מכוניות סמי-אוטונומיות כבר נוסעות בכבישי ארצנו ולא מאתמול. רכבים בעלי טכנולוגיה מספיק מתוחכמת בשביל שתוכלו, בנסיעות מסוימות, להחזיק את ההגה באצבע אחת, בקושי לגעת בדוושת הבלם ולדעת שהאוטו שלכם כבר ישמור על מרחק קבוע מהרכב שמלפנים, ישמור אתכם במרכז הנתיב וימנע בעבורכם התנגשות מלהתרחש. ומאחר שכמעט כל נסיעה שלכם בכבישי ישראל בשנים האחרונות כוללת פקק בדרך, הפונקציה הזאת שימושית בהחלט.
לא מדובר על מכונית שנוסעת לבד לגמרי. הנהג מחויב להיות עם הידיים על ההגה והרגליים בהיכון בסמוך לדוושות ותפקידן של המערכות הללו הוא לא להחליף אותו, אלא לתקן טעויות. תפקידן לשמש כעוד זוג עיניים (או שבע) וחיזוק לאינסטינקטים. באנלוגיה - חשבו על המורה לנהיגה שישב לצדכם לפני אי אלו שנים - דוושת בלם תחת רגלו ויד שנשלחת לעיתים אל ההגה שלכם מבלי לבקש רשות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: freepik)
בכל אופן, אחרי שתעדכנו את הרכב על המהירות הקבועה בה אתם רוצים להישאר הוא כבר ידאג לכל השאר, כולל בלימה עצמאית לפני התנגשות - כולל זיהוי של הולכי רגל. ולא, לא מדובר במכוניות היוקרתיות ביותר שתראו על הכביש וגם לא מדובר במכוניות חשמליות, אלא משפחתיות ממונעות בנזין כמו סקודה אוקטביה, סיאט ארונה, טויוטה קורולה, יונדאיי איוניק ואחרות - רובן נמכרות סביב ה-100 אלף ₪.
בינינו, מדובר בסך הכל בכמה חיישנים ומצלמות בתוספת קוד וצ'יפים ממוחשבים, שהופכים את הרכב לכזה שיודע לזהות את סביבתו ולהגיב לה בהתאם. בעולמנו הדיגיטלי-טכנולוגי, כל הסיפור הזה כבר לא נשמע מדע בדיוני או איזה תחכום שמעיף את המוח. אנחנו, הרי, כבר מחכים למכוניות אוטונומיות לגמרי שיסעו בכבישים. מכינים אותנו לזה כבר שנים.

מחכים למכונית האוטונומית

כל אחד ואחת מסיבותיו הוא, נדמה שכולנו מחכים למכונית האוטונומית. אם מתוך אהבה לטכנולוגיה והתרגשות מהעתיד המסעיר שעומד להגיע, אם מהשיקול ההומני ביותר - הפחתה משמעותית של תאונות הדרכים, אם משיקולי שמירה על הסביבה, זיהום אוויר ומספר המכוניות על הכביש (הצפי הוא שרבות מהן יהיו יותר מוניות שיתופיות מאשר מכוניות פרטיות) או, למשל, האפשרות שנכים יזכו לפתרון מעולה להתניידות ועוד. מפמפמים לנו אותה מזה שנים וגם מולטי-מיליארדר אחד, איילון מאסק, הוא דמות מסקרנת, צבעונית ומעניינת שהופכת את כל הסיפור הזה לצבעוני ומעניין עוד יותר, כנראה.
בישראל התוכנה הזאת אינה זמינה בשל החלטת ממשלה, שאינה מותירה עדיין את השימוש במכוניות אוטונומיות לגמרי לצרכים פרטיים או ציבוריים. כן יתחילו בקרוב שלבי ניסיונות עם הרכבים הללו, אבל בשלב ראשון בייעוד לשימוש ציבורי בלבד ולא לשימוש ברכב פרטי.
אבל, לצד ההתלהבות והציפייה, מציבה הטכנולוגיה הזאת אתגרים אדירים בפני מגוון של גופים, מוסדות ומערכות בארץ ובעולם. האמרה המפורסמת וההנחה הבסיסית, כמעט בכל תחום שאפשר לחשוב עליו היא שאי אפשר לעצור את הטכנולוגיה וכשאי אפשר לעצור אותה חייבים להיערך לה, ללמוד אותה, להתמודד איתה, לשנות לקראתה ולהתאים מגוון של מערכות וחקיקה לקראת חדירתה.

