קושי בשמיעה יכול להשפיע על אנשים בכל הגילאים, על איכות חייהם ואפילו על בני משפחותיהם. ירידה בשמיעה יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות – החל בירידה קלה, היכולה להתבטא בקושי בשמיעת קולות רחוקים או חלשים, בעיקר על רקע רעש, ועד לירידה חמורה או עמוקה, הגורמת לקושי בתפיסת צלילים ודיבור בכל הסביבות, גם בשיחה עם אדם אחד בסביבה קרובה ושקטה. עלייה בגיל משפיעה על מערכות שונות בגוף, ובין היתר עלולה לגרום לירידה הדרגתית בשמיעה.
במחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות נמצא, שאנשים עם ירידת שמיעה שאינה משוקמת (כלומר שאינם מרכיבים מכשירי שמיעה או פתרון שיקומי מתאים אחר) נוטים יותר לפתח דכאון, חרדה ולחוות ירידה בתחושת הערך העצמי, לעומת בני גילם השומעים היטב. אותם אנשים נוטים להפחית משמעותית ואף להימנע ממפגשים חברתיים, מה שגורם להחמרה בתחושת הבדידות והניתוק מהסביבה. ייתכן שיופיעו קשיים בתקשורת עם בני המשפחה – בטלפון או פנים מול פנים. אנשים עם ירידת שמיעה לא משוקמת משקיעים מאמצים קוגניטיביים רבים יותר כדי לפענח דיבור במצבים שונים. המאמץ השמיעתי הזה יכול לגרום לתחושה כללית של עייפות ול"ניצול" המשאבים הקוגניטיביים הזמינים – על חשבון תהליכים קוגניטיביים חשובים אחרים. זאת ועוד, ירידת שמיעה שאינה משוקמת מקושרת במחקרים לסיכון גבוה יותר לנפילות. כל העדויות הללו מצביעות על הקשר שבין שמיעה לאיכות החיים – שמיעה טובה יותר מקושרת במחקרים לחיבור טוב יותר לסביבה ולאיכות חיים טובה יותר באופן כללי.

הטכנולוגיה בשירות איכות החיים

ההתפתחות הטכנולוגית בעשורים האחרונים משפיעה על כל התחומים בחיינו, ויש לה נגיעה ישירה לשיפור איכות החיים גם בתחומי הבריאות.
כיום קיימים פתרונות רבים שיכולים לאפשר שמיעה טובה ומאוזנת, תוך חיבור לצלילי הסביבה השונים, בין היתר באמצעות שימוש במכשירי שמיעה שיכולים לסייע מאוד בשיפור איכות החיים. מכשירי השמיעה הולכים ומשתכללים ונוספים להם עוד ועוד מאפיינים, שמטרתם לשפר את יכולת השמיעה במצבים שונים ומאתגרים יותר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מכשירי השמיעה המתקדמים הקיימים כיום, הם מכשירים דיגיטליים המצוידים במנגנון זיהוי סביבה אוטומטי, מבוסס בינה מלאכותית. המכשירים מזהים את הסביבה, את מאפייניה מבחינת היחס בין צלילי הדיבור, הרעש, המוזיקה, ההדהוד ועוד, ומשנים בהתאם לכך את ההגברה ואת פעילותם של מנגנונים שונים. למשל, בסביבות רועשות יותר המכשירים יגבירו בהתאם את מידת סינון הרעש. בסביבות שבהן קיים גם דיבור וגם רעש סביבתי שעלול להקשות על המאזין, מערכת המיקרופונים של המכשירים מפעילה מנגנון כיווניות, בו מוגבר הדיבור המגיע מלפנים, ואילו הרעשים המגיעים מהצדדים ומאחור מונחתים. במכשירים משוכללים יותר יש אפשרות להגברת הדיבור המגיע גם מכיוונים אחרים (כמו מאחור או מהצדדים), והנחתת הרעשים המגיעים מכיוונים אחרים.
אצל חלק מיצרני מכשירי השמיעה קיימים פיתוחים ייחודיים, המאפשרים שיפור תפיסת הדיבור במצבים מאתגרים נקודתיים, כגון חיישן תנועה, שמטרתו שיפור תפיסת הדיבור בזמן הליכה. דוגמה נוספת היא מנגנון המזהה דיבור בסביבה רועשת במיוחד, מפעיל אלומת מיקרופונים סלקטיבית וצרה לצורך מיקוד מקסימלי בדיבור, וגם מאפשר למשתמשים לשלוט במידת סינון הרעש והכיווניות באמצעות אפליקציה נוחה לשימוש המותקנת בטלפון הסלולרי.
עם ההתקדמות הטכנולוגיה ניתנת יותר תשומת לב גם לעיצוב המכשירים - שימוש ברכיבים קטנים ועדינים יותר, המאפשרים הקפדה על נוחות ואסתטיקה מבלי להתפשר על שמיעה טובה.

קלות, נוחות וגמישות בשימוש

נוחות התפעול והשימוש היומיומי במכשירי השמיעה משתפרים גם הם עם השיפור בטכנולוגיה. כיום קיימים מכשירי שמיעה נטענים, בתפעול פשוט וקל, המייתרים את הצורך לרכוש ולהחליף סוללות. כמו כן בחלק ממכשירי השמיעה קיימת אפשרות של חיבור לטלפון דרך קישוריות בלוטות'. באמצעות הבלוטות' אפשר ליהנות מהזרמה ישירה של שיחות טלפון לשני המכשירים, מה שמאפשר איכות מעולה והבנת דיבור טובה יותר מאשר החזקת הטלפון ליד אחת האוזניים. ניתן להאזין דרך המכשירים גם למוזיקה, הרצאות, פודקאסטים וסרטונים - למעשה, מכשירי השמיעה מתפקדים כאוזניות איכותיות לכל דבר. מלבד החיבור לצורכי הזרמה, ניתן להשתמש בקישוריות בלוטות' לצורך שליטה במכשירים - שימוש באפליקציות ייעודיות למכשירי שמיעה, שבאמצעותן ניתן לשלוט בעוצמה ובמאפיינים שונים של המכשירים, כגון סינון רעשים והחלפת תוכניות, מבלי לגעת במכשירים עצמם. באמצעות האפליקציה ניתן גם לבצע כיוון מרחוק של המכשירים ללא צורך בהגעה למכון השמיעה.
אין ספק שעולם מכשירי השמיעה הולך ומשתדרג משנה לשנה, עם פיתוחים שעוזרים לשמוע טוב יותר בסביבות שונות ומגוונות יותר. פיתוחים אלה מאפשרים למי שחווים ירידה בשמיעה חיבור טוב יותר לאנשים הקרובים להם ולסביבתם.
(כרמל כהן ורותי שרון)