כמה פעמים יצא לכם באמת לשאול בן משפחה, חברה או קולגה אם הם בסדר? איך הם מרגישים באמת, מה עובר עליהם או אם הם צריכים עזרה? בתקופת החגים ההתעניינות הזו חשובה במיוחד, כיוון שעבור רבים מדובר בתקופה מאתגרת רגשית.
תכירו את ?R U OK. בדיוק כמו שזה נשמע - האם את או אתה בסדר?
?R U OK - המיזם החברתי של עמותת אנוש, מסייע לכל אחת ואחד מאיתנו לעצור רגע, לבדוק מה שלום האנשים סביבנו, להתעניין באמת, ובכך לעזור להם לעבור תקופה קשה, ובמקרים קיצוניים אפילו למנוע אובדנות.

איך תוכלו לזהות את הסימנים?

אם אתם מרגישים שינוי בהתנהגות של מישהו או מישהי שאתם מכירים, אם אתם חושבים שמשהו עובר עליהם – תסמכו על תחושת הבטן שלכם ותשאלו אם הכול בסדר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת אנוש)
אם הם נראים מבולבלים או לא מרוכזים, נוטים למצבי רוח, נראים בודדים, נמנעים מאינטראקציה חברתית, מדברים או מתנהגים בצורה פחות הגיונית, מסתגרים, פחות משקיעים בעצמם, אם דפוסי השינה השתנו, ההתנהגות ברשתות החברתיות השתנתה – נראה שמשהו עובר עליהם, וזה הזמן להתעניין. כי שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול.

כל זאת באמצעות ארבעה שלבים פשוטים:

השלב הראשון: שאלו אם הכול בסדר
הכינו את עצמכם לשיחה: ודאו שאתם במצב רוח טוב, כדי שתגיעו לשיחה בגישה חיובית, והיא תזרום.
ודאו שיש לכם זמן לפתח שיחה ושיש לכם סבלנות וזמן להקשיב. בחרו מקום נוח, כדי שתוכלו לדבר בפרטיות. כדאי שתבדקו שגם הצד השני פנוי עכשיו לשוחח. זכרו -
אתם פה כי אכפת לכם וכי אתם דואגים. גם אם יענו לכם שהכול בסדר ויבחרו לא לשתף - הם לפחות יידעו שאכפת לכם, וזה המון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת אנוש)
התחילו בשאלות מעודדות שיתוף, כמו "מה חדש אצלך?" או "מה נשמע?"; הזכירו דברים ששמתם לב אליהם וגרמו לכם לדאוג, כמו "את יותר שקטה לאחרונה, הכול בסדר?", "הרבה זמן לא ראיתי אותך בארוחת צהריים", "שמתי לב שאת כבר לא מעלה פוסטים מהריצה בים".
אם האדם מולכם אינו מעוניין לדבר, זה בסדר. תנו לו או לה להבין שאתם עדיין קצת מודאגים והוסיפו: "אם תרצי לדבר אני פה", או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדבר עם מישהו, אל תשאיר בבטן".
השלב השני: להקשיב
הגיעו לשיחה בראש פתוח, בלי ביקורת וללא שיפוטיות. יכול להיות שהדברים לא ייראו לכם כל כך נוראיים, אבל עבור מי שמולכם הם קשים, והחוויה שלהם קובעת.
תוכלו לתמוך ולהגיד: "אני מבין שקשה לך". תנו להם לדבר, אל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם. גם אם יהיו שתיקות מביכות, זה בסדר. עודדו אותם להסביר מה קורה באמצעות שאלות, כמו: "איך אתם מרגישים לגבי זה?" או "כמה זמן אתם כבר מרגישים ככה?"
הראו הקשבה על ידי חזרה במילים שלכם על מה שנאמר, למשל: "אתה חש שהמתח בעבודה זולג הביתה", "או "את מרגישה שכל העומס נופל עלייך ואין לך עזרה".
השלב השלישי: להניע לפעולה
אחרי ששאלנו כיצד הם מרגישים, והקשבנו למה שעובר עליהם - נוכל לעודד אותם לבצע פעולות לשיפור המצב. נסו לעשות זאת בעזרת שאלות מניעות לפעולה, כמו: "מה עשית בעבר במצבים דומים?", "רוצה שניפגש לקפה ונדבר קצת?", "חשבת אולי לדבר איתו או איתה על זה?".
אפשר להציע פעולות שעזרו לכם במצבים דומים: "כשעברתי תקופה קשה, ניסיתי כך וכך וזה ממש עזר לי", או "יש ספר ממש טוב שאת חייבת לקרוא".
אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך בצירוף גורם מקצועי לסיוע, אתם יכולים להציע: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי? או "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?".
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת אנוש)
אם אתם מרגישים שהמקרה מצריך יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו בעצמכם לגורמי טיפול מקצועיים ובקשו עזרה.
השלב הרביעי: לשמור על קשר
התעניינות חוזרת והידיעה שאנחנו פה עבורם היא חשובה - ויכולה לעשות את ההבדל. שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר בעוד כמה ימים. הביעו התעניינות עם משפטים, כגון: "מה נשמע? חשבתי עליך ורציתי לדעת איך אתה מרגיש מאז שיחתנו".
שאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שסיפרו לכם עליה. גם אם מי שמולכם לא נקטו פעולה, קבלו זאת או הציעו להם אפשרויות שונות.
וזכרו: לפעמים כל מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.

?R U OK גם במקום העבודה שלכם

סדנת ?R U OK לארגונים מציעה כלים למנהלות ומנהלים, עובדות ועובדים, לשאול ולהתעניין בשלומם של אנשים בסביבתם, ומאפשרת לזהות קושי רגשי, לדבר עליו, לתמוך ולמנוע מהמשבר להחמיר. להזמנת סדנאות ?R U OK לארגונים: ruok.org.il | 074-7556155 | info@enosh.org.il