המרכז בשלוה הוקם במיוחד כפרויקט מניעה והדרכה לצעירים עם מוגבלויות, מעוצב להפליא בצבעים ואיורים שמחים ומנוהל על ידי פרופ' יוסי שפירא והשיננית בינה ששון. בריאות הפה והשיניים חשובה לבריאות הכללית של הגוף לאורך כל שנות החיים, החל מהשן הראשונה. עובדה זו נכונה פי כמה כאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, בהיותה כרוכה בהתגברות על מגבלותיהם הייחודיות, כגון: קושי בהבנה, תזוזות לא רצוניות, חוסר שיתוף פעולה.
על מנת לאפשר לילדכם לאכול, לתקשר ולחייך בהנאה, אספנו 10 טיפים גדולים לשיניים קטנות, באדיבות פרופ' יוסי שפירא, מנהל המרכז לטיפוח הפה בשלוה, העוזר לילדים עם צרכים מיוחדים ולמשפחותיהם לשמור על היגיינה ובריאות למרות האתגרים והקשיים.

מה חשוב להורים לדעת? ואיך מייצרים הרגלים בריאים?

אנשים עם פה בריא נהנים מאיכות חיים טובה יותר. בריאות פה שומרת על יכולת הלעיסה, הבליעה, הדיבור והמראה האסתטי; אנשים עם שיניים בריאות לא חוששים לחשוף חיוך מקסים ומלא שיניים כאשר הם שמחים ומאושרים.
מניעת מחלות הפה והשיניים אצל ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים חשובה במיוחד וכרוכה בהתגברות על מגבלותיהם הייחודיות, כגון: קושי בהבנה, תזוזות לא רצוניות, חוסר שיתוף פעולה.
צחצוח השיניים ושמירה על בריאות הפה מהווים אתגר גדול בעקבות הקושי שלהם לצחצח בכוחות עצמם, היעדר מעקב ומיקום לקבלת טיפולי שיניים, וסדר עדיפות נמוך בהשוואה לטיפולים בתחומים אחרים שהילד זקוק להם. התוצאה המצערת היא שכיחות גבוהה יותר של מחלות בחלל הפה לעומת האוכלוסייה הכללית.
ארגון שלוה, המלווה ותומך בילדים וצעירים עם מוגבלויות במגוון עצום של תחומי חיים, יזם את הקמת המרכז לטיפוח הפה, אשר מתמקד במניעת תחלואת שיניים וחניכיים. במסגרת התכנית עוברים הילדים, הצוות והמשפחות, הדרכה אישית במטרה להנחיל הרגלי צחצוח שיניים, תזונה נכונה, ושימוש מושכל בפלואורידים.
התכנית הייחודית של שלוה תוכננה ומנוהלת על ידי פרופ' יוסי שפירא, לשעבר מנהל המחלקה לרפואת שיניים לילדים בביה"ס לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים, לצד גב' בינה ששון, שיננית מוסמכת עם ניסיון עשיר בתחום הגיל הרך. פרופ' שפירא הוא מומחה בתחום רפואת השיניים למטופלים עם מוגבלות, בעל שם עולמי.
השנה הושק שיתוף פעולה בין המרכז לבין GSK, משווקת המותג סנסודיין, משחת השיניים המובילה בישראל לשיניים רגישות*, ממש כפי שהילדים המיוחדים של שלוה הם בני אדם עם רגישות ומוגבלות.
GSK מתגאה בשני ערכים מהותיים של החברה: מיקוד בצרכן וכבוד לאנשים, אשר מובילים את החברה להאמין באפשרות שכל שיננית או רופא/ת שיניים יוכלו לטפל באנשים עם מוגבלויות בכל מקום. לכן, כחלק משיתוף הפעולה בין GSK, שלוה ואיגוד השינניות, יתקיים בקרוב כנס ראשון מסוגו בו השינניות יעברו הדרכה ממוקדת בנושא טיפול שיניים באנשים עם מוגבלויות, בהובלת פרופ' שפירא.
