"כל אדם נלחם בקרב מר". אני מאמינה במשפט הזה, ולכן אני יוצאת מנקודת הנחה שאנשים צריכים להירתם למען אנשים. אם בעל היכולת היום יעזור לזה שנזקק כעת, ייתכן שבעתיד יקרה היפוך יוצרות, והנזקק יהפוך לבעל יכולת, שיעזור בתורו לנזקק של המחר.
עבדתי בעבר בכנסת ובממשלה, וכיועצת שר עסקתי בעיקר בתחומי העבודה והרווחה. דרך פניות הציבור הרבות שהגיעו לפתחי, נחשפתי לא רק לפעילות המבורכת של עמותות בישראל, אלא גם לחשיבות הרבה של ההתנדבות והסיוע של יחידים וחברות. כבר אז הבנתי שהמדינה לא יכולה תמיד לספק מענה לצרכים של קהלים שונים, לעיתים בשל בירוקרטיה או היעדר מקור תקציבי. פעמים רבות חברות מסחריות ממלאות את החלל הזה. לכן כשהצטרפתי לפיליפ מוריס לפני כשש שנים, שמחתי כשנבחרתי, לצד עבודתי כמנהלת הרגולציה, להוביל את תחומי הקיימות והאחריות התאגידית בארגון.
4 צפייה בגלריה
עו"ד קורל אבירם
עו"ד קורל אבירם
עו"ד קורל אבירם
(צילום: באדיבות פיליפ מוריס בע"מ)
אנחנו בפיליפ מוריס מעודדים תמיכה בקיימות, הפחתת נזקים סביבתיים, קידום פרויקטים התנדבותיים, תרומות ומעורבות עובדים למען הקהילה והסביבה, ומשתתפים בכך באופן פעיל. אבל חשיבות הפעילות הזו קיבלה משנה תוקף בשנתיים האחרונות, עם פרוץ משבר הקורונה. הצורך המיידי של הארגונים החברתיים והעמותות, שפנו אלינו לקבל סיוע, הדגיש את חשיבות שיתופי הפעולה ואת נחיצותם לא רק בתקופות מצוקה וחירום, אלא גם כשגרה. בזכות אותן פניות זכינו להיחשף לארגונים חברתיים חדשים ולחבור לפעילויות התנדבות, תוך העלאת המודעות לסוגיות חברתיות חשובות בקרב העובדים שלנו, אשר מצידם הפגינו מחויבות ונכונות לתרום ולהירתם לעשייה משמעותית.

הכול מתחיל בחזון

חברת פיליפ מוריס העולמית עוברת בשנים האחרונות תהליך טרנספורמציה דרמטי. בהתאם לחזונה החדש, של "עתיד ללא עשן", החברה שואפת להשקיע בחדשנות, במחקר ובפיתוח חלופות מופחתות חשיפה. תשעה מיליארד דולר הושקעו עד כה בחזון הזה, ואנחנו פועלים במלוא המרץ לממש אותו. בד בבד, לצד הטרנספורמציה, החדשנות והשיפור תמידי, החברה דוגלת בקידום ערכים חברתיים וסביבתיים. במילים אחרות, תרומה לקהילה בכללותה - חשובה אצלנו לא פחות מההצלחה העסקית והבאת ערך ללקוחות.
בעינינו, התפיסה העצמית והזהות הארגונית שלנו קשורות בקשר גורדי בתחומים נוספים, כמו קיימות ואחריות תאגידית, וכן ביצירת סביבת עבודה מגוונת, שוויונית ומכילה. כיום סקרים פנימיים מראים שהרוב המוחלט של העובדים והעובדות בחברה מרגישים מחוברים ומאוחדים תחת החזון שלה ותהליך השינוי שמתחולל בה.
4 צפייה בגלריה
ניקוי חוף
ניקוי חוף
ניקוי חוף
(צילום: באדיבות פיליפ מוריס בע"מ)
יש לנו מחויבות רבה ותחושת אחריות לסביבה שבה אנחנו פועלים. עבורנו, נושא הקיימות הוא הזדמנות לחדשנות, צמיחה ויצירת ערך לטווח ארוך וגם אמצעי למזער תופעות לוואי שליליות. כחלק מהשינוי אנחנו חותרים לייצר השפעה חיובית, המיטיבה עם הסביבה, הצרכנים והחברה בכלל. תחום האחריות התאגידית והשינויים שאנחנו מצליחים לייצר בו, מסייעים לנו להתמודד עם חלק מהאתגרים ולשפר את עצמנו באופן מתמיד. הפעילות שאני מובילה, לצד מנהלים ועובדים ממחלקות שונות, אמונה על קידום אותם עקרונות.
מחויבות החברה ואחריותה לצמצום ההשפעות הסביבתיות הנובעות מפעילותה, גוברות מדי שנה. אנו משקיעים משאבים ניכרים בניהול סביבתי נכון, החל בחיסכון בחשמל וכלה בהפרדת פסולת ומחזורה, מעבר לשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, כלי רכב היברידיים ועוד. כמו כן איסוף ומחזור של פסולת מחשוב ופסולת אלקטרונית, הנובעות ממוצרי החברה, תמיכה בעמותת צלול לצמצום השימוש במוצרי פלסטיק חד־פעמיים, התנדבות עובדים לפעילויות שונות במסגרת יום איכות הסביבה הבינלאומי, כאשר החברה נושאת בעלויות החופשה, קמפיינים ופעילויות לרתימת אלפי עסקים לצמצום השפעות סביבתיות ולשימוש במוצרים הניתנים למחזור, לרבות הוקרה ותגמול של פעילויות כאלו.

