בשיתוף עמותת אביב
אלכס (78) הזמין דרך האינטרנט שירותי ממיר ערוצים לטלוויזיה ברוסית כי חשב שכך יוכל לקבל שירותים רבים יותר במחיר טוב יותר, החברה הגיעה והתקינה את הממיר, אלא שאלכס לא היה מרוצה מהעסקה משום שאיכות השידור אינה טובה מספיק, פנה לחברה וביקש לבטל את העסקה, עבר בין בוטים לצ'אטים וגם כשהגיע לבסוף למענה אנושי לא התייחסו לפנייתו. בינתיים אלכס הזמין שירותי ממיר ערוצים מחברה אחרת שהתקינה לו ממיר חדש. הוא מרוצה מהחברה החדשה, אך נאלץ להמשיך לשלם גם לחברה הקודמת, ובינתיים חלפו כבר 10 חודשים ולא נענו לפניותיו החוזרות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מידי חודש מונחים על שולחנם של יועצי הזכויות ועורכי הדין בעמותת אביב, עשרות פניות של אזרחים וותיקים בנושאים צרכניים שונים ובהן גם תלונות על בעיות מול חברות תקשורת שלא ביטלו עסקאות או שחייבו את הצרכנים על שירותים שלא ביקשו במסגרת החבילה שהם צורכים, מעידה עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותה.
עמותת אביב, המסייעת במיצוי זכויות לאזרחים ותיקים וניצולי שואה, עדה בשנים האחרונות לאתגרים שעומדים בפני צרכנים בני הגיל השלישי בעידן שבו מרבית השירותים והעסקאות מתבצעים בטלפון או באופן דיגיטלי. בשנה האחרונה הרחיבה את סל השירותים שלה גם לתחומי ההגנה הצרכנית לאזרחים ותיקים. מאות פניות של בני 65 ומעלה, בתחום ההגנה הצרכנית טופלו עד כה על ידי העמותה בהצלחה. אלכס שהוזכר בתחילת הכתבה הוא אחד מהם ובעזרת המחלקה להגנה צרכנית בעמותת אביב הופסק החיוב ואלכס קיבל החזר של קרוב ל-1,400 שקלים - הסכום שהמשיכו לגבות ממנו מאז הודעת הביטול.

בדיקה מקדימה: כלל יסוד בצרכנות נבונה

אין אזרח בישראל שלא נתקל בעוולה או בבעיה צרכנית במהלך חייו. כשזה קורה לבני ה- 65 פלוס, שלרוב אינם מודעים לכך שבמקרים מסוימים של ביטול עסקה חוק הגנת הצרכן מגן עליהם, הם מתקשים לדרוש את המגיע להם לפי חוק, אם בגלל אי ידיעה או בגלל חוסר התמצאות דיגיטלית במימוש זכויותיהם הצרכניות.
עו"ד מלי גרנותעו"ד מלי גרנותצילום: באדיבות עמותת אביב
עו"ד גרנות מספרת כי למחלקה להגנה צרכנית בעמותה מגיעות מידי חודש עשרות תלונות ופניות של אזרחים וותיקים בנושא ביטול עסקה בתחומים שונים כמו: חבילות נופש, טיסות, סדרות טיפולי יופי ורפואה משלימה או מוצרים שנרכשו והלקוחות ביקשו להחזירם. "רבים מהמקרים היו נמנעים מראש אם הפונים היו בודקים מלכתחילה את טיב העסקה ואת תנאי הביטול", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
אין אזרח בישראל שלא נתקל בעוולה או בבעיה צרכנית במהלך חייו.
אין אזרח בישראל שלא נתקל בעוולה או בבעיה צרכנית במהלך חייו.
אין אזרח בישראל שלא נתקל בעוולה או בבעיה צרכנית במהלך חייו.
(צילום: shutterstock)
שלומית (72) הזמינה מקום לטיול למזרח הרחוק שתוכנן לנובמבר 2023. עקב המלחמה הטיול נדחה למועד אחר שפחות התאים לה והיא ביקשה לבטל את ההזמנה. הספק דחה אותה והתעלם מדרישותיה להחזר כספי מלא למרות שעל פי חוק הגנת הצרכן היה עליו לעשות כך. לאחר מעורבות יועצת עמותת אביב ופנייה רשמית לספק, הבעיה נפתרה ושלומית קיבלה החזר כספי בסך 5,000 דולר ישירות לחשבונה בהתאם לתקנות ביטול עסקה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: בני לפיד)
עו"ד גרנות מספרת כי למחלקה להגנה צרכנית בעמותה מגיעות בין היתר גם תלונות שעוסקות בבקשות פיצוי על מוצר פגום או שירות שנרכש אך לא עומד בציפיות וגם כאן, הסיוע הוא משמעותי עבור הפונים. "כשבתי עסק מקבלים מאיתנו פנייה רשמית של עורכי דין, היחס הוא שונה ובדרך כלל אנחנו מצליחים לפתור את הבעיה לטובת האזרחים הוותיקים", היא מסכמת.

רכשתם מוצר והתחרטתם? כל התנאים להחזר כספי

ניתן לקבל החזר כשמחיר המוצר עולה על 50 שקלים ובתנאי שלא השתמשתם במוצר והוא נמצא במצב בו הוא נרכש.
ניתן לבטל עסקה תוך 14 ימים מיום ביצוע הרכישה או קבלת המוצר. ואולם, חשוב לדעת שבתקנות הגנת הצרכן מפורטות קבוצות שונות של עסקאות להן נקבע פרק זמן שונה לביטול עסקה, לדוגמה: ביטול עסקה של מוצרי ביגוד, הנעלה ותכשיטים אפשרי עד שני ימים בלבד.
ישנן עסקאות שאותן החוק לא מאפשר לבטל כדוגמת מוצרי מזון, תרופות או מוצרים שיוצרו במיוחד לבקשת הצרכן (כמו ארונות מטבח), אין החזר כספי.
אזרחים וותיקים בני 65 ומעלה ורכשתם מוצר או שירות בטלפון או באתר אינטרנט ישראלי? החוק מאפשר לכם לבטל את העסקה תוך 4 חודשים מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת המוצר, גם בלי לספק סיבה לביטול.
*במידה והעוסק מסרב לבטל את העסקה על פי חוק, ניתן להגיש תביעה לפיצוי בסכום של עד עשרת אלפים שקלים, בנוסף להשבת סכום העסקה.
  • אם אתם אזרחים וותיקים ונתקלתם בבעיה צרכנית, ניתן לפנות למוקד בטלפון 5711* או לאתר העמותה, ולקבל ייעוץ וסיוע ללא תשלום.
בשיתוף עמותת אביב