על מנת לעזור לכם לסייע בשמירה על שיני הילדים שלכם, אספנו עבורכם 10 טיפים והמלצות למניעת בעיות החל מהשן הראשונה, באדיבות פרופ' שפירא וצוות 'המרכז לטיפוח בריאות הפה והשיניים בשלוה':
1. הקפידו על צחצוח שיניים פעמיים ביום
כבר מהשן הראשונה, חשוב להקפיד על צחצוח פעמיים ביום. הדרך הנוחה ביותר היא להכניס את הצחצוח לחלק מסדר היום הקבוע (בבוקר ואחרי אמבטיה, למשל), גם כשמדובר בשן אחת.
2. עזרו לילדים לצחצח עד גיל 8 (לפחות)
כדאי ומומלץ לעזור לילדים בצחצוח שיניהם. החלטתם לאפשר לילד לצחצח לבד? עקבו אחרי הביצועים שלו, ובדקו יחד אתו את השיניים אחרי הצחצוח, ושלחו למקצה שיפורים עד שהשיניים נקיות. אם הוא לא מצליח לעמוד במשימה, חזרו לסייע לו בצחצוח בשגרה.
הצחצוח אינו חייב להיעשות דווקא בחדר האמבטיה, אלא בכל מקום נוח בבית, בכיסא הגלגלים או במיטה; כל עוד הוא מלווה בתאורה מתאימה. במקרה זה להצטייד בקערית ומפיות.
אם הילד מתקשה להשאיר פיו פתוח בעת ביצוע הצחצוח, ניתן לאלתר אביזרים פותחי פה 'תוצרת בית', למשל מעצור גומי משולש לדלת (לאחר שחוטא), או כמה מקלות שלגון עטופות בטייפ מדבק, כשהם מוחזקים בין שיני הילד ביד אחת, בעוד היד השנייה מצחצחת.
3. חניכיים עדינים דורשים מברשת עדינה
השתמשו במברשת שיניים קטנה ורכה עם ידית נוחה לאחיזה. עבור תינוקות, אפשר להשתמש בגזה ולבצע את הצחצוח בעדינות, כדי לא לפגוע בחניכיים.
4. לא לשכוח את האזורים שבין השיניים
עבור ילדים גדולים יותר עם כמה שיניים, חשוב מאוד להקפיד לנקות גם את האזורים שבין השיניים, המהווים מלכודת לשאריות מזון ורובד חיידקים. אפשר לעשות זאת באמצעות חוט דנטלי - בחנויות תמצאו חוט דנטלי בעיצוב מיוחד לילדים, כדי להפוך את החוויה לנעימה יותר.
5. השתמשו במשחת שיניים מותאמת לגיל הילד
חשוב להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז מופחת, על פי גיל הילדים. עבור פעוטות ועד גיל 6, יש להשתמש במשחת שיניים עם ריכוז פלואוריד של 1000 ppm. אחרי גיל 6, מומלץ לעבור למשפחה עם ריכוז פלואוריד של 1400-1500 ppm.
כמה משחה לשים? עד גיל שנתיים, שימו על המברשת משחה בגודל 'גרגר אורז'. בגילאי 2-6 ההמלצה היא 'גודל אפון'.
6. לא לשטוף את הפה אחרי הצחצוח
רבים מאיתנו שוטפים את הפה אחרי הצחצוח, אך ההמלצה היא לירוק את שאריות המשחה ולא לשטוף את הפה עם מים, על מנת להשאיר את הפלואוריד אשר מחזק את זגוגית השן ועוזר לשמור על השיניים לאורך זמן.
7. להימנע מהרדמה עם הבקבוק ומהאכלה בזמן השינה
לאחר בקיעת השיניים, הנקה או שתייה בזמן השינה עלולים לגרום לעששת (חורים בשיניים). אם התינוק נרדם עם הבקבוק בפיו או אוכל באמצע הלילה, פירוק הסוכרים על ידי חיידקי הפה מוביל להפחתה בכמות הרוק, מה שיוצר תנאים מתאימים להתפתחות מהירה של חיידקי עששת. לכן, נסו להימנע מהרדמת התינוק 'בעזרת הבקבוק' – במקום זאת הקריאו לו ספר, השמיעו מוזיקה נעימה או שחקו אתו בצעצוע אהוב. במהלך הלילה הציעו מים ולא נוזלים מתוקים או חלב לתוצריו.
