מכללת אלקאסמי נחשבת פורצת דרך ייחודית בחברה הערבית ובעולם האקדמי בישראל. ממוסד חינוכי שפעל בתחילת דרכו על פי תפיסות מיושנות מסורתיות, הפכה המכללה היושבת בבקה אל גארביה לקמפוס שוקק ומודרני, שקיבל תאוצה מאז כניסתו של פרופ' אנואר ריאן לתפקיד נשיא המכללה. תכניות הלימודים עברו תהליך אקדמיזציה מואץ על רקע מגוון יוזמות לשיפור והרחבת הפעילות האקדמית של המכללה, כשהמטרה הסופית היא הפיכתה לאוניברסיטה הראשונה בישראל שפועלת בעיר ערבית.
פרופ' ריאן הוא חוקר בעל שם שנחשב לאחד מחלוצי הכימיו-אינפורמטיקה בישראל, תחום שמטרתו היא ייעול תהליך גילוי ופיתוח תרופות. במשך עשור היה שותף לפיתוח שני אלגוריתמים ידועים בתחום, שעל בסיס הטכנולוגיות החישוביות שלהם הוקמו חמש חברות סטארטאפ. ב-2008 הצטרף למכללת אלקאסמי, תחילה כחוקר במרכז המחקר והפיתוח ולאחר מכן כמרצה לכימיה. ב-2015 קיבל דרגת פרופסור חבר לכימיה מהמל"ג.
7 צפייה בגלריה
פרופ' אנואר ריאן, נשיא המכללה
פרופ' אנואר ריאן, נשיא המכללה
פרופ' אנואר ריאן, נשיא המכללה
(צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)

"המסלול אל התפקיד הנוכחי כנשיא המכללה התחיל עוד כשהצטרפתי למרכז המו"פ (המרכז למחקר ופיתוח) של המכללה בתור אחד משלושת החוקרים הראשונים שלו. באותה נקודה, אחרי 20 שנות מחקר, רציתי לראות איך אני יכול לתרום לחברה", אומר פרופ' ריאן. "כשהגעתי למכללה ישר התחברתי לחזון, כחוקר וכימאי ראיתי, ויש צורך לחזק את החינוך המדעי בחברה הערבית. בהמשך התחלתי להנחות סטודנטים, לגייס מענקי מחקר, להפעיל סטודנטים במחקרים שלי וגם לעשות קישור בין המחקר של המכללה לחברות הסטרט-אפ שהקמתי".

"חשבתי שצריך מכללה עם מחקרים ברמה בינלאומית בחברה הערבית - ואלקאסמי היא המקום לזה"

פרופ' ריאן נענה לקול הקורא לתפקיד הנשיא, מתוך שאיפה להמשיך בתהליך ומתוך חיבור חזק למכללה "המכללה עבורי היא בית", הוא אומר. " לא חשבתי פעמיים". מי שנדבק בחיידק של המחקר האקדמי, אומר פרופ' ריאן, לא יכול להיפטר ממנו, ויאהב כל יום בעבודה שלו. "לכן, אמרתי שצריך לבסס מכללה עם מחקרים ברמה גבוהה, עולמית, בחברה הערבית - ואלקאסמי היא המקום לזה. מתוך יותר מ-20 מכללות לחינוך בישראל, רק אלקאסמי החליטה בצורה אמיצה לפני 15 שנה להשקיע מיליונים בהקמת מו"פ מדעי, ללא תמיכה ממשלתית, מתוך ראייה שהוא ישרת אותה בהפיכה למכללה מחקרית וביום מן הימים לאוניברסיטה".
7 צפייה בגלריה
הפקולטה למדעים
הפקולטה למדעים
הפקולטה למדעים
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)
עם הכניסה לתפקיד, לפני כשנתיים, המטרה של פרופ' ריאן הייתה בניית תכנית פעולה להגשמת החזון של המכללה - תוך חמש שנים לקבל הכרה בתור מכללה כללית ותוך עשור להיות עם תשתית אקדמית חזקה המאפשרת לה להפוך לאוניברסיטה בעיר ערבית. "להגשמת החזון צריך מאמצים כבירים ושילוב ידיים של הרבה גורמים, עם תכנית פעולה מפורטת ואבני דרך ברורות", אומר פרופ' ריאן.

