לא לחינם "טבע" היא אחת מחברות התרופות הבולטות בעולם במשך עשרות שנים, והמובילה בישראל בתחום הבריאות. "החברה חרטה על דגלה את שיפור בריאותם וחייהם של כמאתיים מיליון מטופלים ברחבי העולם, בכל יום", אומר אריה רבינוביץ, סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע ישראל. "זה הערך העליון מבחינתנו וזה מה שנותן משמעות לכל אחד מעשרות אלפי עובדי החברה בבואם כל יום מבחירה לעבודה בחברה".
כחברה גלובלית, שנוסדה בישראל לפני 120 שנה, וכיום היא בעלת מרכזי ייצור, מחקר ופיתוח ופעילות מסחרית בכ־60 מדינות, טבע מחויבת לישראל. בישראל מועסקים כ־3,800 עובדים באתרים השונים: מהמטה הגלובאלי החדש בתל אביב, דרך אתרי הייצור ומרכזי המחקר והפיתוח בנגב, בכפר סבא ובנתניה ועד המרכז הלוגיסטי המתקדם בשוהם, שבו נקלטים וממנו מופצים מיליוני החיסונים ועשרות מיליוני בדיקות הקורונה, שמאפשרים לכולנו לחזור לשגרה.
2 צפייה בגלריה
    ‎חוקרות וחוקרים מטבע באחת ממעבדות המחקר והפיתוח האינובטיבי בטבע-אביק
    ‎חוקרות וחוקרים מטבע באחת ממעבדות המחקר והפיתוח האינובטיבי בטבע-אביק
‎חוקרות וחוקרים מטבע באחת ממעבדות המחקר והפיתוח האינובטיבי בטבע-אביק
(צילום: ליאור נורדמן)
בטבע פועלים בכל דרך לשפר את איכות החיים של המטופלים, ומחויבים כחלק מהמיקוד הרב בנושאי ESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי) באחריות חברתית לציבור כולו, לכן החברה משקיעה מאמצים רבים בקידום גיוון תעסוקתי והכלה. "אנחנו מאמינים שהון אנושי מגוון, שמשקף את האוכלוסייה על כל מרכיביה ומגזריה – נשים וגברים, יהודים, ערבים דרוזים, סטרייטים, להט"בים ועוד – מסייע לנו לדאוג ולגלות אחריות ליותר אנשים וקהילות ברחבי העולם", אומר רבינוביץ. "ההעסקה השוויונית שלנו היא תנאי מפתח ליכולת שלנו לקיים כלכלה וחברה בריאות וצודקות, מעבר לצורך העסקי שבה".
"אין אצלנו מגבלה או העדפה להעסקת אוכלוסייה כזו או אחרת. כל המשרות שלנו פתוחות לכל הקהילות ולכל המינים באופן שווה. יש לנו עובדים מכל הקהילות והאוכלוסיות, בכל הדרגים, עבורנו, צמצום פערים, שוויון הזדמנויות ושילוב אוכלוסיות מגוונות אינם בגדר משהו שטוב שיש, אלא חובה מוסרית, שמייצרת שינוי מהותי, וההשפעה המצטברת על החברה היא משמעותית מאוד".

כולם שווים

טבע רואה בגיוון בכלל, ובשילוב אנשים עם מוגבלויות בפרט, ערך חשוב ומהותי באחריות החברתית שלה, לכן החברה השיקה תהליך כלל ארגוני שנועד לאפשר העסקת יותר עובדות ועובדים עם מוגבלויות, להעניק להם את סביבת העבודה הטובה ביותר, ולשלב אותם בצוותי העבודה המגוונים של החברה. "טבע לא מסתפקת בהצהרות ונוקטת בפעילות ממשית", אומר רבינוביץ. "כדי להרחיב את הגיוון התעסוקתי החברה יוזמת שיתופי פעולה ופועלת יחד עם ארגונים רבים מהמגזרים השונים, ביניהם Collective Impact, 'קו משווה', 'עולים ביחד', 'הפלוס בשישים', 'האגף לשיקום נכים של משרד הביטחון', 'בית הלוחם – ארגון נכי צה"ל' ועוד. טבע גם משתפת פעולה עם מוסדות אקדמיים רבים ברחבי הארץ כדי לעודד העסקה מגוונת בקרב הסטודנטים והבוגרים. החברה מבצעת התאמות של סביבת העבודה במפעלי החברה לעובדים עם מוגבלויות, באמצעות תוספת רמפות ומעליות למתקשים בתנועה, ציוד טכנולוגי לבעלי לקות ראייה חמורה ועוד".