מחזקים את הכלכלה והקהילה

כחלק מהמאמץ הלאומי לתמיכה בעסקים מקומיים אנחנו מתעדפים רכש מקומי על פני ספקים מחו"ל. 98% מרכש החברה מוגדר ככחול־לבן. כמו כן 65% מהרכש המשרדי/תפעולי הוא רכש ירוק (מכוסות מתכלות ועד לכלי רכב היברידיים). גם 60% מרכש המתנות לעובדים, מקורו בעסקים חברתיים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות פיליפ מוריס בע"מ)
במהלך משבר הקורונה נרתמו החברה ועובדיה לסייע באופן משמעותי לארגונים חברתיים ומוסדות בריאות. השתתפנו בפורום שהובילו פיקוד העורף ומשרד הרווחה לתמיכה בקהילות שונות, ואף חברנו למיזם "חזקים ביחד בזמן הקורונה", שכלל שיתוף פעולה בין המגזר העסקי והחברתי. במסגרת המיזם, אותרו והותאמו צרכים מול יכולות וניתן מענה מהיר. למשל, גילינו שהיה צורך מיידי בתרומות שישמשו לרכישת מסכות פנים, והחברה תרמה אלפים רבים של מסכות.
מה עוד? אנו משתפים פעולה עם רשויות האכיפה ושותפים אחרים במטרה למנוע סחר בלתי חוקי ושוק שחור של הברחות והעלמות מס. מדיניות ההשקעה בקהילה באה לביטוי גם ביצירת שותפויות ארוכות טווח עם עמותות וארגונים, תרומות בכסף ובשווה כסף, מעורבות חברתית והתנדבות של עובדי החברה בפעילויות שונות בקהילה, ביניהן תמיכה ושיתופי פעולה עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית. אנחנו מפעילים תוכנית למניעת אלימות פיזית, מילולית ומינית, בשיתוף עמותת צ'יימס, ומקיימים שיתופי פעולה עם עמותת חברים לרפואה ועם חברת אקומיוניטי לשילוב אנשים המתמודדים עם צרכים מיוחדים במעגל העבודה.
לפי הדו"ח השנתי האחרון שלנו, יותר מ־65% מעובדי החברה משתתפים בפעילות התנדבותית עם למעלה מ־1,500 שעות התנדבות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות פיליפ מוריס בע"מ)
בנימה אישית, כנכדה לסבתות, שאחת מהן הייתה ניצולת שואה, נושא הסיוע לקשישים ולניצולי שואה קרוב במיוחד לליבי, וחלק ניכר מפעילות ההתנדבות שאני מקדמת נוגע לאוכלוסייה זו.

אפס פערים בשכר בין המינים

אפליה מגדרית? לא אצלנו. אני סבורה שבעולם המתפתח של היום ההצלחה האישית והמקצועית שלי אינה תלויה במגדר, אלא ביכולת לא לוותר, לעבוד קשה, להיות מקצוענית, לשאוף גבוה ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמי. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שעדיין איננו חיים בחברה שוויונית, ונשים מוצאות את עצמן מתמודדות עם סוגיות שגברים לא נדרשים להן. מצופה מהן לשבור תקרות זכוכית במקומות שבהם כלל לא קיימת תקרה שכזו לגברים. ברור לי, כי להיותי אישה יש משמעות ביכולת ההתקדמות המקצועית והאישית בעולם העבודה.
בפיליפ מוריס העולמית וגם בישראל מקפידים מאוד על שוויון הזדמנויות תעסוקתיות וקידום על־פי יכולות ולא על-פי מגדר. פיליפ מוריס בע"מ היא החברה הבינלאומית הראשונה בישראל שהצליחה לצמצם לחלוטין את פערי השכר המגדריים, והוגדרה כ"מעסיק בשכר שווה". אצלנו בחברה יש אפס פערים בשכר בין נשים לגברים. כאן כל אחת ואחד נבחנים על־פי הכישורים והיכולות, עם אותן הזדמנויות להתפתח ולהתקדם, וזאת תוך הכלה של ההבדלים המגדריים והתאמתם למציאות העסקית.
אנו ממשיכים אם כן להציב לעצמנו יעדים שאפתניים בתחום הקיימות, הסביבה והקהילה, ואין לנו ספק, שבזכות העשייה המשמעותית והיומיומית של כל אחת ואחד מעובדות ועובדי החברה, נצליח יחד להמשיך ולקדם הן את חזון החברה והן את התרומה בתחומים אלו.
*הכותבת הוזמנה ואישרה את השתתפותה בפאנל בנושא מנהיגות נשית בוועידת יום האישה של ידיעות אחרונות, לצורך הצגת פועלה בתחום קשרי חברה, קהילה ואחריות תאגידית, במסגרת תפקידה כמנהלת בכירה בחברת פיליפ מוריס בע״מ.
למרבה הצער, השתתפותה בוטלה מתוך ניסיון פסול לשלול את לגיטימיות החברה בה היא עובדת. הכותבת מברכת על ההזדמנות שניתנה לה כעת לחלוק את פועלה בתחום בעל חשיבות חברתית רבה הקרוב לליבה.