"הישגי המכללה ומיצוב הסטודנט.ית במרכז הביאו בתוך שנתיים לעליה של 70% במספר הנרשמים"

פרופ' ריאן אומר כי היותה של מכללת אלקאסמי חשובה מאוד לחברה הערבית והעובדה שהגיעה להישגים רבים בפן החינוכי-חברתי והאקדמי, הם מימוש של חלק קטן בלבד מהפוטנציאל שלה ולכן צריך לספק יותר משאבים ולאפשר מיצוי הפוטנציאל לטובת כלל החברה. "הסגל האקדמי של המכללה מגוון תרבויות", אומר פרופ' ריאן, "מייצר הרבה ידע חדש - מעל 150 מאמרים מדעיים מתפרסמים בכל שנה, רובם בעיתונות מדעית בינלאומית עם דירוגים גבוהים".
על מנת לחבר את הסגל האקדמי לחזון המכללה ולחזק את המעמד האקדמי שלו, ננקטו שלוש פעולות מרכזיות: הראשון, מאמץ להחזיר את העלייה במספר הסטודנטים.ות הנרשמים.ות, כך שיהיו יותר שעות לכל חוג, יהיה מקום לתקציבים נוספים ויהיה אפשר להשקיע יותר כסף במימון מחקרים עבור המרצות והמרצים. ההיבט השני הוא השאיפה של המכללה לעבור לפעילות תחת הות"ת, הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), שקובעת איך יחולק תקציב המדינה שהוקדש להשכלה גבוהה לאוניברסיטאות ולמכללות השונות. מעבר לפעילות תחת הות"ת יוביל לשיפור במרכיבי השכר, לשדרוג כללי של רמת המוסד ושל ההיצע הלימודי לסטודנטים.ות. ההיבט השלישי הוא בניית תכנית קידום לסגל האקדמי. "היעד שהצבתי לעצמי הוא שעד סוף הקדנציה הראשונה שלי בתפקיד, נשיג 10 קידומים של חברי סגל למעמד פרופ' חבר ופרופ' מן המניין".
7 צפייה בגלריה
האגף החדש - ספריית אלקאסמי
האגף החדש - ספריית אלקאסמי
האגף החדש - ספריית אלקאסמי
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)
בתור מכללה הממוקמת בעיר ערבית, פרופ' ריאן מספר כי היא מנגישה את ההשכלה הגבוהה גם לאוכלוסייה ייחודית, בעיקר של סטודנטיות ערביות שבהעדר המכללה היה סיכוי סביר שרובן לא היו לומדות באף מוסד אקדמי. ככלל, המטרה של פרופ' ריאן הייתה לשים את הסטודנט.ית במרכז. "בפעם הראשונה נשיא המכללה מייחד שעה שבועית לסטודנטים וסטודנטיות, ובכל חודש יש מפגש עם מועצת הסטודנטים כדי לשמוע את הבקשות והצרכים שלהם".
פרופ' ריאן מספר שהדגש שניתן על מתן מענה לצרכי הסטודנטים.ות בא לידי ביטוי בשורה של חידושים נוספים. "גייסנו והגדלנו את היקף המלגות, ואנחנו עוזרים לסטודנטים במילוי הבקשות. בעקבות סקר שעשינו על התעסוקה בקרב בוגרים, אנחנו מקדמים פרויקטים עם גופים שונים להגדלת אחוז התעסוקה בקרב הבוגרים, בחברה הערבית ובמיוחד אצל נשים. לפני שנה התחלנו מיזם של הכשרה לשוק העבודה - סטודנטים מקבלים הכשרה של מיומנויות רכות וקורס עברית עסקית נרחב, כדי להבטיח שאם הסטודנט לא ימצא עבודה בבית ספר בחברה הערבית, הוא יוכל להשתלב בהוראה בחברה היהודית או בשוק העבודה במגזר הפרטי. חלק מהתכניות כוללות ניסיון מעשי של סטודנטים בבתי ספר בחברה היהודית".
תכנית נוספת מכשירה מורים להוראה בתחומים הקשורים להייטק, כמו מידע ונתונים, על מנת לייצר את המורים שיכשירו את דור העתיד של ההיי טק הישראלי. "אנחנו היינו הראשונים לזהות את המחסור, ולהבין כיצד נותנים כלים לאקדמאים בוגרי המכללה ומוסדות אחרים כדי לספק לו מענה", אומר פרופ' ריאן.
7 צפייה בגלריה
רחבת הכניסה למכללה
רחבת הכניסה למכללה
רחבת הכניסה למכללה
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)