בנוסף טבע מקדמת שוויון הזדמנויות ושוויון שכר בין גברים ונשים. בהתאם לדרישת התיקון לחוק שכר שווה לעובדת ועובד חילקנו בחברה את העובדים לשלוש קבוצות מרכזיות, בהלימה לפונקציות הארגוניות בטבע: ייצור, מחקר ופיתוח ותמיכה עסקית. "הפערים בכל הקבוצות הם בשיעורים נמוכים מאוד – אחוז אחד עד ארבעה אחוזים", מעיד רבינוביץ. "בשתי קבוצות ממוצע השכר ברוטו למס של הנשים גבוה מזה של הגברים, בקבוצה אחת נמצא כי ממוצע השכר ברוטו למס של הגברים גבוה מזה של הנשים - כשפער זה מתאפס כשמורידים את השעות נוספות ודמי נסיעות. אני חושב שאנחנו מובילים בכל הנוגע להעסקת נשים. כ־50 אחוזים מבין הדרגים הניהוליים בישראל זה נשים".
איפה בכל זאת מתבקש שיפור?
"חרף מאמצינו, ובשל מגוון סיבות, שחלקן נובעות בכלל מחסמים פנימיים של המועמדות, בהנהלה הבכירה ביותר עדיין יש לנו ייצוג חסר של נשים, וכאן אנחנו עוד צריכים להשתפר. אבל אנחנו עושים רבות כדי לבנות שדרה ניהולית נשית מעולה בכל הדרגים".
דבר נוסף שהחברה גאה בו הוא דאגה ונתינה בין עובדי טבע לבין עצמם, וכמובן גם דאגה ואכפתיות לקבוצות אוכלוסייה אחרות. החברה עוסקת בנתינה בסכומים עצומים לעמותות שונות, ועובדיה מסייעים לקשישים ולניצולי שואה. "הקמנו עמותה, ‘טבע מכל הלב’, שתומכת באנשים שלנו, שנקלעים למצוקה כלכלית או נפשית, אנחנו אפילו מממנים באמצעותה תהליכי פונדקאות לעובדות ולעובדים שלנו", מעיד רבינוביץ. "נושא הדאגה והאכפתיות הוא בהחלט אחד מהערכים החשובים, כשאתה עובד בטבע".
2 צפייה בגלריה
אריה רבינוביץ סמנכל משאבי אנוש בטבע
אריה רבינוביץ סמנכל משאבי אנוש בטבע
אריה רבינוביץ סמנכל משאבי אנוש בטבע
(צילום: יח"צ)
בעוד הדרישות מהעובד עולות בשיח התעסוקה, היבט לא פחות חשוב הוא השינויים שחלים בדרישות העובדים והצורך בביצוע התאמות כדי להיענות לצרכים שלהם. "הדאגה לשיפור איכות החיים אינה רק למטופלים, אלא מתחילה בעובדים שלנו", אומר רבינוביץ. "ההשקעה של טבע בכל אחד מהעובדים היא עצומה. בשנה הקודמת קיבלנו 512 עובדים בקשת רחבה של תפקידים, והפעלנו כ־1,300 קורסי וידיאו ושמע חינמיים במגוון תחומים לפיתוח העובדים. יותר מ־700 עובדים נהנו מפלטפורמות מתקדמות ללימוד ושיפור האנגלית, וכמובן ממגוון סדנאות אחרות.
"טבע גם מעניקה לעובדים שלה ביטוחי בריאות ושיניים מלאים, ביטוח תאונות אישיות ומערכת לרכישת תרופות מוזלות במחירי עלות. מבחינת רווחה אנחנו משקיעים בצורה שאין כדוגמתה. למשל, החזר שכר לימוד מלא לכל אחד מילדי העובדים לתואר ראשון ושני - אין דבר כזה באף חברה, ואני אומר את זה באחריות מלאה. בנוסף, יש לנו מלגות ומענקי תיכון, החזרי קייטנות לכל ילדי העובדים, וקייטנות שאנו יוזמים, וזו רק רשימה חלקית".
טבע שמה דגש חשוב על היחס לקהילה הלהט"בית. "תלינו בחודש הגאווה השנה שני דגלי גאווה עצומים בגודלם על המרכז הלוגיסטי שלנו בשוהם, שניתן לראותם מכביש 6, הקמנו קהילה ייעודית לעובדינו הגאים בישראל, ואנחנו עורכים הרצאות של אנשים מעוררי השראה מהקהילה", אומר רבינוביץ. "אני חושב שאנחנו משקיעים המון בתחום הזה כדי ליצור את הפתיחות הזו, ואין גאה ממני על כך".