פיגוע בלב תל אביב, זמן קצר לפני ההפגנה המתוכננת בקפלן: סייר ביטחון עירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב נורה למוות אחר הצהריים (שבת) ברחוב מונטפיורי על פינת נחלת בנימין, לאחר שהמחבל פתח באש לעברו ולעבר חברו - שהשיב באש ונטרל אותו. הסייר, חן אמיר, פונה במצב אנוש תוך פעולות החייאה לבית החולים, ושם נקבע מותו. הפיגוע מגיע ברקע קריאות לפעולות נקם לאחר שנער גבעות ירה למוות אמש בפלסטיני בן 19 במהלך עימותים בכפר בורקה ליד רמאללה אמש.
לפי עיריית תל אביב, המחבל כאמל אבו-בכר (22) עורר את חשדם של שני סיירי סל"ע שהיו באזור הפיגוע. הם ניגשו אליו - והוא שלף אקדח וירה בראשו של אחד מהם. הסייר השני נטרל אותו, ומותו נקבע בהמשך בבית החולים. המפכ"ל קובי שבתאי אמר בזירת הפיגוע: "אחרי מרדף קצר הסייר נטרל אותו. המחבל כתב במכתב שהוא 'מוכן להקריב את עצמו'. אנחנו בודקים האם היו לו עוזרים". על ההפגנות המתוכננות בקפלן אמר: "האירוע מאובטח, אנחנו מתגברים כוחות".

7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
המחבל המנוטרל בזירה
(צילום: המבצר)
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
(צילום: לירן לוי)
גורם בכיר במשטרה אמר כי נבדק חשד שהמחבל התכוון להגיע לרחוב קפלן כדי לבצע את הפיגוע שם - בזמן ההפגנות נגד המהפכה המשפטית. כ-700 שוטרים הגיעו לאבטח את המחאה בקפלן, ומשטרת מחוז תל אביב נמצאת בכוננות מוגברת.
הסייר שנטרל את המחבל סיפר: "אני ושותפי נסענו על ציר אלנבי ופנינו שמאלה לכיוון מונטיפיורי. זיהינו מישהו חשוד שעמד בפינת הרחוב של נחלת בנימין. כשהוא ראה אותנו מגיעים עם האופנועים הוא לא יצר איתנו קשר עין וזה העלה לנו את רמת החשד. הסתובבנו על המדרכה על מנת לבדוק אותו, ותוך כדי ששותפי העמיד את האופנוע החשוד שלף אקדח מאחורי גבו והתחיל לירות לעברו.
"שלפתי את האקדח, הוא ניסה לירות גם לעברי, ורדפתי אחריו עד שנפל והאקדח עף ממנו. באותו שלב עצרתי את הירי, עמדתי עליו עם הנשק שלא יזוז, וקראתי לכוחות שיטפלו בחברי".
7 צפייה בגלריה
מפת הפיגוע בתל אביב
מפת הפיגוע בתל אביב
מפת הפיגוע בתל אביב
דובר המשטרה אלי לוי קרא לציבור לא להגיע לזירה, וציין כי אין שינוי בהנחיות לקראת ההפגנה בקפלן: "יש המון כוחות שבדרכם לשם כדי להבין אם המחבל פעל לבד או שמישהו סייע לו. זה אירוע קשה שמטופל על ידי מד"א והמשטרה". על ההפגנה אמר: "אין שינויים, אפשר להגיע כמו שהמפכ"ל אומר מדי שבוע. צריך לשמור על ערנות גבוהה ולדווח על כל מה שנראה חריג".
גיל, שהיה בקרבת המקום בזמן הפיגוע, סיפר: "נסעתי בקורקינט בנחלת בנימין ועצרתי ליד רמזור, ואז משום מקום התחילו לידי יריות, לפחות חמש. הסתובבתי ושמעתי צרחות וראיתי אנשים שרצים לכיווני, בזמן שמישהו ירה עשרים מטר מאיתנו. מישהי צעקה לעברי 'תרוץ, יורים עלינו, זה פיגוע'. טסתי עם הקורקינט והרגשתי שאני עומד להתעלף. פחד נוראי, בחיים לא רעדתי כמו שאני רועד עכשיו".

7 צפייה בגלריה
המחבל כאמל אבו בכר מהפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
המחבל כאמל אבו בכר מהפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
המחבל כאמל אבו באקר באחד מחמ"לי הלחימה במחנה הפליטים בג'נין, שנהרסו במבצע האחרון
7 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
פיגוע ירי בנחלת בנימין בתל אביב
המפכ"ל בזירת הפיגוע
7 צפייה בגלריה
צעדה ברחוב דיזנגוף בתל אביב
צעדה ברחוב דיזנגוף בתל אביב
ובמקביל, ההפגנה שיצאה לדרך מכיכר דיזנגוף
(צילום: שב"פ)
המחבל שביצע את הפיגוע הוא כאמל אבו-בכר (22), שוהה בלתי חוקי ותושב הכפר רומאנה, שהתגורר בשנתיים האחרונות במחנה הפליטים ג'נין. הוא השתייך לחטיבת ג'נין שמזוהה עם הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, והיה מבוקש בישראל. מהכפר רומאנה יצאו בעבר כמה מחבלים, בהם המפגעים שביצעו את הפיגוע באלעד בצאת יום העצמאות בשנה שעברה. כוחות הביטחון צפויים לתחקר את בני משפחתו.
בג'יהאד האיסלאמי ובחמאס בירכו על הפיגוע, שהגיע כאמור לאחר שנער גבעות ירה למוות בקוסאי מעטאן, פלסטיני בן 19, במהלך עימות בין פלסטינים למתנחלים בכפר בורקה שליד רמאללה. בהלווייתו בצהריים נשמעו קריאות לנקום את מותו. גורמים במערכת הביטחון אמרו הבוקר ל-ynet כי התקרית מסכנת את הביטחון ביהודה ושומרון ובצבא נערכים לתרחיש של פיגועי נקמה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את תגובתם של סיירי העירייה: "משבח את אנשי הסיירת לביטחון עירוני של עיריית תל אביב על עירנותם וחתירתם למגע, שבכך סיכלו פיגוע חמור בהרבה. כוחות הביטחון שלנו יגיעו חשבון עם כל מבקשי נפשנו".