עוד הישגים שפרופ' ריאן מציג הם שילוב הערוץ הדיגיטלי בהוראה, זכייה במענקי מחקר איכותיים ובתחרויות בינלאומיות, אמון ושקיפות מלאה בעבודה עם משרד החינוך והמל"ג, פיתוח תכנית ייחודית לתואר ראשון בהוראת מדע וטכנולוגיה, פיתות תכנית תואר שני עם תזה ועוד. לדברי פרופ' ריאן, "הישגי המכללה ומיצוב הסטודנט במרכז הביאו לעלייה משמעותית של 70% במספר הסטודנטים, תוך שנתיים".

"למעלה מ-40% מחברי המועצה האקדמית שלנו הן נשים, המשמשות בתפקידים בכירים באלקסמי"

אחד מהתחומים החשובים ביותר באסטרטגיה של המכללה בשנים האחרונות הוא העצמת סטודנטיות, בוגרות וחוקרות. "ראשית, מעל 40% מחברי המועצה האקדמית שלנו, הן נשים. נשים משמשות בתפקידים בכירים ומשפיעים במכללה, כגון דיקאנית לפקולטה למדעים, דיקאנית סטודנטים, אחראית על תכנית המצוינים, ראשות חוגים, ראשת ההתנסות המעשית ועוד. מעל 90% מהסטודנטים, הן סטודנטיות. אנחנו באזור בו לא כל המשפחות מרשות לבנות ללכת ללמוד ולעבוד במקומות רחוקים, כך שמדובר בהישג משמעותי".
עוד מרכיב בהעצמה נשית הוא פרויקט SWITCH בשיתוף פעולה עם ג'וינט-תבת ומשרד הכלכלה להכשרת בוגרות המכללה מתחום המדעים לעבודה בתחום מידע ונתונים (Data Analysis).
7 צפייה בגלריה
ספריית אלקאסמי שנוסדה בשנת 1997
ספריית אלקאסמי שנוסדה בשנת 1997
ספריית אלקאסמי שנוסדה בשנת 1976
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)

"הניסיון הרב והחדשני שרכשנו בלמידה דיגיטלית יקפיץ את אלקאסמי למקום גבוה מאוד בישראל"

