדר ניתוח תוך 24-48 שעות מרגע הגעתם למיון ולעיתים אף מוקדם יותר. למעשה, כ-90% מהמקרים המטופלים במרכז הרפואי שמיר מתבצעים ללא שום פעולות גישור (החדרת סטנט זמני, למשל). כתוצאה מהטיפול המהיר, יורד דרסטית הסיכוי לזיהומים והמטופל חוזר מהר מאוד למעגל החיים שלו".
2 צפייה בגלריה
סבלר
סבלר
ד"ר איתי סבלר, מנהל היחידה לאנדו-אורולוגיה
(צילום: באדיבות שיווק המרכז הרפואי שמיר)
פרק הזמן הזה זכה לכינוי "שעת הזהב", כיוון שבמסגרתו ניתן לבצע ביעילות המרבית את הטיפול לאבנים בכליות. פרק זמן זה אף מופיע במחקרים רבים שפורסמו בכתבי עת רפואיים, כולם מדגישים את העובדה כי ניתוח לטיפול באבנים בכליות תוך 72 שעות יכול להפחית משמעותית את הסיכוי לזיהומים וסיבוכים. לכך יש להוסיף את העובדה כי הניתוח מתבצע במרכז רפואי ציבורי, כפי שמסביר ד"ר סבלר: "הצוות שלי, החל מהמזכירות, מתאמות ניתוחים, הצוות הסיעודי בחדר ניתוח ובמחלקת האשפוז, וכל רופאי המחלקה, הם חלק ממערך אורולוגי ייעודי ולא עושה 'גם וגם'. מטופל נשאר להשגחה במקום שעובד מסביב לשעון ואשר מאפשר לו להתמודד עם כל בעיה שיכולה להיווצר לאחר הניתוח. עבור מטופלים הסובלים מאבנים בכליות, מדובר בהבדל משמעותי".

שיטות מתקדמות בשימוש טכנולוגיות מודרניות

במרכז הרפואי שמיר הטיפול באבנים גדולות בכליה מתבצע בשיטה ייחודית, דרך השופכה. בניגוד למרכזים רפואיים אחרים, יחידת האנדו-אורולוגיה במרכז הרפואי שמיר היא היחידה בישראל המציעה ניתוח לטיפול באבנים גדולות באמצעות כניסה דרך השופכה (גישה שמרנית) ולא באמצעות ניתוח דרך המותן (PCNL). שיטה זו אפשרית רק בקרב מרכזים רפואיים המחזיקים ציוד משוכלל ומתקדם והיא זכתה לכינוי RNL (Retrograde Nephro Lithotripsy). "בשביל לטפל באבנים גדולות, הטיפול המקובל דורש הכנסת שרוול עבודה (צינור) למותן ולכליה דרכו מתבצע הניתוח, כאשר בסיום הניתוח, לעיתים נשאר צינור ניקוז חיצוני מחובר לשקית", מסביר ד"ר סבלר. "מה שאנחנו עושים במרכז הרפואי שמיר זה לטפל באבנים גדולות דרך השופכה וממנה לעלות לכליה בשיטה סגורה. השיטה הזאת לא רק מאפשרת שחרור מטופלים מוקדם יותר, תוך יממה, אלא גם שולחת אותם הביתה ללא שום צינור בגב. המהלך הפוסט ניתוחי מקל משמעותית על הכאבים הבתר-ניתוחיים ומפחית משמעותית דימומים וזיהומים, שאופייניים לניתוחים מסוג זה".
שיטה נוספת, היא Tubeless או "ללא צנרת", המתבצעת גם היא במרכז הרפואי שמיר. לאחר ניתוחים לסילוק אבנים קטנות יותר, המטופל מתעורר ללא צינורות שמהוות גורם עיקרי לכאבים ואי נוחות. "הלייזר החזק שברשותנו מרסק את האבן והופך אותה לאבקה", מסביר ד"ר סבלר, "מה שמייתר את הצינור שאמור להישאר בגוף לאחר הניתוח. בין 60% ל-70% מהמטופלים אצלנו מנותחים בשיטה זו ומשתחררים ביום הניתוח. רובם חוזרים לעבודה תוך יממה".
2 צפייה בגלריה
סבלר
סבלר
ד"ר סבלר
(צילום: באדיבות שיווק המרכז הרפואי שמיר)

רפואה ציבורית - לא מה שחשבתם

הגישות החדשניות במרכז הרפואי שמיר הפכו אותו למוביל בכל הנוגע לטיפול באבנים בכליות והביקוש לניתוחים בגישות שהוא מציע נמצא בעלייה מתמדת. "אנשים מבינים שהם פשוט אינם יכולים לחכות עם הכאב כל כך הרבה זמן לניתוח", מסכם ד"ר סבלר, "במקום להסתובב שבועות וחודשים רבים עם סטנט בהמתנה לניתוח, הם מגיעים אלינו ומטופלים תוך 24-48 שעות, ללא צורך בהשארת גופים זרים, עם מינימום דימומים ומינימום זיהומים. יש תמורה לרפואה הציבורית והיא נמצאת במרכז הרפואי שמיר".