תל אביב, כמו יתר ערי המרכז, נמצאת בעיצומו של תהליך התחדשות עירונית נרחב, שנועד לענות על ההיצע העצום למגורים. בחלקה הצפון-מזרחי של העיר, מצפון לנחל הירקון, שוכנת שכונת נאות אפקה הפסטורלית והירוקה, וגם היא מצטרפת למתיחת הפנים העירונית, תוך שמירה על אופייה האינטימי המיוחד.
ראשיתה של השכונה בשנות ה־60 של המאה הקודמת, אז החלו בהקמתה חברת שיכון עובדים לצד קבלנים פרטיים, והיא התאפיינה בבנייה רווייה של 3-2 קומות, לצד בתים פרטיים. עד תחילת שנות ה־90 התקיימה בפאתיה גם תעשייה, בדמות מפעל כיתן ומפעל לייצור שמן, אבל אלה פינו מקומם ברבות השנים ועם הצורך בקרקעות זמינות לבנייה למגורים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
נאות אפקה - המורכבת משני חלקים: נאות אפקה א' ונאות אפקה ב' - משתרעת על שטח של כ־1,300 דונם, כאשר גבולותיה שח השכונה משתרעים בין הרחובות משה סנה ובני אפרים בצפון, קהילת קייב ובני אפרים במערב, פנחס רוזן ומשה סנה במזרח, ובדרום מפריד רחוב אברהם שלונסקי בין שכונה א' לשכונה ב'.
מדובר באחת מהשכונות הפופולריות והמבוקשות בקרב משפחות בצפון תל אביב. זאת בשל מוסדות חינוך מצטיינים בדירוג ארצי, גני הילדים שפועלים בה ובית הספר השש־שנתי הגדול והנחשב ע"ש ליידי דייוויס. בצידה המערבי של השכונה פועלת המכללה האקדמית אפקה. לרווחת התושבים עומדים גני משחקים, גינה קהילתית, ואף הנגישות התחבורתית הינה מיטבית, עם קרבה לצירי תנועה מרכזיים. בהקשר זה בצד המזרחי של השכונה צפוי לעבור בעתיד קו מטרו (3), ומדרום לה, ברחוב שטרית, יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה.
מנתוני הלמ"ס לשנת 2020 עולה, כי בשכונה מתגוררים 8,620 תושבים ממעמד סוציו־אקונומי גבוה (8 מתוך 10), הנהנים מיחס צפיפות של 12.6 תושבים לדונם. כ־70% מהתושבים הינם אקדמאים, 5% בלבד הם עולים חדשים שעלו לאחר שנת 1990.
מרקם הבנייה בנאות אפקה א' מתאפיין בצפיפות נמוכה ובגובה נמוך, בעוד לאורך הרחובות מבצע קדש ושלונסקי נראה מתחמים של בנייה רוויה, לרוב בנייני שיכון ותיקים.
נאות אפקה ב', שבה אופי בינוי דומה, החלה בשנים האחרונות, ביוזמת יזמי נדל"ן ותושבים מקומיים, בקידום מיזמי התחדשות העירונית, תוך שמירה על צביון השכונה המיוחד.

נאות אפקה ב': הפרויקט המרגש שסוגר מעגל

שכונת נאות אפקה ב' האינטימית והקטנה נמצאת בעיצומה של מתיחת פנים של התחדשות, וכפועל יוצא נהנית מעליית ערך. אחד ממיזמי ההתחדשות הוא גליקסברג 7 - פרויקט תמ"א 38/2 שיזמה ומבצעת קבוצת נרשא ברחוב גליקסברג 7. המבנה הישן בן שלוש הקומות ייהרס, ובמקומו יוקם בניין בוטיק מפואר בן שבע קומות עם 21 יחידות דיור בסך הכול, כולל דירות גן ופנטהאוז. הפרויקט מציע בנייה ירוקה, עם גימור ברמה גבוהה, מפרט פרימיום (AAA) וחנייה תת־קרקעית. המיזם נמצא כעת בשלבי תכנון מתקדמים על ידי משרד אדריכלים עדנה מור אדריכלות ובינוי ערים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
עבור עופר בביוף, סמנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצת נרשא, מדובר בסגירת מעגל מרגשת, שכן מדובר בבית שבו גדל. אימו עדיין מתגוררת שם והפרויקט הזה קרוב לליבו במיוחד. "רבים שנולדו בשכונה, מבקשים לחזור אליה בין שזה לדירות של ההורים או לדירות שהם קונים", מסביר בביוף ומוסיף כי "לבניין בגליקסברג יש מבחינתי ייחודיות, כי זה הבניין שבו גדלתי. אימא שלי גרה שם עד היום, ואת כל הדיירים אני מכיר משנת 1976. כמי שגדל בשכונה ומכיר אותה היטב, הייתה זו בשבילי סגירת מעגל לבוא ולהקים את הבניין מאפס. הבעלים קיבלו מאיתנו את התנאים והתמורות הטובים ביותר".
מרקם הבנייה בשכונה הוא פועל יוצא של התוכנית העירונית לגבי נאות אפקה, שמתירה עד 8 קומות. למרות זאת, בפרויקט בגליקסברג תבנה נרשא שבע קומות, ובחברה מסבירים, כי הבחירה לבנות שבע קומות במקום שמונה התקבלה כדי לתת מענה נכון ומיטבי לבעלי דירות הגג ולשמור על מרקם תואם לתמהיל השכונה.
באשר לעלות הדירות: המחיר הממוצע ל־4 חדרים יחל ב־4,500,000 שקל והמחיר ממוצע ל־5 חדרים - מ־5,800,000 שקל.
אוכלוסיית היעד לפרויקט כוללת משפרי דיור, צעירים בעלי משפחות מבני השכונה, המבקשים לחזור אליה, ולדברי בביוף, הקבוצה נמצא בימים אלה במשא ומתן עם בניינים נוספים בשכונה, מתוך כוונה להיות חלק משמעותי מההתחדשות העירונית שמתחוללת בה.