הישג משמעותי של המכללה מהתקופה האחרונה הוא בתחום ההוראה הדיגיטלית. קורס שפותח במכללת אלקאסמי, נבחר, לצד אוניברסיטת הרווארד, בין 12 הקורסים הדיגיטליים הטובים בעולם בתחרות edX, הנחשבת לתחרות היוקרתית ביותר בתחום הקורסים הדיגיטליים. שם הקורס הוא - חכה, פיתיון ודגים, (צוות הקורס: פרופ' הרפז, ד"ר עביר ותד– דיקאנית הפקולטה למדעים, ד"ר זעבי, מר ויסאם כתאני), והוא עוסק בגישות לחינוך לחשיבה. "זה לא דבר מובן מאליו", אומר פרופ' ריאן. "מכללת אלקאסמי שואפת להיות מכללה מצטיינת, איכותית, דינמית וחדשנית, המשלבת השכלה אקדמית עם גישה פרקטית ויישומית. אנחנו מתכננים להמשיך להשקיע משאבים רבים בשילוב מושכל ויעיל של ההיבט הדיגיטלי בהוראה. בימים אלו אנחנו מקימים יחידה לפיתוח קורסי MOOC (קורסים אונליין המוניים פתוחים) בהנהלת ד"ר עביר ותד. אנחנו המכללה הראשונה לחינוך שמפתחת כזה דבר. מכללות אחרות כבר פנו אלינו וביקשו לבוא לבקר כדי ללמוד על העשייה שלנו בתחום זה ולבחון אפשריות של שיתוף פעולה".
כאמור, אחד היתרונות של מכללת אלקאסמי על פני מוסדות חינוך רבים בישראל הוא הטמעה נרחבת וחדשנית של למידה דיגיטלית. "הניסיון הרב והחדשני שרכשנו בלמידה דיגיטלית צפוי להקפיץ את המכללה בשנים הקרובות למקום גבוה מאוד בישראל ובעולם. בחודש הבא ובעקבות הזכייה בתחרות העולמית מגיעה לבקר במכללה משלחת של 20 נציגים מ'ישראל דיגיטלית' כדי להכיר את המכללה מקרוב וללמוד על סיבות ההצלחה שלה בתחום זה", אומר פרופ' ריאן. "כאשר בונים משהו חדש, אפשר לבנות אותו בצורה הכי יעילה ועדכנית, לעומת מוסדות אקדמיים עם ותק של עשרות שנים, שם קשה יותר לעשות שינויים".

"מקומם שאין מכללה מהחברה הערבית בתקצוב הות"ת - אין סיבה לא לתקצב את אלקאסמי"