המכונית האוטונומית ושאלת המיליון

אחת השאלות האדירות שנאלצים מיטב מוחות הביטוח והחוק להתמודד איתה, היא שאלת האשמה: מי אשם בתאונה בה מעורבת מכונית אוטונומית? שאלה שמעסיקה ועוד תעסיק רבות את מערכת המשפט ולא פחות מזה - את חברות ביטוח הרכב.
אלה האחרונות כבר הספיקו להיערך בהתאם לאי אלו שינויים שחלו בכבישים בשנים האחרונות ומציעות ביטוח רכב חשמלי ייחודי וייעודי לרוכשי המכוניות החשמליות. אבל להיערך לדבר הבא - ביטוח רכב אוטונומי זה כבר משהו אחר לגמרי. לבטח רכב חשמלי בישראל (כלומר, להתייחס למערכת ההנעה שלו ולא לא לאפשרות שהוא גם נוסע לבד) משמעו בסך הכל עדכון של כיסויים ותוספות של שירותים שמתייחסים לתיקונים הייחודיים של רכב כזה - פגיעה בסוללה, בעיות בטעינה, מוסכים שמתמחים במערכות ממוחשבות ועד גרירה של רכב כזה. וכמובן, העובדה שאלו רכבים בטיחותיים יותר שמסייעים במניעת תאונה - מעניקה, כאמור, אפשרויות להטבות במחיר הביטוח.
מכונית אוטונומית היא כבר סיפור אחר לחלוטין. שאלת האשמה באירוע על הכביש היא שאלה ענקית שמאגדת בתוכה אינספור תרחישים שאפשר להעלות על הדעת. הרי, אנחנו באמת מתקשים לחשוב על סיטואציה שבה נהג יושב מאחורי ההגה, קורא עיתון או צופה בסרט ואינו אחראי כלל למה להתנהגות המכונית שהוא יושב בה. אם לחשוב על זה פילוסופית על קצה המזלג - האם בסיטואציה כזאת הוא בכלל עדיין נקרא "הנהג"?
המכונית האוטונומית אמורה לנסוע לגמרי לבד. לנווט, להישמע לרמזורים, לפנות, להסתובב, לשמור על מרחק, לקרוא את הכביש ולזהות התפתחויות בדיוק כמו שנהג אמור לעשות - רק ללא התערבות של הנהג בכלל. אז, מי אחראית לתאונה שקורית? אנשים נפצעים ואף נהרגים בתאונות דרכים - מישהו חייב לשאת באחריות. נהגים לעיתים גם נענשים, נקנסים ולפעמים אף מגיעים למאסר בעקבות תאונה עם נפגעים, ולהאשים את המכונית זו לא לקיחת אחריות על אסון. וכמובן, חברת ביטוח הרכב של הנהג האשם בתאונה גם אמורה לשלם את הפיצויים לנפגעים. "זה לא אני, זה האוטו שלי", לא נשמע כמו תירוץ טוב לא בפני בית המשפט ולא בפני חברות הביטוח.
אף אחד מאיתנו לא יכול לדמיין מכונה או מחשב שעובדים ללא תקלות בכלל. אנחנו באמת מצפים מהמכונית האוטונומית לפעול ללא רבב? ונדמה שגם איש מאיתנו לא באמת מצליח שלא לדמיין אירוע קטסטרופלי שמתרחש באחריותם המלאה של האקרים מתוחכמים.
צריך רגע לעצור ולהבהיר - אף מכונית פרטית שנוסעת באף כביש באף מדינה בעולם עדיין אינה כזאת שמאפשרת לנהג לקרוא עיתון. טסלה וכך גם טויוטה ואחרות דורשות מהנהגים אולי לא להיות ממש עם הידיים על ההגה, אבל ערוכים ודרוכים לקחת שליטה. האחריות, מבחינת יצרניות הרכבים האלו, היא עדיין של הנהג. הבעיה היא, שנהגים רבים בארה"ב לא עושים זאת. טסלה וטויוטה, אגב, התחילו כבר להתקין בדגמים החדשים שלהן חיישנים שיזהו את הכיוון אליו מופנים האישונים של הנהג והרכב יתריע לנהג שעליו לחזור ולהסתכל על הכביש. אם העיניים לא ישנו כיוון למקום הנכון, הרכב יעצור את עצמו.
נכון לתחילת 2022 עסוק הממשל המשפט האמריקאי בחקירת 31 תאונות בהן היו מעורבות מכוניות טסלה, 10 מהן קטלניות. בינואר 2022 קבע בית המשפט בקליפורניה כי האחריות לתאונה קטלנית שהתרחשה כשטסלה נכנסה לצומת באור אדום היא כולה של הנהג.
באזור מאוד ספציפי בפיניקס, אריזונה, כבר קיים שירות של מוניות ללא נהג, של חברת בת של גוגל - וויימו. אבל, שימו לב - הפרויקט הזה הושק באזור הספציפי הזה בשל האקלים היבש שלו בשל החשש לשיבוש פעילות החיישנים והמצלמות במקרים של גשם או שלג.
בקיצור, המרחק בינינו לבין היום בו יסעו המכוניות לחלוטין בעצמן הוא כנראה עוד רחוק. אבל הכיוון ברור, הטכנולוגיה מתפתחת והשאלות הרבות שיצוצו לאורך הדרך פשוט יצטרכו להיפתר בדרך כלשהי. אתם אולי לא מצליחים לדמיין מכונית שנוסעת לחלוטין בלי נהג, אבל היו בטוחים שטובי המוחות ומומחי ביטוח הרכב בארץ וברחבי העולם שוברים את הראש בניסיון לייצר מערכת פוליסות ביטוח רכב ליום הזה שיגיע.

ביטוח רכב: הכל עניין של סטטיסטיקה

ביטוח רכב הוא מוצר בהתאמה אישית ועלויות הפרמיה של כל נהג ונהגת תלויות במאפיינים האישיים שלהם ומאפייני הרכב בו הם נוהגים. שנים של נסיעות מבחן ולמעלה מ-32 מיליון קילומטר שכבר בוצעו במכוניות אוטונומיות הוכיחו כי הן מעורבות במספר זניח של תאונות דרכים ביחס לנהגים אנושיים.
זה נכון שביטוח מקיף לרכב אינו כולל רק כיסויים למקרה של נזקים מתאונה, אלא גם לאירועים שלנהג (בן אנוש או מחשב) אין שום שליטה עליהם: פגעי מזג אוויר, פריצה, גניבה וכדומה, אבל חלק הפרמיה שמתייחס לסיכוי לתאונה בהחלט עומד להשתנות. אין זה מופרך לגמרי להגיד שיכול להיות שהן יפחיתו את מספר התאונות בכבישים ובכך גם את עלויות הפרמיה.