שחקן מרכזי בהתחדשות עירונית

נרשא הינה חברה יזמית וקבלנית בסיווג ג5 – הגבוה ביותר, המקדמת בימים אלה באזור המרכז עשרה פרויקטים של התחדשות עירונית בשלבים שונים, כולם במתווה תמ"א38/2. מהחברה מוסרים כי: "אנחנו נכנסים היום יותר ויותר לאזור המרכז ומצויים במו"מ על פרויקטים נוספים, כי אנחנו מאמינים שיש לנו בחברה את כל הכלים להביא את המצוינות והאיכות שלנו לידי ביטוי באזורי הביקוש המרכזיים". באשר לפרויקט המדובר בגליקסברג 7 ובכלל, הם מוסיפים: "יש מורכבות בבניינים שבהם יש דירות גג. זה דורש ייחודיות מסוימת בסיכומים של בעלי הנכס מול היזם. אנחנו בנרשא יודעים לפצח את העניין באופן ייחודי, מדויק וחכם מול הבעלים, בבחינת WIN WIN לשני הצדדים".
מאז שנת 1996 עוסקת הקבוצה בייזום, בנייה ושיווק של פרויקטים למגורים ומסחר, לצד עבודות לחברות, גורמים מוסדיים ומשרדי ממשלה (משרד הבטחון, משרד ראש הממשלה ורפאל). בהיותה היזם והקבלן, הקבוצה מנהלת ומבצעת בעצמה את מכלול הפרויקטים, לרבות ייזום, תכנון, בנייה, שיווק, מכירות, שירות לקוחות ובדק.
בתחילת פעילותה נרשא עסקה בבנייה למגורים, ועם השנים צמחה בהתמדה בהיקף הפרויקטים, עם אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ ופרויקטים מוסדיים רבים, זאת הודות לסיווג הקבלני הגבוה בישראל, המוכר גם לביצוע עבודות ממשלתיות מטעם המדינה.
בקבוצה פועלים כ־100 עובדים, מהם 30 מהנדסים בכירים ו־19 מנהלי עבודה, לצד צוותי מקצוע מגוונים מכלל תחומי הבנייה. בהתאם לחזון הקבוצה, אנשיה שואפים ופועלים להיות הבחירה הראשונה של לקוחותיה ועובדיה, בהיותה חברה מבוססת ויציבה, הדואגת ללקוחותיה ולמשאב האנושי בתוכה, מעודדת מצוינות, מקצועיות וחדשנות בענף הבנייה לרבות שילוב טכנולוגיות ירוקות, כל זאת בהתאם לערכי ה־ESG.
גם בזירת ההתחדשות העירונית הופכת נרשא לשחקן מרכזי, באמצעות זרוע ייעודית – "נרשא התחדשות עירונית", המתמחה באיתור, ניהול, תכנון וביצוע של פרויקטי התחדשות עירונית באזורי הביקוש - תל אביב, הרצליה, רעננה, גבעתיים, פ"ת ועוד.
נכון להיום, החברה מקדמת אלפי יח"ד ברחבי הארץ, ונהנית ממסורת של מצוינות בתכנון ובבנייה. בנרשא מכירים היטב את המורכבות המתלווה לתהליכי פינוי־פינוי ותמ"א 38 מכל ההיבטים: חברתיים, קנייניים, תכנוניים וביצועיים, על פי דרישות הרשויות המקומיות ומוסדות התכנון, וזאת תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה עם הדיירים.
"הבנת העיר והכרת המרקם האנושי שבה, לצד המקצועיות והניסיון שלנו, מאפשרים לנו לייצר סביבת מגורים איכותית בערים המבוקשות בארץ", מסכם עופר בביוף, סמנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצה. 
כתובת אתר הקבוצה:
טלפון - 9183*

פרופיל שכונתי נאות אפקה

מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים: כ־4.5 מיליון שקל
מרחק נסיעה מתחנת הרכבת: 5 דקות
נגישות: קרבה לנתיבי איילון ולכביש 4, בעתיד יעבור בקרבת השכונה הקו הירוק של הרכבת הקלה וקו מטרו
פנאי: גני משחקים, גינה קהילתית
חינוך: גני ילדים ותיכון שש־שנתי

דבר המומחים

עו״ד אילן שרקון: "שכונת נאות אפקה נחשבת לאחת השכונות היוקרתיות בתל אביב. היא נמצאת בקרבת פארק הירקון מצד אחד, וקרובה לשכונת צהלה היוקרתית מצד שני. כמו כן קרובה גם לאוניברסיטת תל אביב, ולכן הינה שכונה מבוקשת. כל פרויקט שמבוצע במסגרת התחדשות עירונית בשכונה (בדרך כלל פרויקט תמ״א 38/2) - דירותיו נמכרות במהירות, לאור הביקוש הרב מצד אחד ומיעוט ההיצע מצד שני".
שמאי מקרקעין ועו"ד חיים מסילתי: "התאוצה שתוספת השכונה בשנים האחרונות נובעת בעיקר מההתחדשות שחלה בה. המיקום המצוין יחד עם היכולת לספק היצע של דירות חדשות מהווים שילוב, המביא את רמות המחירים לטפס מעלה".