"מה שהכי מקומם אותי הוא שיש למעלה מ-30 מוסדות אקדמיים בתקצוב הות"ת, ללא מוסד אקדמי אחד מהחברה הערבית", אומר פרופ' ריאן. "זה לא מצב סביר והמצב הזה חייב להשתנות. אין סיבה לא לתקצב את אלקאסמי על ידי הות"ת".
7 צפייה בגלריה
בסטודנטים הלומדים במכללה
בסטודנטים הלומדים במכללה
סטודנטים בכיתת לימוד
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)
פרופ' ריאן אומר כי מכללת אלקאסמי ראויה ומקיימת את כל התנאים כדי להיכנס תחת האחריות של הות"ת בהקדם. "יש לנו תשתית מצוינת ואין שום סיבה לעכב את ההכרה. יש מרכז מו"פ, יש מרכז לחינוך מדעי-טכנולוגי, מרכז חלל, יש השקעה גדולה של המכללה במימון מחקרים לסגל האקדמי, בסדר גודל של יותר ממיליון וחצי ש"ח בשנה השתתפות עצמית של המכללה מעבר לגיוסי מענקי מחקר - זה לא קיים באף מכללה שלא עברה לות"ת. אנחנו משקיעים עד השקל האחרון בחזרה במחקר ובתשתיות, כדי להשביח את הסגל האקדמי ולבנות תשתית לעתיד".
בכל הנוגע לשאיפה להפוך לאוניברסיטה, אומר פרופ' ריאן כי "אני לא מאמין שאפשר לבנות מאפס ישר את הגג. צריך לבנות את התשתיות הנכונות. כיום כבר הוכחנו שאנחנו מכללה מובילה וחזקה לחינוך, שעשתה מהפך הכולל הכרה ב 11 תכניות לימוד של תואר ראשון B.Ed., יש לנו 6 תכניות לתואר שני ותכנית לתואר שני עם תזה, 4 עיתונים מדעיים ברמה בינלאומית שהמכללה מוציאה, ומעל 150 מאמרים המתפרסמים בכל שנה, רובם במגזינים המדורגים ברמות הגבוהות ביותר".
השלב הבא במסע, המהווה תחנת ביניים קריטית לפני הפיכתה לאוניברסיטה, הוא הפיכה למכללה כללית. "היום מותר לנו לפתוח תכניות הקשורות לחינוך בלבד", אומר פרופ' ריאן. "כדי לדבר על אוניברסיטה, צריך להיות עם מסה קריטית מבחינת מספר סטודנטים, תשתיות וסגל אקדמי, לכן עלינו להפוך קודם למכללה כללית המתוקצבת על ידי הות"ת".
פרופ' ריאן אומר כי "צריך לאפשר לנו לפתוח תכניות בתחומים שאינם חינוך והוראה, כמו סייבר, מידע ונתונים, מדעי המחשב, ביוטכנולוגיה, מקצועות תומכי רפואה, ועוד מקצועות הנמצאים במחסור בשוק העבודה. אנחנו רואים במכללת אלקאסמי מנוע צמיחה חינוכי-חברתי-כלכלי שאחת ממטרותיו היא לשדרג את כוח האדם המגיע מהחברה הערבית ולהגדיל את אחוז המשולבים בשוק העבודה במשרות איכותיות". עוד מציין פרופ' ריאן כי ההתרחבות למכללה כללית תמשוך עוד נשים להגיע ללימודים, אשר לא היו מגיעות ללמוד ללא המכללה. "פרופ' מונה מרון, יו"ר הועדה להנגשה במל"ג, ביקרה במכללה לפני מספר חודשים והתרשמה מהעשייה של המכללה בצד הזה, היא אמרה לי שהיא תומכת במעבר המכללה לוות"ת כמכללה כללית, כחלק מהעצמת הנשים באזור, על ידי הצעת אפשרות להשכלה אקדמית במגוון תחומים, שתקל עליהן להצטרף לשוק העבודה, או להמשיך לתארים מתקדמים", אומר פרופ' ריאן.
7 צפייה בגלריה
רחבת הדשא שבמכללה
רחבת הדשא שבמכללה
רחבת הדשא שבמכללה
( צילום: יחסי ציבור אלקאסמי)
"אנחנו בוטחים בשרת החינוך שאשא ביטון שתתקן את העוול ההיסטורי שנעשה לחברה הערבית" לאחרונה מונה יו"ר חדש לות"ת, ופרופ' ריאן תולה בו תקוות רבות. "פרופ' יוסי מקורי מגיע עם ניסיון עשיר ואני מקווה שגם הוא יעשה מאמצים בהיבט זה. ראוי לציין שהשיח היום של המכללה עם משרד החינוך מתנהל בצורה טובה מאוד וזה בזכותם של מר אייל רם, ד"ר לילי רוסו, גב' איריס וולף וכלל אנשי המשרד, המתנהלים במקצועיות רבה. כעת צריך להתרחב לתחומים חדשים מעבר לחינוך".
פרופ' ריאן השתתף בסוף חודש אוגוסט במפגש נשיאי המכללות לחינוך עם שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון והתרשם מאוד. "אנחנו מאוד בוטחים בד"ר שאשא-ביטון. היא מגיעה מעולם החינוך, יש לה ראייה מצוינת באשר לצעדים הנדרשים לקידום התחום, היא קשובה לצרכי מערכת החינוך בכלל ושל מערכת החינוך של החברה הערבית בפרט, ואני מאמין שהיא תתמוך במהלך של הפיכת מכללת אלקאסמי למכללה כללית בתקצוב הוות"ת. אני מאמין שהיא תתקן את העוול שנגרם לחברה הערבית, ושהיא תהיה השרה שהמהלך יירשם על שמה".
פרופ' ריאן מעריך כי לאחר 5 שנים בתור מכללה כללית, לאלקאסמי תהיה תשתית טובה להפוך לאוניברסיטה. "אלקאסמי חייבת לעשות את המעבר למכללה כללית, אין ברירה אחרת, על מנת להפוך בהמשך לאוניברסיטה מן המניין. בימים אלה אנחנו שוקדים על הכנת תכנית העשור במטרה להגשים חלום זה ולהפוך אותו למציאות".
מס' הטלפון לפניות: 046286743 מחלקת יחסי ציבור