הבינה המלאכותית משנה את פני התעשיות בקצב מהיר ובעיקר את תחום הפיננסים – אחד התחומים השמרניים ביותר במשק. אביטל פרדו, מייסד שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת הפינטק הישראלית פאגאיה, התייחס בכנס בנושא בינה מלאכותית, לשינויים שהביאה איתה הבינה המלאכותית הגנרטיבית.
לדבריו “ChatGPT של OpenAI הוא לא רק מוצר צרכני – הוא הפך להיות סוכן השיווק הטוב ביותר של כל חברה שמוכרת מוצרי AI”. פרדו ציין כי עד לא מזמן גופים פיננסיים רבים התקשו להאמין בכוחה של הטכנולוגיה, אך המציאות השתנתה. “לפני חמש שנים הבנקים היו מלאים באנשים סקפטיים. היום אותם מנהלים משתמשים ב־ChatGPT מדי יום והם מבינים שהסיכון האמיתי הוא דווקא בלא לאמץ את ה־AI”.

לדבריו המלאים בכנס – לחצו כאן לכתבה המלאה שפורסמה.

1 צפייה בגלריה
מייסדי פאגאיה
מייסדי פאגאיה
מייסדי פאגאיה
(באדיבות פאגאיה)

השלב הבא במהפכת הבינה המלאכותית
חברת פאגאיה, שנוסדה לפני כעשור, פועלת במטרה להחליף את שיטות חיתום האשראי המסורתיות במודלים מבוססי בינה מלאכותית. בשונה מחברות שמציעות אשראי ישירות לצרכנים, פאגאיה פועלת במודל עסקי של B2B – ומוכרת את המערכות שלה לבנקים וגופים מוסדיים. במשך שנים רבות עמד בפני החברה אתגר מרכזי, החשש של ארגונים גדולים מהטמעת מערכות AI. אולם, לדברי פרדו, הופעת ChatGPT שינתה את המגמה כמעט בן לילה – והפכה את הבינה המלאכותית לנגישה וברורה גם עבור קובעי מדיניות ומנהלים בכירים.
“אנחנו נמצאים בתחילת השלב השני של המהפכה הטכנולוגית”, הסביר פרדו. "השלב הראשון היה אימוץ ה־AI על ידי תאגידים והשלב הנוכחי הוא שימוש אישי. בדיוק כפי שהמחשבים האישיים הפכו זמינים לכל אדם אחרי שנים שבהן היו נחלתם של ארגונים בלבד – כך גם ה־AI הופך לכלי שכל אחד יכול לעבוד איתו".
פרדו מוסיף כי השינוי אינו רק תפיסתי, אלא גם טכנולוגי. “לפני עשר שנים היינו צריכים לבנות כמעט כל רכיב בעצמנו. כיום, בזכות ההשקעות העצומות בתשתיות AI, אנחנו יכולים לפתח מערכות מתקדמות במהירות חסרת תקדים. משימות שבעבר הצריכו צוות שלם במשך חודש, נפתרות היום על ידי אדם אחד בתוך שבוע בלבד".
המהפכה הזו, מייצרת יתרון כפול – גם קצב פיתוח מהיר יותר וגם יכולת צמיחה משמעותית בלי עלויות נלוות גבוהות. השילוב הזה מאפשר לחברות כמו פאגאיה לשפר את הפלטפורמות שלהן ולהתאים אותן לדרישות השוק בזמן אמת.

שינוי פרדיגמה בעולם הפיננסים

מעבר לאימוץ הבינה המלאכותית כשירות טכנולוגי, פאגאיה רואה ב־AI כלי שמסייע להקטין את פערי המידע בין מוסדות פיננסיים ללקוחותיהם. פרדו ציין כי החברה משפרת את האלגוריתמים שלה מדי שנה בקצב של 10%–15%, מתוך מטרה להגיע למודלים מדויקים יותר שיאפשרו חיתום מבוסס נתונים אמיתיים ולא רק על פי שיטות מסורתיות.