אם התינוק שתה מבקבוק בלילה או אכל לפני השינה, מומלץ ביותר לנקות את שיניו משאריות מזון באמצעות גאזה או מברשת שיניים מתאימה.
8. הימנעו מהאכלת התינוק בכלי האוכל של ההורים ללא שטיפה יסודית
כלי האוכל שלנו עלולים להכיל חיידקי עששת, ולכן יש לשטוף אותם היטב לפני שאנחנו משתמשים בהם להאכלת התינוק. זכרו שהחניכיים והשיניים של התינוק האהוב שלנו הרבה יותר רגישים ופגיעים, ולכן לא כדאי לחשוף אותם לחיידקים שעלולים להגיע מאיתנו.
9. למתן את תדירות צריכת הפחמימות, להימנע מממתקים דביקים
תזונה נבונה מקדמת משקל בריא ומונעת מחלות, אך היא תורמת גם לבריאות הפה - הפחתת תדירות צריכת הפחמימות מאפשרת לרוק לנטרל את החומציות המזיקה. ההמלצה היא לאכול לא יותר מ-5 פעמים במהלך היום (בוקר, חטיף, צהריים, חטיף וערב).
בנוסף, נסו להימנע מממתקים לעיסים ודביקים, אשר ידבקו לשיניים לשעות ארוכות. הימנעו ממתן ממתקים וחטיפים כ'פרס' או חיזוק להתנהגות טובה.
10. ביקורת אצל רופא השיניים - כך תייצרו 'בית דנטלי' עבור הילד
הביקור הראשון אצל רופא השיניים צריך להיות בגיל שנה לערך, לאחר בקיעת השיניים הראשונות, על מנת לזהות בשלב מוקדם ילדים בעלי רמת סיכון גבוהה לפתח עששת, לקבל הדרכה אישית על מניעת 'חורים' בשיניים, ולפתח הרגלים נכונים וחוויות חיוביות כבר מהביקור הראשון שאינו כולל טיפול.
לאחר מכן, כדאי להגיע לביקורת כל 6 חודשים, כדי ליצור 'בית דנטלי' לילד, שם דואגים לבריאות הפה שלו בצורה נעימה וחיובית, על ידי רופא עם פרצוף מוכר ומחייך.
המותג סנסודיין, הושק ב-1961 והיה הראשון להציע משחת שיניים לסובלים משיניים רגישות, תופעה שעלולה להתרחש אצל שליש מהאוכלוסייה**. מאז ועד היום סנסודיין משתף פעולה עם מוסדות אקדמיים ומעבדות ברחבי העולם לפיתוח מוצרים חדשניים בתחום הרגישות בשיניים. הטכנולוגיות בהן משתמשים המוצרים של החברה כוללות הוספה של פוטסיום ניטרט ונובמין, העוזרים להגן ולהקל על רגישות בשיניים. המוצר האחרון שהושק הוא משחת השיניים סנסודיין רגישות וחניכיים אשר הוכחה קלינית כמקלה על רגישות בשיניים ומסייעת בשיפור בריאות החניכיים.
תחת מותג סנסודיין תוכלו למצוא משחות שיניים, מברשות שיניים, מי פה, מברשות אינטרדנטליות וחוט דנטלי. נכון להיום, סנסודיין הוא המותג המומלץ ביותר לרגישות בשיניים על ידי רופאי השיניים ושינניות בישראל, והמותג הנמכר ביותר לטיפול ברגישות בשיניים בישראל*.
שיתוף הפעולה עם שלוה הוא חלק ממימוש החזון והערכים של סנסודיין בדרך לשיפור בריאות הפה והגנה משיניים רגישות בקרב כל מי שסובל מכך יום-יום.
לפרטים נוספים על מגוון המוצרים של סנסודיין לשיניים רגישות, היכנסו>>
*המלצת הרופאים על פי סקר גיאוקרטוגרפיה ינואר 2021. נתוני מכירות על פי נתוני סטורנקסט ינואר- אוקטובר 2021
** מקור: Addy M. Int Dent J 2002; 52:367–375, Ipsos Claimed Penetration Omnibus Jan 2015